به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز عراق، برونو جیدو، مدیر دفتر کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل در عراق با اشاره به اینکه با آغاز جنگ بیش از یک میلیون عراقی احتمالا از موصل فرار می‌کنند هشدار داد: سازمان ملل امکانات لازم برای میزبانی کمتر از نیمی از این تعداد را ندارد.

جیدو افزود: عملیات آزادسازی موصل احتمالا در ماه اکتبر آتی و یا اوخر ۲۰۱۶ آغاز می‌شود. اگر داعشی‌ها بخواهند مانند عملیات آزادسازی فلوجه از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی سوء استفاده کنند شرایط در موصل وخیم خواهد شد و شاهد کشتار وسیعی در این شهر خواهیم بود.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق پس از دیدار روز گذشته‌اش با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرده بود: به مرحله پایانی عملیات آزادسازی شهر موصل رسیده‌ایم و اعلام زمان آغاز این عملیات بستگی به عوامل متعددی از جمله آمادگی نیروهایمان دارد.

جیدو در خصوص امکانات سازمان ملل گفت: اردوگاه‌های اضطراری شامل ۱۸ هزار چادر در فضای باز تعبیر شده است و کسانی که موفق به گرفتن چادر نشوند از یکی از ۵۰ هزار بسته حاوی لوازم برپایی چادر بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که موصل به یکی از بدترین فجایع انسانی برای سال‌های طولانی تبدیل شود و بیش از یک میلیون نفر با آغاز عملیات آواره شوند.

سازمان ملل پیش بینی می‌کند که با آغاز عملیات موصل دست کم ۷۰۰ هزار تن به مسکن غذا و آب نیاز داشته باشند. علاوه بر این کمیساریای عالی امور پناهجویان قصد دارد ۱۱ اردوگاه مجهز به برق و آب و نیز ۲۰ هزار اقامتگاه خانوادگی برپا کند.

سازمان ملل اعلام کرده جهت آمادگی برای این عملیات به ۲۴۸ میلیون دلار برای تجهیزات و نزدیک به ۸ / ۱ میلیارد دلار برای تامین مایحتاج و مقابله با پیامدهای مختلف حمله نیاز دارد و تاکنون تنها ۳۳ درصد از این بودجه را در اختیار دارد.

این مسئول سازمان ملل تاکیدکرد که رسیدگی به امور اسرای داعشی از مسئولیت‌های این سازمان نیست اما سازمان ملل بیانیه‌هایی مبنی بر لزوم برخورد با آن‌ها به عنوان اسرای جنگی دریافت کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.