گروه خبر: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی پرتو سخن در قم، طی سخنانی شدیداللحن، از رئیس‌جمهور ایران انتقاد کرد. پیش از انتقاد آیت‌الله مصباح یزدی، برخی روحانیون در هفته‌های گذشته سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در همایش بیمه همگانی را دستمایه‌ای برای نقد به عملکرد فرهنگی دولت قرار داده و از دولت خواسته‌اند که برای مردم جاده صاف کن بهشت نباشد. این در شرایطی است که حسن روحانی هفتمین رئیس‌جمهور ایران روز سوم خردادماه و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام کرد که نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت راهی کرد.

دین را از کجا آموختی؟

آیت‌الله مصباح یزدی که به‌عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری، جدی‌ترین جبهه منتقد دولت، شهرت دارد، در تازه‌ترین سخنرانی خود از حسن روحانی انتقاد کرد.

به گزارش «ایرنا»، رئیس موسسه آموزشی پرتو سخن گفت: «برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آنها را متهم به توهم می‌کنند. باید از او پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»

این سخنان، در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی در جمع کارکنان محیط زیست مطرح شده است. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، حسن روحانی با بیان اینکه «بعضی‌ها که کار ندارند دچار توهم هستند» گفت: «برخی‌ها مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند درحالی‌که نه می‌دانند دین چیست و نه می‌دانند آخرت چیست، فقط غصه می‌خورند.»

حجت‌الاسلام مصباح یزدی در ابتدای سخنان خود همچنین گفت: «در هشت سال دفاع مقدس نیز عده‌ای معتقد بودند این جنگ هرچه زودتر باید تمام شود؛ چراکه جنگ غیر از از دست دادن جوان‌ها و بیوه شدن زنان و تخریب منابع و ضربه به اقتصاد کشور، حاصل دیگری ندارد.»

مصباح یزدی با اشاره به «هشدار امام(ره) درخصوص نفوذ نامحرمان» اضافه کرد که برخی مسوولان به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که «زمینه عملی شدن این هشدار امام(ره) را فراهم کنند.»

مصباح یزدی اضافه کرد: «جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متاسفانه امروز از سوی برخی مسوولان عمامه به سر مطرح می‌شود.»

عضو خبرگان رهبری خط دولت یازدهم را خلاف خط امام (ره) دانست و افزود: «اینکه عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است. مگر امام(ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟»

او در ادامه گفت: «امروز امام سر از مدفن برآورَد و ببیند که مسوولان کشور چه می‌گویند؟ همان مسوولانی که از سخنانشان بر می‌آید که امام(ره) هم اسلام را نشناخته بود، همان مسوولانی که برخی از کارهای اول انقلاب را اشتباه عنوان می‌کنند، در حالی که امام(ره) با قوت آن را تایید کرده‌اند.»

روحانی چه گفت؟

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سوم خردادماه امسال در همایش بیمه همگانی در سخنانی حاشیه‌ساز گفت که بگذاریم مردم راه بهشت را خودشان انتخاب کنند؛ زیرا نمی‌توان به زور و با شلاق آنها را به بهشت هدایت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری او همچنین تاکید کرد که نباید بر سر مسائل جزئی و به بهانه‌های واهی، سلامت روحی مردم را به خطر بیندازیم وهر چند به خاطر دلسوزی، در زندگی مردم دخالت کنیم. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور روز گذشته در واکنش به این اظهارات روحانی گفت که کار نداشتن به بهشت و جهنم مردم به سخره گرفتن زحمات مراجع تقلید است.

حامیان روحانی

پس از بیان این سخنان از سوی حسن روحانی، آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنانی از رئیس‌جمهور حمایت کرد. به گزارش خبرآنلاین، این مرجع تقلید شیعه گفت: «برخی مسوولان که گفته بودند به زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت فرستاد ما هم می‌گوییم این حرف درست است، ولی با دست خودمان نباید درهای جهنم را به روی مردم باز کنیم.» او همچنین افزود: «تضعیف دولت در شرایط کنونی به ضرر نظام است و ما هم از دولت حمایت می‌کنیم، ولی در عین حال تذکر هم می‌دهیم» سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا نیز در سخنانی مشابه از سخنان رئیس‌جمهوری دفاع کرد و گفت: «آقای رئیس‌جمهور به درستی فرمودند که ما نمی‌توانیم به زور کسی را اهل یقین کنیم.»

منتقدان روحانی

احمد خاتمی اما در جشنی به مناسبت عید مبعث به انتقاد از سخنان روحانی پرداخت. به گزارش خبرگزاری فارس، امام جمعه موقت تهران گفت که می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است؟ او در ادامه افزود: «شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید.» آیت‌الله علم الهدی امام جمعه مشهد نیز در سخنانی از اظهارات روحانی انتقاد کرد و گفت: « شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.»