5 اصل اساسی که رشد کسب وکارتان را تضمین خواهد کرد

مترجم: الهام شیخان

شروع یک کسب‌و‌کار بسیار هیجان‌انگیز است. اما بعضی‌ها معتقدند که موفق شدن یک کسب‌و‌کار بسیار دلهره‌آور است، برای برخی حتی موفق نگه داشتن آن نیز ترسناک به‌نظر می‌رسد. برای صاحبان استارت‌آپ‌ها، بازاریابی و رشد کسب‌و‌کار با چالش‌های زیادی همراه است، اما باید به این نکته توجه داشت که چالش و مشکل برای همه استارت‌آپ‌های جدید به‌خصوص کسب‌و‌کارهای کوچک وجود دارد. برای غلبه بر ریسک‌های اولیه و رشد کسب‌و‌کار چند نکته ضروری را باید در نظر داشته باشید که در ادامه می‌خوانیم:

1. شبکه ارتباطی داشته باشید

این مورد مهم‌ترین کاری است که کسب‌و‌کارهای تازه باید در نظر داشته باشند و به درستی انجام دهند. ابتدا یک شبکه آنلاین با افراد کلیدی خاص یا همان بازار هدف مورد نظر کسب‌وکارتان بسازید. این یک راه مطمئن برای داشتن ارتباط با افراد و مشتریان است و شما از این طریق به آسانی می‌توانید برندتان را به آنها معرفی کنید. اما اگر این شبکه بزرگ را نداشته باشید، باید بیرون بروید و با مردم حضوری ملاقات کنید. در اجتماع و بین افراد بازارهدف فعال باشید. وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی آنها را دنبال کنید و در پست‌های آنها اظهارنظر کنید. پست‌های آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. با آنها تعامل کنید و کاری کنید که آنها به شما توجه کنند. اما مثل یک مزاحم رفتار نکنید. نشان دهید که به آنها و کارشان اهمیت می‌دهید و همچنین آنها نیز باید برای شما اهمیت قائل شوند. به یاد داشته باشید که لینک وب‌سایت خود را در همه جا به اشتراک بگذارید. ابزارهای آنلاین از روی کلمات کلیدی مخصوص در زمینه کسب‌و‌کارتان می‌توانند در پیدا کردن شبکه‌های بانفوذ و تاثیرگذار و وبلاگ‌نویسان مرتبط به شما کمک کنند.

2. از تعداد کم شروع کنید

فورا برای همه افراد بازاریابی انجام ندهید. با هدف قرار دادن تعداد کمی از مصرف‌کنندگان و مشتریان شروع کنید. بعد از مدتی در‌صورتی‌که همه چیز به‌خوبی پیش رفت، می‌توانید طیف وسیع‌تری را هدف قرار دهید و برنامه‌های بازاریابی‌تان را برای افراد بیشتری شروع کنید. اما گاهی اوقات تعداد زیاد جواب نمی‌دهد و تمرکز بر تعداد اندک ممکن است بهترین راه‌حل باشد.

3. محتوای معتبر ایجاد کنید

همیشه به یاد داشته باشید که محتوا در اولویت قرار دارد. هر جا که مطلبی ارسال می‌کنید مثلا در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی، باید مطمئن شوید که مناسب کسب‌و‌کارتان است و باعث رشد و تبلیغ آن می‌شود. مطالب خود را به‌طور منظم انتشار دهید. موضوع آن می‌تواند هرچیزی باشد، اما بهتر است که بیشتر مطالب مرتبط با کسب‌و‌کارتان و برای جلب توجه مشتریان بالقوه مناسب باشد. همه اطلاعات و مشخصاتی را که تمایل دارید با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید، می‌توانید ارسال کنید. اما مطمئن شوید که همه مطالب ارسالی شما شامل کلمات کلیدی و کلیدواژه‌های کسب‌و‌کارتان برای بهینه‌سازی سایت باشد تا سایت شما در موتورهای جست‌وجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد.

همچنین به یاد داشته باشید که مشتریان بالقوه به چیزی بیشتر از محتوای متنی تمایل دارند. مثل تصاویر و فیلم‌ها که واقعا مورد توجه قرار می‌گیرند و کمک می‌کنند تا آنها احساس کنند با خود شما در ارتباط هستند. قرار دادن مطالب «راهنما» راه بسیار خوبی برای شروع است. همه افراد مطالب و محتواهایی را که در بخش راهنما قرار دارند، برای اینکه به آنها کمک می‌کنند، دوست دارند. حتی بهتر است مطالب این بخش را قابل دانلود کنید. همچنین می‌توانید گزینه Opt-in email را اضافه کنید که مشتریان ایمیل خود را به‌منظور دانلود راهنما وارد کنند. به این ترتیب شما می‌توانید ایمیل مشتریان خود را به‌دست آورید و از این طریق یک پایگاه داده بسیار ارزشمند از مشتریان و افراد احتمالی که ممکن است در آینده از مشتریان شما باشند،ایجاد کنید.

4. ایمیل ارسال کنید

یک لیست از ایمیل افراد مشترک در سایت تهیه کنید. این کار هم از طریق ایجاد گزینه Opt-in email امکان پذیر است و هم می‌توانید با ارائه خبرنامه در افراد انگیزه ثبت‌نام در سایت را ایجاد کنید. طراحی یک مسابقه آنلاین و تبلیغ آن در سایت شرکت نیز یک راه عالی برای جمع‌آوری آدرس ایمیل افراد است. حال که شما ایمیل‌ها را در اختیار دارید، می‌توانید با افراد در ارتباط باشید و به‌صورت دوره‌ای محصولات و کسب‌و‌کارتان را به آنها معرفی کنید.

5. در رسانه‌های اجتماعی عضو شوید

در دنیای امروز رسانه‌های اجتماعی عملا همه چیز را در دست دارند. اما این به آن معنی نیست که همه کسب‌و‌کارها می‌توانند از همه انواع شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. به‌عنوان مثال، اینستاگرام برای کسی که در صنعت مُد فعالیت دارد گزینه مناسبی می‌تواند باشد، اما برای یک شرکت با زمینه فناوری و تکنولوژی مناسب نخواهد بود. با این حال از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار مطالبتان استفاده کنید و در میان آنها رسانه و شبکه‌ای را که برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است انتخاب کنید، در ابتدا با یک یا دو رسانه شروع کنید تا کارتان بهتر پیش برود.

ارسال مطالب مرتبط و محتوای مناسب، یک نکته مهم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. سعی کنید محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی را با افراد به اشتراک بگذارید. به نظرات و پیام‌ها به موقع پاسخ دهید. فعال باشید و با مشتریان خود تعامل داشته باشید. برای پست‌های مشتریان لایک و نظر بگذارید و مطالب را در صفحات دیگر به اشتراک بگذارید. برخی از سایت‌های اجتماعی که امروزه بسیار محبوب هستند مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، گوگل‌پلاس، اینستاگرام، Pinterest، وبلاگ Tumblr، فلیکر و Quora را در ابتدای لیست خود قرار دهید و آنها را امتحان کنید و ببینید که کدام یک برای کسب وکار شما بهتر جواب می‌دهد.