به گزارش اقتصادنیوز، فرشاد فاطمی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف، در سیمنار رقابت‌پذیری صنعتی ایران که سه‌شنبه پنجم تیرماه با حضور جمعی از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، به ارائه یافته‌های گروه مطالعاتی این دانشکده در مورد افزایش توان رقابتی بنگاه‌های صنعتی کشور پرداخت و البته یادآوری کرد که مطالعه انجام شده مربوط به وضعیت صنایع از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ است.


این اقتصاددان همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رقابت‌پذیری، صرفا به معنای افزایش سهم بازار، افزایش ارزش افزوده یا فروش یک صنعت نیست، گفت: در عین حال رقابت‌پذیری را نمی‌توان صرفا به معنای تولید با هزینه پایین و افزایش صادرات درنظر گرفت. اما اگر صنعتی به دلیل افزایش درآمد نیروی کار، سهم بازار خود را از دست بدهد، این صنعت رقابتی نبوده است.

فاطمی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره مفهوم «رقابت‌پذیری» پرداخت و عنوان کرد: تعاریف مختلفی برای رقابت‌پذیری وجود دارد اما در اکثر آن‌ها نکته مشترک این است که صنعتی رقابت‌پذیر تلقی می‌شود که قابلیت خلق درآمد به طور مستمر را داشته باشد. در عین حال، رشد ناشی از رقابت‌پذیری باید پایدار باشد. آن طور که روابط عمومی اتاق گزارش‌داده، این اقتصاددان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در ایران کمتر دیده می‌شود که یک بنگاه اقتصادی متولد و به مرور بزرگ شود، گفت: اکثر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در ایران، بزرگ متولد شده‌اند که عمدتا دولتی نیز هستند. به ندرت شاهد آن هستیم که بنگاهی اقتصادی و صنعتی ایجاد شده و به مرور زمان فرایند رشد و نمو را پیدا کرده و در نهایت به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی، مطرح شود.

در این جدول اقتصادنیوز می‌توانید خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکاتی را که فرشاد فاطمی درباره رقابت‌پذیری صنعتی ایران بر اساس یافته‌های مطالعاتی درباره وضعیت صنایع از سال 1379 تا 1384 مطرح کرده، بخوانید.

کدام بنگاه‌ها بهره‌وری بیشتری دارند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.