گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و کمیته تحقیق درباره حوادث ۲۵ بهمن، دیروز در صحن علنی مجلس توسط حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام قرائت شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، در بخشی از گزارش هیات ویژه مجلس درباره وقایع ۲۵ بهمن که دیروز در صحن مجلس قرائت شد، خطاب به لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: پیرو ابلاغیه حضرت‌عالی مبنی بر بررسی آشوب مورخ ۲۵/۱۱/۸۹ تهران و تعیین هیات ویژه‌ای متشکل از روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی، قضایی و حقوقی، فرهنگی و اصل نودم قانون اساسی، کارگروهی با جمع‌آوری اطلاعات لازم و برگزاری نشست‌هایی با مسوولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی لازم و برگزاری نشست‌هایی با مسوولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، انتظامی، قضایی و سیاست خارجی موضوع را بررسی و گزارش آن را به هیات ویژه منعکس نمود. این هیات پس از بحث و بررسی، گزارش نهایی خود را تحت عنوان «گزارش بررسی وقایع اسرائیلی آمریکایی ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ به پیوست تقدیم می‌دارد.» بر اساس این گزارش اعمال مجرمانه و منحرفانه‌ای توسط خائنین به نظام جمهوری اسلامی ایران (براساس منابع و مستندات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی) صورت پذیرفته که از آن جمله می‌توان به حضور فعالانه سازمان تروریستی منافقین با انتشار اطلاعیه‌ها، مصاحبه‌ها و اعزام نیرو، صدور بیانیه‌های مختلف توسط عناصر جریان فتنه، مصاحبه‌های حمایت آمیز عوامل جریان فتنه و معاندین برای تهییج افکار عمومی، استفاده از شیوه‌های جنگ روانی، شایعه سازی و دروغ‌پردازی در سایت‌های داخلی، استفاده از سلاح گرم برای پروژه کشته‌سازی، تعرض به اموال عمومی، ایجاد رعب و وحشت و ناامنی و... اشاره کرد. همچنین در پایان این گزارش هیات ویژه پیشنهاد داد: بی‌تفاوتی اصحاب سکوت موجب طمع دشمنان گردیده و اتخاذ مواضع مبهم توسط اصحاب تردید به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

امروز حجت بر همگان تمام شده و انتظار این است که به صورت قاطع و شفاف صف‌بندی خود را مشخص و نظام سلطه را از خود مایوس نمایند. طبیعی است که این انتظار از خواص جامعه بیشتر از دیگران است. همچنین هیات منتخب با تکیه بر منابع و شواهد و اسناد و مدارک موجود و متقن، رسیدگی قضایی و تعقیب آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و وابستگان و همراهان آنان را که در وقایع اخیر نقش داشته‌اند، ضروری دانسته و صراحتا اعلام کرد توجیهی در عدم برخورد را مجاز نمی‌داند.

واکنش لاریجانی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پایان قرائت این گزارش تاکید کرد: مجلس بر سر منافع ملت ایستادگی خواهد کرد و نمی‌گذارد با دستاویز قرار دادن برخی امور منافع ملت قربانی شود. وی افزود: انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسوول با دقت، صراحت و قاطعیت به وظیفه ملی و اسلامی خود عمل کنند.

وی تصریح کرد: این سخن ملت است که نمایندگان ملت برای صیانت از حقوق آنان نظر خود را اعلام کردند. لاریجانی افزود: بررسی‌ها موضع روشنی را در ماجراجویی آمریکایی اصحاب فتنه مشخص کرد و به ریشه‌ها و نحوه رسیدگی به موضوع هم پرداخت. رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا بداند خانه ملت با چشم باز تحرکات آنان را رصد می‌کند و اجازه بازیگری کودکانه و کور به آنان نمی دهد.

تذکر مطهری

علی مطهری نماینده تهران اما در پایان قرائت گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی و کمیته تحقیق درباره وقایع ۲۵ بهمن در تذکری با بیان اینکه حادثه ۲۵ بهمن به هیچ وجه قابل دفاع نیست، گفت: انتظار می‌رود همان طور که گزارشی از این حادثه به سرعت در مجلس خوانده شد گزارشی از حادثه کوی دانشگاه نیز در مجلس قرائت شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، علی مطهری افزود: اکنون بیش از یک سال از حادثه کوی دانشگاه می‌گذرد؛ اما هنوز گزارشی از این حادثه در مجلس قرائت نشده است.

