شمش طلای 10 اونسی طی هفته گذشته با افزایش 57 هزار تومانی روبه‌رو شد

گروه بورس کالا - سردار خالدی: روند دادوستد سکه و شمش طلای ۱۰ اونسی در بازار آتی بورس کالا در شرایطی افت ۲۶ درصدی داشت که قیمت‌ها در بازار شیب ملایم افزایشی را تجربه کرد.
نرخ طلا طی اواخر هفته گذشته در بازارهای جهانی با تکانه‌های مثبتی روبه‌رو شد؛ به طوری که قیمت این کالا تا بالای یک‌هزار و 380 دلار نیز رسید. همچنین به نظر می‌رسد افزایش فشارها روی قیمت‌ها و رشد نرخ تورم نگرانی معامله‌گران را افزایش داده و بازارهای تجاری در سکوت ابهام‌آمیزی فرو رفته‌اند که همین موضوع منجر به رشد نرخ طلا شده است. ادامه نابه‌سامانی‌ها و بدتر شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی، موجب شد تا باز هم طلا در میان سرمایه‌گذاران و بازارهای تجاری به عنوان یک دارایی مطمئن و امن شناخته شود.
گسترش تنش‌ها در کشورهای جهان عرب و درگیری‌های شکل گرفته در کانال سوئز و لیبی و تمام مسائل شکل گرفته بر نرخ طلا تاثیرگذار بوده است.


همچنین به نظر می‌رسد پیش‌بینی مقامات بانک مرکزی ایالات متحده نسبت به رشد اقتصادی در ماه گذشته به بن بست رسیده باشد و تنها چیزی که عایدشان شده نارضایتی در مورد بهبود بازار کار بوده است. همین عامل سرازیر شدن سرمایه‌گذاران به سمت بازار کالاهای ریسک‌پذیر همچون سهام را به دنبال داشته باشد.
اوضاع اقتصادی کشورهای اروپایی و اقتصاد ایالات متحده در شرایطی بر نوسانات بازار طلا تاثیر‌گذار بوده است که نگرانی‌های مربوط به رشد نرخ تورم در چین نیز موجب شده تا این کشور اقدام به افزایش ذخایر طلای خود کند. در همین رابطه، بزرگ‌ترین صندوق بین‌المللی حمایت از معاملات طلا بانک جدید سرمایه‌گذاری در چین را معرفی و اعلام کرده احتمالا مقدار سرمایه‌گذاری‌های خرده فروشی در سال جدید 10 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت، به نظر می‌رسد همین گزارش‌ها در تحولات آینده رشد تقاضا در بازار موثر باشد.
اما در بازار داخلی روند قیمت‌ها هر چند بالاتر از ارزش واقعی است و به نوعی حالت مصنوعی دارد، اما همپای رشد جهانی تا حدودی افزایش یافت؛ به طوری که سکه طرح جدید از ۳۵۸ هزار تومان به ۳۶۱ هزار تومان رسید.


در بازار آتی روند قیمت‌ها تا حدودی مسیر افزایشی را طی کرد، اما بیشترین افزایش را شمش‌های طلای ۱۰ اونسی داشتند؛ زیرا قیمت تسویه این محصول طی سه روز معامله، با حرکت روبه‌رشد ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان شد.
قیمت سکه تحویل اسفندماه 59 تومان و 5 ریال گران شد، سکه تحویل اردیبهشت ماه نیز 496 تومان طی هفته گذشته بالا رفت. همچنین سکه تیرماه از ابتدا تا پایان هفته یک هزار و 921 تومان و 4 ریال افزایش یافت.
اما در مجموع در بازار آتی طی هفته منتهی به ۲۸ بهمن ماه یک هزار و ۹۲ قرارداد به ارزش ۴۰ میلیارد و ۸۱۵ میلیون و ۹۷۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته قبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۰۱/۲۶ و ۹۹/۲۵ درصد کاهش داشت. همچنین مجموع قراردادهای آتی سکه اسفندماه ۷۷۹ قرارداد به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال بود. از سویی دادوستد‌های سکه اردیبهشت ماه ۲۳۱ قرارداد به ارزش ۸ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال بود.
معامله سکه‌های تیرماه نیز 2 میلیارد و 923 میلیون و 500 هزار ریال بود. اما برای شمش‌های طلای 10 اونسی تحویل بهمن ماه 6 قرارداد به ارزش 879 میلیون و 180 هزار ریال به ثبت رسید.