بازار کار خیاطان راکد است

برای دوخت یک دست کت و شلوار معمولی هزینه‌ای معادل ۸۰ هزار تومان و برای دوخت همین کالا با طرح

و دوخت عالی مبلغی بین ۱۰۰-۱۵۰هزار تومان دریافت می‌شود

مینا صباغی- افزایش قیمت کالاهای اساسی شامل مواد غذایی، پوشاک و... در روزهای پایانی سال امری است که هر سال مصرف‌کنندگان با آن مواجه می‌شوند. پوشاک نیز یکی از کالاهایی است که اکثر مردم در یک ماه آخر سال با افزایش قیمت آن مواجه می‌شوند.

اگرچه بسیاری از تولید و عرضه‌کنندگان انواع کیف و کفش، کت و شلوار و مانتو و... به دلایلی چون شرکت در نمایشگاه فروش بهاره، جذب مشتری و... تخفیف‌هایی برای مشتری در نظر می‌گیرند.

اما بسیارند افرادی که توانایی خرید این کالاها را حتی با تخفیف‌های در نظر گرفته شده‌ ندارند.

از طرفی، برخی مصرف‌کنندگان معتقدند، فروشندگان طی سه ماه آخر سال با افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت کالاهای خود در صدد جبران کاهش نرخ کالاهای خود طی یک ماه آخر سال برمی‌آیند.

به صورتی که در اسفندماه تنها حدود ۱۰ تا ۱۵درصد روی قیمت کل کالا به مشتری تخفیف می‌دهند و این یعنی فروشنده حتی با احتساب تخفیف شب عید، کالاهای خود را حدود ۱۰درصد بالاتر از قیمت اصلی به فروش می‌رساند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد دست به دامن خیاط‌ها می‌شوند و سفارش دوخت لباس را به خیاط می‌‌دهند.

هر چندگاه هزینه دوخت لباس توسط برخی خیاط‌ها به مراتب بالاتر از نمونه‌های آماده آن است.

کت و شلوار از دسته پوشاکی است که اکثر مردم در میهمانی‌های رسمی از آن استفاده می‌کنند و نسبت به سایر پوشاک از قیمت بالایی برخوردار است.

اگر سری به خیابان‌های جمهوری، ولی‌عصر و مراکز خرید سطح شهر بزنید حتما با مدل‌های مختلف کت و شلوار که با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند مواجه می‌شوید.

خیابان جمهوری و ولی‌عصر از مراکز فروش کت و شلوار و پارچه کت و شلواری هستند که در این روزها بازار پررونقی دارند. در میان تولیدکنندگان کت و شلوارهای خارجی، کشورهای ایتالیا و آلمان و فرانسه با مارک‌هایی چون زارا، نایک، منگو، دی‌اند‌جی، پیر گاردین، دیور و... در بازار ایران شناخته شده‌اند و در میان تولیدکنندگان داخلی نیز مارک‌هایی چون نامبروان، جامه‌پوشان، گراد، ماکسیم، مهدی، ایران‌پوشان، ایکات، برک و... از جمله سرشناسان تولیدکننده کت و شلوار هستند که در این میان، محصولات ایتالیایی به علت برخورداری از کیفیت بالا گران‌ترین این کالاها به شمار می‌روند.

«محمدی» یکی از خیاطان کت و شلوار مردانه در خیابان انقلاب به پایین آمدن تعداد سفارش‌های دوخت کت و شلوار برای بازار خیاطان اشاره می‌کند و معتقد است که وجود کت و شلوارهای آماده موجود در بازار با قیمت‌های متنوع طی سال‌های اخیر باعث شده است که متقاضیان بیشتر به سمت خرید کت و شلوارهای آماده گرایش نشان بدهند.

چرا که به گفته وی خرید پارچه خوب با قیمت بالا و پرداخت هزینه دوخت تمایل مشتری به دوخت کت و شلوار را کاهش می‌‌دهد.

به اعتقاد «محمدی» از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت کت و شلوار می‌توان به نوع و مقدار پارچه استفاده شده در دوخت و همچنین استفاده از رنگ و طرح‌های مد روز و نوع دوخت اشاره کرده به طوری که برای دوخت یک دست کت و شلوار معمولی هزینه‌ای معادل ۸۰هزار تومان و برای دوخت همین کالا با طرح و دوخت عالی مبلغی بین ۱۰۰-۱۵۰هزار تومان دریافت می‌شود.

«یاسینی» خیاط انواع کت و شلوار است که حدود ۲۲سال در این زمینه مشغول است. وی می‌گوید: دوخت کت و شلوار در خیاطی‌ها به صورت سفارشی مانند سال‌های گذشته خیلی کم شده است.

