۷۰ درصد از فضای سبز تبریز زیر پوشش شبکه آب خام قرار گرفت

دنیای اقتصاد-تبریز: «سیامک آسیایی»، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: میزان لوله گذاری شبکه آب خام فضای سبز تبریز در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است به طوری که در سال گذشته حدود ۴۵ کیلومتر لوله گذاری انجام شده بود.

وی با اشاره به این که این طرح در راستای حذف آبیاری فضای سبز با تانکر اجرا می شود، اظهار کرد: سال آینده برنامه حذف تانکر از حوزه آبیاری فضای سبز تبریز از سوی این سازمان اجرا می شود و در این راستا ۲۰۰ کیلومتر اجرای شبکه آب خام در سطح مناطق دهگانه شناسایی شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز گفت: در سال جاری ۲۰۰ کیلومتر از شبکه آبیاری قطره ای در سطح حوزه فضای سبز مناطق دهگانه شهرداری اصلاح و مرمت شده است.

آسیایی، ادامه داد: در راستای مکانیزه سازی آبیاری فضای سبز پارک عباس میرزا نیز اقدامات لازم صورت گرفته و در این راستا حدود پنج هزار متر طولی لوله گذاری در سطح این پارک انجام شده است و تلاش می شود سال آینده ۱۰۰ درصد فضای سبز این پارک به شبکه آبیاری قطره ای مجهز شود.

وی با اشاره به اینکه عمده اقدامات لازم برای لوله گذاری شبکه آبیاری قطره ای در این پارک انجام شده است، یادآور شد: عمده مشکل آبیاری فضای سبز این پارک مربوط به برق رسانی است.

طرح جامع شبکه آب خام تبریز با افق ۲۰ ساله تدوین شده است

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز گفت: طرح جامع شبکه آب خام تبریز برای انتقال آب از مناطق پربرخوردار به کم برخوردار تبریز با افق ۲۰ ساله از سوی این سازمان تدوین شده است.

آسیایی، با بیان اینکه مقدمات اجرای این طرح با تعیین و همکاری مشاور آب از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز در حال انجام است، افزود: این طرح با رویکرد استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز تدوین شده و در مرحله انجام مطالعات برای اجراست.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد از آبیاری فضای سبز تبریز با چاه و قنات انجام می شود، اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی حوزه فضای سبز و لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه منابع، توسعه شبکه آب خام و حذف تدریجی تانکرهای آبیاری و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری مانند پساب در دستور کار حوزه فضای سبز تبریز قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز گفت: این سازمان از چند سال گذشته فعالیت خود را برای تعیین منابع آبیاری جدید آغاز کرده است و در این راستا تلاش می شود با جلب همکاری آب منطقه ای و اداره کل آب و فاضلاب استان، از سال آینده ایستگاه های تصفیه پساب لوکال(محلی) در مناطق دهگانه شهرداری عملیاتی شود تا از آب تصفیه شده پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

آسیایی، استفاده از آب های سطحی را از دیگر روش های جایگزین آب چاه و قنات برای آبیاری فضای سبز تبریز اعلام کرد و ادامه داد: در این راستا مطالعات طرح مهار آب های سطحی ناشی از بارش ها هم اکنون از سوی مشاور در حال انجام است.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوته گل در سطح تبریز کاشته شد

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: همزمان با فرارسیدن فصل پاییز و روزهای سرد سال و برای تلطیف هوا و افزایش زیبایی بصری شهری یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوته انواع گل های کلم و داودی در سطح شهر کاشته شد.

آسیایی، با اشاره به اینکه نیمی از گل های کاشته شده در مراکز تولید گل و گیاه شهرداری تبریز تولید شده‌ است، افزود: با تجهیز مراکز تولیدی گل و گیاه مناطق دهگانه شهرداری تبریز تلاش می شود گونه های مورد نیاز حوزه فضای سبز در خود گلخانه های در اختیار شهرداری تولید شود.

وی با اشاره به اینکه گلکاری‌های پاییزی سطح شهر به صورت ترکیبی و طرح‌دار و زیر نظر اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز انجام شده است، اظهار کرد: در اجرای طرح‌های پاییزی از سنگریزه به همراه چیپس چوب رنگی در کنار گل های داودی و کلم استفاده شده تا مناظر زیبای پاییزی با تلاش نیروهای حوزه فضای سبز و جلوه گری طرح ها در سطح شهر تداعی شود.

۱۰ میلیارد ریال برای تهیه و کاشت ۲.۵ میلیون بوته گل نشایی در مراکز تولیدی گل و گیاه هزینه شد

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در سال جاری با صرف بیش از ۱۰ میلیارد ریال، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته گل نشایی در مراکز تولیدی گل و گیاه حوزه فضای سبز تبریز تهیه و کاشته شد.

آسیایی، ادامه داد: در راستای رفع نیازهای گونه‌ای حوزه فضای سبز تبریز در سال ۱۴۰۳ و به ویژه در مرحله دوم کاشت سال، با برنامه‌ریزی انجام شده و تجهیز گلخانه‌های مناطق دهگانه شهرداری، بذرهای مرغوب تهیه شده که به تدریج و طی برنامه زمان بندی شده در این مراکز کاشت می‌شوند.

وی با اشاره به تجارب موفق سال های گذشته در این زمینه، یادآور شد: نوع گونه‌های مورد نیاز مناطق در هر مرحله از کاشت سال برحسب شرایط و اقلیم آب و خاک نواحی در کارگروه تولیدات سازمان تعیین شده است و بر حسب دستور ابلاغی بذرهای تهیه شده در مراکز تولیدی کاشته می‌شوند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه جایگزینی گل های مرحله دوم سال با گل های بهاری در مدت زمان اندکی باید انجام شود، گفت: تهیه و کاشت به موقع بذرها در مراکز تولیدی گل و گیاه و به عمل آوری گل های مورد نیاز موجب جایگزینی به موقع گل های با نشاط و مرغوب مرحله دوم کاشت در سطح شهر می شود.

آسیایی، افزود: تنوع گونه‌ای سال آتی ۲۵ گونه و تعداد بوته‌های نشایی مورد نظر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار بوته است.

۲۷ هزار و ۲۵۰ اصله نهال در تفرجگاه آرپا دره سی کاشته شد

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در سال جاری با اجرای طرح تراس بندی شده به طول ۴۰ هزار متر، ۲۷ هزار و ۲۵۰ اصله نهال در منطقه «آرپا دره سی » کاشته شد.

آسیایی، ادامه داد: در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهری و برنامه‌ریزی برای توسعه فضاهای سبز شهری در مناطق مختلف کلانشهر تبریز با در نظر گرفتن موارد علمی و فنی و با تشکیل کارگروه ویژه با حضور کارشناسان عملی و دانشگاهی با محوریت انتخاب گونه‎‌های مناسب و مقاوم به اقلیم منطقه و سازگار با شرایط کم آبی در جریان است.

وی با اشاره به شرایط مستعد مجموعه تفرجگاهی آرپادره‌سی در منطقه شرق تبریز برای نهال کاری انبوه و توسعه فضای سبز، اظهار کرد: به همین منظور ۱۰۰ هکتار از عرصه موجود در سایت ۲ تفرجگاه آرپادره‌سی در طرح توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز در سال جاری پیش بینی شده است.

آسیایی، با بیان اینکه در زمان کنونی ۴۴ هکتار از این محدوده کاشته شده و اجرای طرح کاشت با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در حال انجام است، افزود: تا پایان سال جاری با ایجاد تمهیدات لازم این میزان تا مرز ۱۰۰ هکتار می رسد.