به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از نیویورک تایمز، یک شب در پاییز ۱۹۹۸، یک «پیمانکار خصوصی» سه تریلی را به بالای تپه های کرانه غربی اشغالی برد و اولین تاسیسات غیرقانونی را در منطقه بنا کرد.


چند صهیونیست نیز به حمایت از این فرد که «شیمون ریکلین» نام داشت آمدند و بقیه اعضای خانواده نیز چند روز بعد به او پیوستند. خانواده دوم نیز به آن ها اضافه شدند. در نهایت شگفتی، کسی از مقامات نظامی صهیونیستی آن ها را به تخلیه محل مجبور نکرد. اما ریکلین می گوید: «شش ماه بعد، متوجه شدم همه چیز از قبل هماهنگ شده بود.»

آن ها نام این شهرک را «میتزپ دانی» گذاشتند. امروزه بیشتر از 40 خانواده تندرو صهیونیستی در این محل زندگی می کنند که تنها یکی از سلسله شهرک های واقع در محل استراتژیک در جنوب غربی کوهستان زیتون بیت المقدس و شرق اردن است. این ها بخشی از شبکه گسترده حدود 100 شهرک هستند که طی دو دهه گذشته، بدون تایید رژیم صهیونیستی احداث شده اند.


دست کم یک سوم این محل ها قانونی اعلام شده یا در حال قانونی اعلام شدن توسط رژیم غیرقانونی اسرائیل هستند. گروه های ضد گسترش شهرک سازی صهیونیست ها، این کار را تلاش خاموش صهیونیست ها برای تغییر نقشه کرانه باختری می دانند. اکنون ۵۰ سال از اشغال کرانه غربی توسط رژیم صهیونیستی می گذرد و چنین شهرک هایی مانند قارچ در سرتاسر منطقه روییده اند.

در حالی که خبری از توافق اسرائیلی ها و فلسطینیان در راه نیست و با افزایش بدبینی جامعه بین المللی از عمل به تعهدات دولت خودخوانده اسرائیل در شهرک سازی متوازن برای فلسطینی ها، این شهرک ها گواهی بر وقوع درگیری های احتمالی در آینده نزدیک هستند.

فصلنامه صلح بانان خاورمیانه که از آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه تشکیل شده است، در شماره ماه جولای خود از این شهرک سازی ها با عنوان روندی یاد کرد که «احتمال وجود دو کشور مستقل را به خطر می اندازد».


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در زمان تاسیس میتزپ دانی هم همین سمت را بر عهده داشت، ادعا کرد از تاسیس کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل، استقبال می کند و مدعی شد دولتش به شهرک سازی های جدید غیرقانونی ادامه نمی دهد و شهرک های موجود را توسعه نخواهد داد. اما «زیو استال،» مدیر گروه پژوهشی چپ گرای یش دین می گوید: «آن ها مخفیانه کار خود را پیش می برند». استال می گوید اسرائیل تلاش می کند با ثبت مناطقی مانند میتزپ دانی به عنوان «محله های» مسکونی، از مخالفت بین المللی پرهیز کند. وی معتقد است برخی اقدامات اسرائیل از جمله تخریب ساخت و سازهای فلسطینیان در کرانه غربی، «حرکتی تدریجی در راستای اشغال» بیشتر است.

«دیوید که یس،» سخنگوی نتانیاهو در پاسخ به پرسشی در همین خصوص، از پاسخ روشن طفره رفت و در عوض مدعی شد که به گفته رهبران فلسطینی، در صورت سر گرفتن توافق، هیچ بنای صهیونیستی در کرانه غربی باقی نخواهد ماند و حتی مدعی شد «مطالبه مداوم فلسطینی ها برای تصفیه نژادی و قومیتی» اسرائیلی ها» «غیر اخلاقی، تندروانه و ناقض صلح» است.

در حال حاضر، حدود 350 هزار یهودی در بیش از 120 شهرک غیرقانونی کرانه غربی سکونت دارند که توسط رژیم صهیونیستی، قانونی قلمداد می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.