پرفروش‌‌های بازار خودروی کشور

براساس آمار منتشره از سهم بازار خودروهای سواری طی ۱۰ماه سال‌جاری، پراید و پژو ۲۰۶ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین خودروها به لحاظ تعدادی را نیز پژو ۴۰۵ به دست آورده است.در حالی پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و سوم خودروهایپرفروش بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که بسیاری از کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی خودروسازان برای خروج این دو خودروی قدیمی از چرخه تولید کشور تاکید دارند و به اعتقاد آنها این خودروها باید هر چه زودتر از چرخه تولید خودرو خارج شوند. با وجود اینکه تاکیدات بسیاری بر این موضوع صورت می‌گیرد اما همچنان شاهد خرید بالای این دو خودرو توسط مشتریان هستیم که کارشناسان عمده‌ترین عامل در فروش آن را قیمت به نسبت مناسب آنها عنوان می‌کنند.هرچند بحث و جدل‌های بسیاری درخصوص خروج پراید از خطوط تولید صنعت خودروی کشور صورت می‌گیرد اما پراید با فروش ۲۱۸هزار دستگاهی رتبه اول پرفروش‌ها به لحاظ تعدادی را طی ۱۰ماه به نام خود ثبت کرده است. این خودرو رشدی بیش از ۳۳ درصدی در تولید نسبت به سال گذشته نیز داشته است. براین‌اساس رتبه اول پرفروش‌ترین خودروهای سواری از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه به پراید تعلق گرفته است. این خودرو در جدول سهم بازار به لحاظ ارزش نیز توانسته رتبه نخست را از آن خود کند. به‌طوری‌که فروش این خودرو در این مدت، درآمد ۴هزار و ۵۷۷ میلیارد تومانی برای شرکت سایپا داشته است.

رتبه دوم پرفروش‌ها، به پژو ۲۰۶ تعلق دارد. خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص در ۱۰ماه امسال ۱۲۸ هزار و ۸۷۴ دستگاه آن را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۵۱ درصد افزایش تیراژ را به خود ببیند. این خودرو در جدول ارزشی محصولات پرفروش نیز توانسته رتبه دوم را از آن خود کند. بنابراین ایران‌خودرو از محل فروش این خودرو درآمد ۴ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومانی داشته است.بعد از پژو ۲۰۶ دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی پژو ۴۰۵ در رتبه سوم قرار دارد. آبی‌های جاده مخصوص در ۱۰ماهه سال جاری با یک فاصله حداقلی با پژو ۲۰۶ توانستند ۱۲۳هزار و ۴۹۶ دستگاه از این خودرو را تا پایان دی‌ماه تولید کنند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۷/ ۲۹ درصد افزایش تولید را تجربه کند. این خودرو در جدول سهم ارزشی بازار، رتبه چهارم را کسب کرده است که میزان فروش آن طی مدت ۱۰ ماه، ۳هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان بود.

پس از پژو ۴۰۵، گروه محصولات رنو توانسته در رتبه چهارم جای بگیرد. در آمار ۱۰ماهه تولید خودروی کشور تندر ۹۰ توانسته تیراژی ۱۰۱ هزار و ۳۴۶دستگاهی از خود به جا بگذارد. براین‌اساس، تولید تندر ۹۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۵۴ درصدی را به خود می‌بیند. طبق آمار اعلامی، ۶۵ هزار و ۴۲۱ دستگاه از تندرهای تولید شده، سهم پارس‌خودرو بوده و ۳۵هزار و ۹۲۵ دستگاه دیگر را نیز ایران‌خودرویی‌ها به تولید رسانده‌اند. درآمد حاصل از فروش این محصولات در ۱۰ماه سال جاری ۳ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان بوده است.

