به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، روسیه و چین ضمن مخالفت و ابراز نگرانی مجدد درباره استقرارسامانه موشکی «تادِ» آمریکا در خاک کره جنوبی، خواستار از سرگیری گفتگوهای صلح میان سئول و پیونگ یانگ شدند.

بر این اساس، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «دغدغه های زیادی درباره تصمیم مشترک کره جنوبی و آمریکا برای استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی وجود دارد. واشینگتن تلاش های یکجانبه‎ای برای استقرار سامانه موشکی در سراسر جهان دارد که اینبار در کره جنوبی مطرح است که این امر تاثیر منفی بر توازن استراتژیک در سطوح منطقه ای و جهانی دارد.»

در بیانیه این وزارت خانه آمده است، مسکو و پکن بر این باورند واشینگتن و سئول عملکردی متناقض داشته و این موضوع می تواند تهدیدی جدی برای امنیت کشورهای همسایه مانند روسیه و چین داشته باشد و تنش ها را در شبه جزیره کره افزایش دهد.

وزارت امور خارجه روسیه از کره جنوبی و آمریکا خواست تا بجای تحریک و تشدید تنش ها در شبه جزیره کره، مذاکرات صلح میان دو کره را از سر بگیرند و فضا را در این منطقه آرام کنند.

اوایل ماه جاری میلادی آمریکا و کره جنوبی در بیانیه‎ای مشترک از توافق رسمی برای استقرار سامانه موشکی تاد در خاک کره جنوبی خبر دادند.

این بیانیه در آن زمان با واکنش منفی چین، روسیه و کره شمالی روبرو شد. چین و روسیه بر این باروند با استقرار سامانه موشکی تاد تمامی فعالیت های نظامی و غیر نظامی در خاک چین و روسیه رصد خواهد شد.

همچنین استقرار این موشک‎ها با واکنش منفی و تظاهرات اعتراض آمیز مردم کره جنوبی همراه بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.