مهم‌ترین پدیده‌های سیاسی و بین‌المللی ایران در سال‌گذشته حل وفصل پرونده هسته‌ای و انتخابات هفتم اسفند بود که درآن انتخابات حامیان دولت و اصلاح‌طلبان توانستند تعداد قابل توجهی از کرسی‌های مجلس را تصاحب کنند. شاید در شش ماه نخست سال ۹۵ وقایع مهم سیاسی برای دو جناح کشور رخ نداد ولی در شش ماه دوم سال ۹۵ تا خرداد ۹۶ فضای کشور رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و انتخابات ریاست‌جمهوری در آن فضا به اصلی‌ترین مولفه بحث تحلیل گران سیاسی مبدل شده است. به جز انتخابات سال ۸۸ که اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند با قدرت وارد کارزار انتخابات شوند، درسایر انتخابات‌ها، رئیس‌جمهور یکی از قطب‌های آن بوده، بدون چالش اساسی، ‌آن ‌انتخابات با پیروزی رئیس‌جمهور مستقر برای آغاز ریاست ۴ساله دوم به پایان رسیده‌است. ریاست دولت سازندگی و اصلاحات به راحتی توانستند مجددا رئیس‌جمهور شوند و محمود احمدی‌نژاد نیز پیروز انتخابات ۸۸ شد.

اصولگرایان انتخابات را واگذار می‌کنند!

اصولگرایان با تمام گزینه‌های خود در سال۹۲ به میدان آمدند. محمد بافرقالیباف، محسن رضایی، حداد عادل، علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی گزینه‌هایی بودند که از جناح اصولگرا وارد رقابت ریاست‌جمهوری شدند، در آن انتخابات محمدرضا عارف انصراف داد و اصلاح‌طلبان نیز با تاکید و حمایت آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات تمام قد درکنار حسن روحانی، شیخ دیپلمات ایستادند و به پیروزی رسیدند. اما شکست اصولگرایان باعث شد که آنها درانتخابات۹۶ گزینه جدی‌ای درمقابل روحانی نداشته باشند. واقعیت این است که شوک انتخابات۹۴ و نتایج انتخابات مجلس اصولگرایان را به خوابی عمیق فرو برده وتا این لحظه آنها هیچ گونه برنامه‌ای برای رقابت با روحانی کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان ندارند.

عبور از روحانی شاید زمانی دیگر

حسن روحانی شیخ دیپلمات عرصه سیاست خارجه دولت اصلاحات که درآن دوره به کمتر از مذاکره با اروپایی‌ها رضایت نمی‌داد روزگاری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز بود، نوع ادبیات دیپلماتیک وی در عرصه بین‌الملل و نزدیکی دیدگاه او به نوع نگرش آیت‌ا... هاشمی در سیاست خارجی باعث شد که اصلاح‌طلبان با وجود اینکه گزینه مناسبی در سال ۹۲ داشتند از وی به عنوان کاندیدای اصلاحات نام ببرند. البته اصولگرایان نیز بعد از نوع عملکرد حسن روحانی درسطح بین‌الملل و داخلی دیگر وی را برخاسته از جناح اصولگرایی نمی‌دانند. روحانی امروز رئیس‌جمهور مورد حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روهاست؛ زیرا نگرش وی به منافع ملی و شرایط داخلی و خارجی منطبق بر نگرش اصلاح‌طلبان است. هر چند عده‌ای سعی دارند با نزدیک شدن به انتخابات ۹۶ طرح عبور از روحانی را مطرح کنند ولی سیدمحمد‌رضا خاتمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب چندی پیش با اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی درسال ۹۶ این پروژه را ناکام گذاشت.

احمدی‌نژاد مستقل یا سردار محبوب؟

محمود احمدی‌نژاد، این روزها مشغول سفرهای استانی است و دیگر بر کسی پوشیده نیست که وی برای انتخابات سال ۹۶ برنامه‌ریزی کرده است که یا خود بیاید یا فردی را معرفی کند. هواداران او، حضور مردم درهنگام سخنرانی وی در شهرستان‌ها را در رسانه‌های خود به ویژه در فضای مجازی منعکس می‌کنند و قیام آمل را درخواست مردم از وی برای ورود وی به انتخابات و ازحماسه زنجان به رستاخیز احمدی‌نژاد در برابر مفسدان یاد می‌کنند. مدیران و نزدیکان دولت دهم این روزها نمایشگاه هولوکاست برگزار می‌کنند و درمناظره با منتقدان احمدی‌نژاد می‌کوشند کارنامه عملکرد دولت ومتبوعشان را عاری از خطا نشان دهند. اصولگرایان سعی دارند آرای وی را با خود هماهنگ کنند و با تجمیع آرا و بدنه اجتماعی خود احتمالا رقابتی حساس با روحانی را از چند ماه دیگر شروع کنند. این روزها در برخی رسانه‌ها پیرامون احتمال کاندیداتوری سردار محبوب درسال ۹۶ سخن به میان می‌ آورند. او امروز محبوب دل مردم عراق است و حضور مستشاری او درخاک عراق وسوریه درسرکوب تکفیری‌ها زبانزد جوانان ایرانی شده است. پیچیدگی‌های حضور مستشاری ایران درعراق و سوریه که این روزها در سرکوب داعش در عراق نمایان است ممکن است سردار را درلباس فرماندهی نگه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.