حساب جاری سهامداران (شرکاء)

گارو هوانسیان فر*

شرکت آلفا (سهامی خاص) در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ محصول جدیدی را به بازار عرضه کرده و در نتیجه متحمل هزینه آگهی و تبلیغات بسیار عمده‌ای شده است. هزینه‌های آگهی و تبلیغات انجام شده به حدی است که اگر در حساب هزینه‌های سال مالی مذکور منظور شود، زیان خالص شرکت رقم قابل‌ملاحظه‌ای خواهد بود و سهامداران شرکت مایل نیستند که شرکت زیان‌ده به‌نظر رسد؛ بنابراین کلیه سهامداران شرکت موافقت کرده‌اند که کل هزینه‌های آگهی و تبلیغات در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ به حساب جاری آنها بدهکار و در سال‌های بعد از محل سود شرکت پایاپای شود.

شما به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت آلفا (سهامی خاص) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸، نسبت به مورد فوق چه نظری دارید؟ آیا شرکت آلفا می‌تواند حساب جاری سهامداران شرکت را بابت هزینه‌های آگهی و تبلیغات شرکت بدهکار کند؟

از طرفی هم آیا این عمل شرکت می‌تواند از نظر سازمان امور مالیاتی کشور مورد قبول واقع شود؟ آیا این عمل شرکت باعث رد شدن دفاتر قانونی شرکت نمی‌شود؟

پاسخ‌ها به این مقاله را در مقاله‌های بعدی خواهم داد، ولی چنانچه خوانندگان گرامی این مقاله مایل به دادن پاسخ‌های مطرح شده هستند، لطفا پاسخ‌های خود را در همین روزنامه چاپ نمایند.

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان