به گزارش فارس، امیدعلی پارسا بعدازظهر امروز در جشنواره شهید رجایی و تجلیل از دستگاه‌های برتر استان که در سالن آمفی تئاتر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره شهید رجایی باید با نمره قبولی دستگاه‌های دولتی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه در انتخاب دستگاه‌های اجرایی دولتی در مازندران شاخص‌های اصلی لحاظ شد و هیچ‌گونه نگاه سلیقه‌ای اعمال نشد، افزود: شاخص‌های مورد توافق وزارتخانه مربوط و اداره استخدامی کنونی است که به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد.

رئیس مرکز آمار کشور در انتخاب برترین‌ها به شاخص‌های عمومی و اختصاصی اشاره کرد و گفت: شاخص عمومی ارزیابی دستگاه‌ها در برنامه هشت‌گانه برای افزایش کارانه و اثربخشی دستگاه‌ها اجرایی که با دستورالعمل مربوط به خود بررسی شدند نتیجه ارزیابی به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی ارسال شد و فرایند برترین‌ها انجام شد.

این مسؤول با بیان اینکه در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی شاخص‌های تخصصی را با استفاده از متخصصان دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: شاخص‌ها در کارگروه فرابخشی هم بررسی شد و خروجی حاصل این مجموعه در شورای معاونان استان مطرح شد.

پارسا تصریح کرد: در شاخص‌های اختصاصی از یک‌هزار امتیاز، ۸۵۰ امتیاز عملکرد تخصصی و ۱۵۰ امتیاز هم از سوی مدیریت ارشد استان لحاظ می‌شود و تمام ۵۴ دستگاه متقاضی در مازندران ارزیابی شدند.

وی با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل سه دستگاه در بعد اختصاصی و سه دستگاه هم در بعد عمومی و دو دستگاه هم به طور ویژه باید به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر انتخاب و تجلیل شوند، افزود: از بعد شاخص‌های اختصاصی میانگین نمره مازندران از یک‌هزار، ۸۷۱ بوده است و میانگین نمره دستگاه‌های اجرایی ۱۷.۴ نمره عمومی بوده است و ۶۰ درصد از دستگاه‌های اجرایی نمره بیش از ۹۰۰ و بقیه کمتر از ۶۰۰ امتیاز را دریافت کردند که باید اصلاحات لازم صورت گیرد.

رئیس مرکز آمار کشور درباره ارزیابی بعد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی مازندران، گفت: در بعضی از شاخص‌های اختصاصی به نوعی روزمرگی دستگاه‌های اجرایی را نشان می‌داد و از نظر جنس، میزان اندازه‌گیری شاخص تخصصی کشور نبود.

این مسؤول با اشاره به اینکه برخی شاخص‌ها، دیتا و اعدادی که چک شد امکان بررسی تخصصی نبود و باید به سوابق موجود دستگاه‌ها اعتماد شود، خاطرنشان کرد: در بعد عمومی نیاز است که مازندران سطح توانایی خود را افزایش دهد که نمره ما در این بخش ۶۹۰ بوده است و ۷.۵ درصد نمره ۹۰۰ به بالا و ۳۲ درصد ۸۰۰ به بالا از سوی دستگاه‌های اجرایی کسب شد و از میانگین نمره ۲۰۰ کشوری نمره استان ۱۹۴۲ بوده است و ۱۳ دستگاه نمره بیش از ۱۸۹۹ را کسب کردند و ۴۱ درصد هم کمتر از ۱۵۰۰ را به‌دست آوردند.

پارسا با تأکید بر اینکه لازم است دستگاه‌های اجرایی با دبیرخانه شورای توسعه استان پیگیری لازم را داشته باشند، افزود: در شاخص عمومی ۳۵ شاخص و ۱۵۹ زیر شاخه در نظر گرفته شد اگر کسی نمره کم کسب کرد باید در میزان زیر شاخه‌ها بررسی کند.

وی بیان کرد: در بعد شاخص‌های اختصاصی هر دستگاهی با هم‌تراز خود مقایسه و ارزیابی می‌شود و در ارزیابی‌ شاخص‌های فرابخشی محیط‌زیست کمک حال ما بود.

رئیس مرکز آمار کشور به فعالیت مرکز آمار اشاره کرد و گفت: در بسیاری موارد در کشور درباره آمارها حرف‌های زده می‌شود که معلوم نیست چه ماهیتی دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه در بحث موضوعات آماری نباید صریح قضاوت شود، افزود: سال پایه آماری کشور باید مطابق سال ۹۵ باشد.

پارسا با اشاره به اینکه در ارزیابی میزان تورم هر ماه ۳۵۰ هزار مظنه قیمت و ۵۸ هزار مغازه در کشور بررسی می‌شود، گفت: ارزیابی‌های انجام شده به مرکز آمار گزارش می‌شود و با سه نمونه سبد کالایی که معرفی شده است کارشناسان مرکز آمار قیمت کل و ماه‌های قبل را مقایسه می‌کند و در صورت ناهماهنگی تورم شکل گرفته را به مرز کاهش می‌رسانند.

این مسؤول با بیان اینکه اقتصاددانان دنیا با توجه به ارزیابی اوضاع کشور ما تورم یک‌ رقمی را لازمه رشد پیوسته می‌دانند، تصریح کرد: تورم مانند فشار خون است اگر یک دفعه کاهش یابد سبب ضرر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کاهش نرخ بیکاری و تورم مازندران توفیق نسبی داشت، گفت: هزینه درآمد خانوار شهری و روستایی در مازندران رشد معناداری پیدا کرد که از میانگین کشوری بیشتر است.

دبیر جشنواره شهید رجایی بیکاری فصلی در مازندران را کمتر از سطح کشور دانست و ادامه داد: بیکاری فصل بهار در کشور برای سال جدید مقایسه نشد.

این مسؤول به اهمیت شورای راهبردی توسعه در استان اشاره کرد و ادامه داد: این شورا باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان را به‌طور منظم رصد کند.

پارسا استفاده قانونی از فضای اداری مازاد دستگاه‌های اجرایی را تأکید کرد و گفت: در پیگیری امور خود را شهروند درجه دو مازندران می‌دانم و در حال حاضر سازمان مدیریت برنامه‌ریزی مازندران در جایگاه سه سازمان برتر کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.