مانتو بخریم یا پالتو؟
مریم علیزاده
شاید بتوان گفت در میان پوشاک زنانه، مانتو پرمصرف‌ترین و پرخریدار ترین پوشاک در کشور باشد.

عکس : آکو سالمی
خانم‌های ایرانی به طور متوسط در سال ۴ الی ۵ دست مانتوی جدید به تن می‌کنند که البته برای خرید همین چند دست ۲۰ الی ۳۰ دفعه به فروشگاه‌ها و مانتوفروشی‌های شهر سرک می‌کشند تا جنس موردنظر خود را انتخاب کنند.
البته هرگز قصد نداریم این مشکل پسندی را به باد انتقاد بگیریم، چرا که انتخاب خوب و ماندگار، انتخابی است که با دقت و وسواس صورت گرفته باشد. هر چه قدر در هنگام خرید پوشاک مثل مانتو اطلاعات کامل‌تری داشته باشید از انتخاب و خریدتان راضی‌تر خواهید بود.
این روزها هم که خیابان‌های شهر پر است از ماشین و ترافیک شب عید، ممکن است شما به اندازه کافی فرصت برای پرسه‌زدن در فروشگاه‌ها را نداشته باشید، از این رو در این گزارش سعی می‌شود تا حدودی شما را از آخرین وضعیت بازار مانتو مطلع کنیم تا بلکه بتوانید در کمترین زمان ممکن جنس موردنظرتان را بیابید.
به عنوان اولین نکته بهتر است این را به خاطر داشته باشید مانتویی که در این فصل می‌خرید حداکثر تا پایان فروردین ماه قابل استفاده است. چرا که مانتوهایی که در‌حال‌حاضر در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود بیشتر از جنس پارچه‌های ضخیم و زمستانی انتخاب شده است.
پارچه‌های کبریتی با طرح‌های کمردار هنوز در ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند.
نکته دیگر، حراجی‌ها است. این روزها روی ویترین تمام بوتیک‌های مانتوفروشی کلمه حراج به چشم می‌خورد. البته حراجی‌ها فقط مربوط به پالتوها است. پالتویی که در اواسط پاییز حدود 70 تا 80هزار تومان قیمت داشت، اکنون در مغازه‌ها با قیمت‌های زیر 30هزار تومان عرضه می‌شود. شاید به فکرتان برسد که یکی از اینها را بخرید و اینگونه خود را از شر خرید پالتو در سال بعد راحت کنید، اما توصیه ما به شما این است که اگر خیلی در قید و بند مد و پوشیدن پوشاک روز هستید این‌کار را نکنید، چون به طور حتم سال بعد مدل‌های جدیدتری به بازار می‌آید که شما را از خریدتان پشیمان خواهد کرد.
البته اگر خیلی هم به این مسائل اهمیت نمی‌دهید این روزها بهترین وقت برای خرید پالتو است.
مانتوها در‌حال‌حاضر در دو گروه طرح‌دار رنگی، مشکی و سورمه‌ای عرضه می‌شوند. اگر به دنبال مانتوی رنگ روشن و تابستانی هستید بیهوده وقت خودتان را تلف نکنید که نیست. برای خرید رنگ‌های روشن باید کمی صبر کنید. حداقل تا اواسط فروردین ماه سال آینده.
مانتوهای طرح‌دار که مدل آنها بیشتر برای استفاده در مجالس مهمانی طراحی شده دارای پارچه‌های فوق‌العاده لخت و نازک هستند که طرح‌های گل‌دار و مارپیچی خیلی شلوغ دارند و معمولا یا در جلوی آنها دکمه نیست و به صورت پیراهن دوخته شده یا به صورت چپ و راستی هستند. این مانتوها که مشتری محدودی دارند و سلیقه خاصی آنها را خریداری می‌کند، قیمتی بین ۴۰ تا ۷۰هزار تومان دارند. بیشتر خانم‌های جوان این سبک‌ها را می‌پسندند.
مانتوهای مجلسی از نوع کرپ هم که پای ثابت مغازه‌های مانتوفروشی است و معمولا یک یا دو رگال خود را به این مانتوها اختصاص می‌دهند. این مانتوها هم به نوبه خود دارای طرح‌های مختلفی هستند که بسته به نوع کار و گلدوزی روی آن قیمت‌های متفاوتی از 40هزار تومان به بالا دارند. بیشتر خانم‌های مسن به دنبال این مانتوها هستند. البته برای استفاده در دید و بازدیدهای عید این سبک‌ها بیشتر توصیه می‌شود.