وی گفت: مجلس در این زمینه موضع خود را اعلام کرد و خوب است دولت هم موضع خود را درباره این حادثه اعلام کند. نماینده تهران ادامه داد: رییس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی زمانی که از ایشان درباره حادثه۲۵ بهمن سوال شد به دفاع از آقایان مشایی و رحیمی پرداخت و بحث را عوض کرد. مطهری گفت: ما انتظار داریم دولت هم مانند مجلس موضع خود را درباره حوادث۲۵ بهمن مشخص کند. لاریجانی هم در پاسخ گفت: درباره کمیته کوی دانشگاه که اشاره کردید نتایج آن به قوه قضائیه ارسال شده یعنی کاری باقی نمانده است و آنچه آقای ابوترابی فرد و دوستانشان بررسی کردند و قوه قضائیه هم به آن نیاز داشت به آنان ارسال شد.

واکنش به سخنان مطهری

پس از تذکر علی مطهری جمعی از نمایندگان با انتقاد، این اظهارات را تحت‌الشعاع قرار دادن رویه صحیح مجلس دانستند. حمید رسایی در واکنش به اظهارات علی مطهری تذکر آیین‌نامه‌ای داد و گفت: از ابتدا مشخص بود آقای مطهری چه می‌خواهد بگوید همه متوجه بودیم. رسایی افزود: اگر این فرصت به مطهری برای تذکر داده نمی‌شد این تذکرات دامنه‌دار هم مطرح نمی‌شد. این نماینده تهران گفت: ما موظف به دفاع از حقوق همه ملت ایران هستیم.

خباز: گزارش نهایی داده نشد

اما محمدرضا خباز نماینده اقلیت مجلس هم پس از اظهارات علی مطهری درباره حادثه کوی دانشگاه تذکر داد. نماینده کاشمر اظهار کرد: همان طور که رییس مجلس گفت، درباره حادثه کوی دانشگاه گزارش اولیه‌ای به مجلس تقدیم شد، ولی مورد اعتراض برخی دوستان قرار گرفت. وی افزود: سپس قرار شد گزارش نهایی داده شود که هیات‌رییسه مصلحت ندانست، به همین خاطر در صحن قرائت نشد و به قوه قضائیه ارسال شد. خباز پرسید: آیا بحث آقای مطهری در همین مورد است؟ که علی لاریجانی پاسخ داد: گزارش اولیه در مجلس داده شد، وقتی متوجه شدیم قوه قضائیه کار را بررسی می‌کند، اسناد و مدارکش را به این قوه فرستادیم.

کوچک‌زاده: نسبت دروغ می‌دهند

مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران هم در واکنش به اظهارات علی مطهری تذکر آیین‌نامه‌ای داد. وی گفت: برای اطلاع ملت عرض می‌کنم این توهین به مجلس است که یک نماینده نسبت دروغ به مجلس بدهد. کوچک‌زاده افزود: گزارش کوی دانشگاه و مجتمع سبحان در مجلس قرائت شد و این مطالب آقای مطهری نسبت دروغ است.

کواکبیان: ما خودمان زبان داریم

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز پس از گزارش کمیته بررسی وقایع ۲۵ بهمن و اظهارات علی مطهری تذکر داد. وی گفت: خواهش می‌کنم آقای رسایی از طرف فراکسیون ما صحبت نکند ما خودمان زبان داریم.

کواکبیان خطاب به لاریجانی اظهار کرد: شما را به خدا قسم اگر می‌خواهید اعتدال را رعایت کنید، اگر اتفاقی مثل ۲۵ بهمن افتاد - که خدا نکند دیگر بیفتد- و هیاتی تشکیل شد اعضای آن را از همه طیف‌های مجلس انتخاب کنید. وی گفت: شما هیاتی انتخاب کردید که همه یک جور فکر می‌کنند. کواکبیان افزود: فرزند شهید مطهری برای ما افتخار است حداقل او را انتخاب می‌کردید که علی لاریجانی نیز در برابر وی پاسخ داد: بحث انتخاب افراد مطرح نبود از روسای کمیسیون‌های تخصصی خواستیم مسوولیت را بر عهده بگیرند. وی افزود: البته کمیسیون اصل ۹۰ که در این کمیته حضور داشت شامل همه طیف‌ها هست.