رتبه پنجم پرفروش‌ترین خودروهای بازار کشور به لحاظ تعداد را پژو پارس به خود اختصاص داده است. پژو پارس طی ۱۰ماهه سال جاری فروشی برابر با ۸۹هزار و ۹۷۱ دستگاهی داشته است. این خودرو در ۱۰ ماه امسال ۹۹ هزار و ۷۷۸ دستگاه تیراژ داشته و در نتیجه با افزایش بیش از ۵ ‌درصدی تولید روبه‌رو شده‌اند. پژو پارس طی این مدت توانسته رتبه پنجم سهم بازار ارزشی را به خود اختصاص دهد. میزان فروش پژو پارس طی این مدت ۳ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان بوده است.

رتبه ششم جدول ۱۰ محصول پرفروش بازار خودرو متعلق به تیبا است. طبق آمار اعلامی، نارنجی‌های جاده مخصوص در ۱۰ ماه امسال۸۹ هزار و ۹۸۶ دستگاه از این محصول را تا پایان دی‌ماه امسال به تولید رسانده و در نتیجه صاحب افزایشی ۵/ ۴۳ درصدی شده‌اند، این در حالی است که آنها طی این مدت ۷۷ هزار و ۱۱۵ دستگاه تیبا به فروش رسانده‌اند. تیبا توانسته در جدول سهم ارزشی بازار، رتبه هفتم را به خود اختصاص دهد. بر این اساس، سایپا از محل فروش این خودرو توانسته درآمد ۲ هزار و ۳۵۲میلیارد تومانی کسب کند.

در جدول ۱۰ محصول پرفروش سواری، سمند نیز توانسته با فروش ۱۰۱ هزار و ۳۸۶ دستگاه رتبه هفتم را از آن خود کند. این خودرو در جدول ارزشی، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. ایران‌خودرو از محل فروش این خودرو درآمد ۲هزار و ۳۸۷ میلیارد تومانی داشته است.

پس از سمند، برلیانس در رتبه هشتم جا گرفته است. برلیانس توانسته فروش ۲۷ هزار و ۷۷ دستگاهی از خود به جا بگذارد. این خودرو رتبه هشتم در جدول سهم ارزشی خودروهای پرفروش را به خود اختصاص داده است. درآمد پارس‌خودرو از این خودرو یک هزار و ۲۸۹میلیارد تومان بوده است. دنا و S۵ به ترتیب رتبه نهم و دهم جدول ۱۰ محصول پرفروش به لحاظ تعدادی را از آن خود کرده‌اند. دنا فروش ۲۲هزار و ۱۱۰ دستگاهی را برای ایران‌خودرو در بر داشته است.جالب‌ترین نکته در این جدول، حضور یکی از خودروهای متعلق به بخش خصوصی است؛ در حالی S۵ توانسته رتبه دهم را از آن خود کند که خودروهای تولیدکنندگان بخش خصوصی و وارداتی غایبان بزرگ آمار ماه‌های گذشته پرفروش‌ها براساس تعداد تولید بوده‌اند. S۵ توانسته رتبه نهم جدول سهم ارزشی بازار را نیز به خود اختصاص دهد. S۵ محصول شرکت کرمان موتور با فروش ۱۵ هزار و ۹۳۳ دستگاهی توانسته درآمد یک هزار و ۲۴۵ میلیارد تومانی را برای این شرکت رقم بزند. کارشناسان مهم‌ترین عامل در غیبت خودروهای وارداتی در جدول پرفروش‌ترین محصولات بازار خودروی کشور را به‌دلیل سهم بالای شرکت‌های خودروساز داخلی می‌دانند؛ بنابر آمار، دو خودروساز بزرگ داخلی، بیش از ۸۷ درصد بازار خودروی کشور را در دست دارند. با وجود غیبت واردکنندگان در جدول سهم بازار تیراژی خودرو، سانتافه توانسته به جدول سهم بازار براساس ارزش راه پیدا کند؛ به‌طوری‌که این خودرو در رتبه دهم جدول ارزشی جای گرفته است. درآمد حاصل از فروش این خودرو طی ۱۰ماه سال جاری، یک هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان بوده است.

پرفروش‌‌های بازار خودروی کشور