هر چند کت و شلوارهای بسیار گران قیمت در بازار به وفور یافت می‌شوند که طرفداران خاص خود را دارند اما عرضه انواع کت و شلوارهای خوش دوخت داخلی با قیمت مناسب نیز تا حدود زیادی از اقبال خیاطان کت وشلوار کاسته است.

وی همچنین به افزایش محدود قیمت هزینه دوخت کت و شلوار در سال جدید اشاره می‌کند و معتقد است،‌هزینه دوخت کت وشلوار طی یک سال گذشته تقریبا ۵تا۱۰هزار تومان افزایش یافته است که البته این افزایش قیمت در کت و شلوارهای آماده معادل ۱۰تا۱۵درصد است.

«یاسینی» مدعی است، بعضی از شرکت‌های تولیدکننده انواع کت و شلوار در داخل کشور که در دوخت کت وشلوار از پارچه انحصاری شرکت‌ خود و ماشین‌های صنعتی استفاده می‌کنند تا حدود زیادی به فروش کت و شلوار با قمیت بالا می‌پردازند.

به طوری که قیمت یک دست کت و شلوار تولیدی این شرکت‌ها به طور تقریبی بین ۳۰۰تا۶۰۰هزار تومان و نرخ کت تک نیز بین ۱۵۰تا۲۰۰هزار تومان است.

وی همچنین به هزینه دوخت شلوار تک مردانه در خیاطی‌های سطح شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: مبلغی که برای دوخت یک شلوار تک می‌توان در نظر گرفت بسته به نوع پارچه و واقع شدن خیاطی در قسمت‌های مختخلف شهر متغیر است که به طور میانگین بین ۱۵تا۳۵هزار تومان برآورد می‌شود.

وی به انواع پارچه‌هایی چون گاواردین، هندی‌گو، سیلافیل، تر‌ویرا و کرپ اشاره می‌کند که در دوخت شلوار تک مناسب هستند.

«کشوری» یکی از تولیدکنندگان انواع پیراهن مردانه در سه راه جمهوری به منسوخ شدن پیراهن دوزی به صورت تک اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر انواع پیراهن‌هایی که ما در تولیدی می دوزیم به صورت سری است که به طور میانگین قیمت هر کدام از آنها ۱۲تا۱۵هزار تومان است. ضمن اینکه در بسیاری از فروشگاه‌ها انواع پیراهن‌های مردانه‌ موجود است که به صورت کارتنی از کشورهای چین، تایلند و.... وارد می‌شوند و با قیمت بسیار پایینی، یعنی در حدود ۴تا۵هزار تومان به فروش می‌رسند. ضمن اینکه بیشتر این نوع پیراهن‌های مردانه از جنس مرغوبی نیستند و به علت دارا بودن میزان بالای پلی‌استر در پارچه پیراهن این امکان وجود دارد که مصرف‌کننده در این نوع لباس‌ها زودتر عرق کند.

وی همچنین هزینه دوخت یک پیراهن را در حدود ۳ تا ۶هزار تومان اعلام می‌کند که بسته به نوع دوخت متفاوت است.

اما آن نوع پیراهن‌هایی که دوخت ترکیه، ایتالیا و یا کشورهای اروپایی هستند از کیفیت مرغوب‌تری برخوردارند چراکه حدود ۶۰ تا ۷۰درصد پارچه به کار رفته در آنها از جنس نخ خالص است.

فروشندگان بورس انواع لباس‌های مردانه مانند کت و شلوار و پیراهن جعبه‌ای را خیابان طالقانی، چهارراه ولیعصر، پایین میدان ولیعصر اعلام می‌کنند.

«میلانی» یکی از فعالان بازار پوشاک نیز در مورد راه‌های شناخت کت و شلوار درجه یک از انواع درجه دو و سه می‌گوید: «کت و شلوارهای درجه یک اصولا از تن خورخوبی برخوردار هستند. ضمن اینکه کت و شلوارهای بدون کیفیت به صورت فله‌ای و عمده تولید می‌شوند و در برش و دوخت آن دقت کافی صورت نمی‌گیرد. اما تولیدکننده‌ای که با پارچه مرغوب اقدام به تولید می‌کند برای برش و دوخت کت و شلوار زمان بیشتری صرف می‌کند.

همچنین از روی براق بودن پارچه نیز می‌توان به کیفیت کت و شلوار پی برد. در پارچه کت و شلوارهای براق از درصد پلاستیک بیشتری استفاده می‌شود که همین امر موجب پایین آمدن کیفیت کالا می‌شود.