مانتوهای ساده و به قول معروف مخصوص دانشگاه و محل کار هم در این مغازه‌ها عرضه می‌شود، البته تنوع رنگ و مدل این مانتوها خیلی کم است و همان طور که قبلا اشاره شد در این مانتوها از پارچه‌های ضخیم استفاده شده و فقط یکی دو ماه دیگر می‌توان از آنها استفاده کرد و باگرم شدن هوا باید در کمد بایگانی شوند. پس توصیه می‌کنیم اگر عجله ندارید برای خرید مانتوهای ساده مخصوص محل کار یا دانشگاه کمی از خودتان صبر و حوصله نشان دهید.
مدل‌های مانتو در مغازه‌های تهران در همین چند مدل خلاصه می‌شود. اما برای خرید مانتو بهتر است به نکاتی که در زیر گفته می‌شود توجه کنید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.
اگر مانتو را برای دید و بازدید عید می‌خواهید پیشنهاد می‌کنیم مانتو اندکی نازک و به لحاظ وزن نیز سبک باشد تا با پوشیدن آن احساس خفگی و خستگی نکنید. چراکه مدت زمان دید و بازدیدهای عید گاهی از یک ربع هم فراتر نمی‌رود و شاید اصلا فرصت نکنید مانتوی خود را درآورید. در چنین حالتی بهتر است مانتوی راحتی انتخاب کنید که اگر صبح تا شب هم در تنتان بود، خسته نشوید. نکته مهم‌تر در استفاده مانتو در دید و بازدیدها، قابلیت چروک شدن یا نشدن پارچه آن است. این نکته را حتما به خاطر داشته باشیدو مانتویی انتخاب کنید که در نشستن‌های طولانی در اتومبیل و مهمانی چروک نشود. این را هم توجه داشته باشید که مانتوی خوب از پارچه‌ای دوخته شده که دیرتر چروک شود.
مانتویی انتخاب کنید که شکیل و برازنده شما باشد. چرا که همانطور که گفته شد شاید اصلا فرصت درآوردن مانتو را پیدا نکنید. پس مانتوی شما، حکم لباس عید شما را دارد و باید سنگین و موقر باشد.
مانتوی تنگ انتخاب نکنید. چون هم نمی‌توانید زیر آن لباس مناسب و موردنظرتان را بپوشید و هم این مانتوها بعد از دو الی سه بار پوشیدن از حالت طبیعی خارج می‌شود و قیافه کج و نافرمی به خود می‌گیرند. در انتخاب مانتوهای بدون دکمه دقت کنید. به غیر از آنهایی که به صورت پیراهن به تن می‌روند، بعضی از آنها نیز توسط یک جفت بند از داخل پارچه بسته می‌شوند و قسمت جلوی آن باز است. این مانتوها برای خانم‌هایی که کمی چاق هستند، توصیه نمی‌شود.
از کجا مانتو بخریم؟
میدان هفت‌تیر، میدان فاطمی و میدان ولیعصر از مناطقی هستند که بیشترین فروشگاه‌های مانتو در آنها وجود دارد و حتما می‌توانید با قیمتی مناسب، مانتوی دلخواهتان را در این مناطق پیدا کنید. اما مرکز خریدهای قائم و تندیس در تجریش، میلاد نور و گلستان در شهرک غرب و... نیز از مراکزی هستند که در آنها تک و توک مانتوفروشی پیدا می‌شود. البته طبیعی است که برای خرید مانتو از این فروشگاه‌ها، باید مبلغ بیشتری هزینه کنید.
از آنجا که مانتو کالایی استراتژیک برای بانوان به حساب می‌آید همه مغازه‌های پوشاک زنانه در مغازه‌هایشان یک رگال برای مانتو در نظر گرفته‌اند. اما بدیهی است که مانتو در این مغازه‌ها تنوع زیادی ندارد و به سختی می‌توان از بین آنها مانتوی موردنظر خود را انتخاب کرد.
اگر فرصت کافی برای خرید ندارید، این نکته را هم در نظر بگیرید که تمام مناطق گفته شده، جزو شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین مناطق شهر به ویژه در این ایام هستند. بنابراین پیشنهاد ما این است که ساعت‌های پایانی شب را به امر خرید اختصاص دهید.
با توجه به اینکه در این ماه مغازه‌ها تا ساعت 12 شب دایر هستند، بهترین ساعات خرید شاید ساعت 10 شب به بعد باشد که هم ترافیک شهر سبک‌تر می‌شود و هم حجم انبوه آدم‌ها در این پاساژها کاهش می‌یابد و شما با دقت بیشتری می‌توانید کالای خود را انتخاب کنید.
فراموش نکنید که در خرید، دقت حرف اول را می‌زند.