شماره روزنامه ۶۰۱۴
|

آخر هفته

  • فرصت‌های اقتصادی

  • الزامات رونق مسکن - ۱۲ مرداد ۹۶

    علی قائدی
    کارشناس اقتصاد مسکن

    درخصوص شرایط فعلی بازار مسکن، حجم معاملات و نوسانات ماهانه مثبت و منفی در تعداد معاملات خرید و فروش مسکن که نمونه‌ای از آن تیرماه امسال در قالب کاهش ۲ درصدی نرخ رشد معاملات مسکن نسبت به تیرماه سال قبل مشاهده شد، الزاما نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که این نوسانات ماهانه به معنای بازگشت به عقب و حاکمیت مجدد رکود بر بازار معاملات مسکن باشد.

    به عبارت کلی‌تر، نوسانات ماهانه جزئی در قیمت مسکن یا حجم معاملات واحدهای مسکونی هیچ‌گاه به‌طور قطعی علامت یا نشانه‌ای از ایجاد رکود یا رونق در بازار مسکن و تغییر فاز در بازار ملک نبوده است.

  • عکس خبری - ۱۲ مرداد ۹۶

  • معمای کابینه دوازدهم

    امروز مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور از سوی رهبرمعظم‌‌انقلاب در شرایطی برگزار می‌شود که گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که روز شنبه در مراسم تحلیف، روحانی چه کسانی را به‌عنوان همراهان خود در دولت معرفی خواهد کرد. در همین حال دفتر رهبر انقلاب در پاسخ به انتشار شایعاتی درباره رویکرد رهبری به چینش کابینه اعلام کرده دغدغه اصلی ایشان کارآمدی است؛ اما درباره اکثریت اعضای کابینه، نظری ابراز نمی کنند. جهانگیری قبلا گفته بود شخص رئیس‌جمهوری تصمیم‌گیر نهایی هستند.

    .
  • لغو کنسرت ناظری‌ها

    سریال دنباله‌دار لغو کنسرت‌ها این بار به کنسرت آواز پارسی ناظری‌ها در قوچان رسید که به دستور دادستان این شهر و به دلایلی که ناایمن بودن سالن خوانده شد لغو و محل برگزاری کنسرت پلمب شد. پس از آن خبرگزاری‌ها اعلام کردند که شهرام ناظری «به علت فشار و خستگی» ناشی از این جریان، در بیمارستان بستری شده است. این واقعه با انتقاد شدید رسانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. درهمین حال بیش از پانصد تن از اهالی موسیقی در نامه‌ای، خواستار برخورد با عوامل لغو کنسرت‌ها به‌عنوان عاملان اخلال در نظم عمومی شدند.

  • انتخابات خونین در ونزوئلا

    پس از چندین هفته اعتراضات خیابانی سرانجام انتخابات ونزوئلا برگزار شد که چند کشته و مجروح به‌دنبال داشت. انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا با ۵۴۵ عضو به نیکولاس مادورو اجازه می‌دهد تا قانون اساسی را بازنویسی کند. منتقدان می‌گویند این اقدام تنها بر قدرت مادورو برای کنار زدن مخالفان خود می‌افزاید. ونزوئلا مدت‌ها است که از تورم بالا رنج می‌برد و رئیس‌جمهوری این کشور که شدیدا به دلیل «عدم مدیریت اقتصادی صحیح» مورد انتقاد است، وعده داده که مجلس موسسان آرامش را به کشور بازگرداند.

    .
  • بازی ترامپ در زمین برجام

    هفته گذشته طرح تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس سنا به تصویب رسید؛ به نظر می‌رسد طرح این تحریم‌ها مقدمه‌ای بر فشارهای دولت آمریکا برای خروج از برجام در آینده نزدیک خواهد بود. چراکه نارضایتی ترامپ از گزارش پایبندی ایران به برنامه هسته‌ای موجب شد تا به گروهی از نزدیکان مورد اعتماد خود در کاخ سفید دستور دهد زمینه‌های لازم را برای اعلام پایبند نبودن ایران به برجام در گزارش سه‌ماهه بعدی به کنگره فراهم کنند. این تحریم‌ها واکنش‌های زیادی در داخل ایران به همراه داشت. از طرفی رئیس‌جمهوری از عمل متقابل در قبال تحریم‌ها خبر داد و از طرف دیگر کمیسیون امنیت ملی با در دستور کار قرار دادن طرحی برای مقابله با اقدامات آمریکا به آن واکنش نشان داد.

  • انتقاد وزیر از نحوه خصوصی‌سازی

    در ادامه اظهارات چند مقام بلندپایه اجرایی کشور از شکست خصوصی‌سازی و مصائب آن وزیر اقتصاد هم در آخرین روزهای دولت یازدهم لب به گلایه گشود و از سنگ‌اندازی‌ها در راه خصوصی‌سازی سخن گفت. پیش از این معاون اول رئیس‌جمهور هم از انحراف خصوصی‌سازی از مسیر خود خبر داده بود. درهمین حال متولی اصلی خصوصی‌سازی نیز گفته روزانه به ۵ نامه دستگاه‌ها درباره خصوصی‌سازی پاسخ می‌دهد. این درحالی است که هدف اصلی واگذاری‌ها توسعه بخش‌خصوصی بود که ظاهرا در عمل این اتفاق نیفتاده است.

    .
  • میرسلیم علیه اصولگرایان؟

    انتقادات تند و تیز نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری از جریان اصولگرایی، حالا واکنش برخی از نیروهای این جریان را برانگیخته است. میرسلیم اخیرا ائتلاف اصولگرایان به نام جمنا را متهم کرد که از امکانات یک نهاد نظامی در انتخابات استفاده کرده است. وی در عین حال به دیدار رئیسی با تتلو هم خرده گرفت. با شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر نگاه برخی از آنها مثل قالیباف به جمنا تغییر کرده و دیدگاه «نواصولگرایی» را مطرح کرده‌اند. سروری از اعضای جمنا نسبت به اظهارات میرسلیم ابراز تاسف کرد.

    .
  • سبقت واردات از صادرات - ۱۲ مرداد ۹۶

    تراز تجاری کشور در ۴ ماهه ابتدای سال جاری منفی شده است؛ با سبقت گرفتن واردات از صادرات طی این مدت، تراز تجاری منفی ۲ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار برای تجارت کشور رقم خورده است. این در حالی است که در سال ۹۴ و همزمان با گشایش‌های اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای، تراز تجاری کشور پس از ۳۷ سال مثبت شده بود. کارشناسان یکی از عوامل موثر در تراز تجاری منفی را نرخ واقعی ارز عنوان می‌کنند که طی سال‌های اخیر روندی منفی داشته و موجب کاهش صادرات و افزایش واردات شده است.

    .
  • نجفی در آستان بهشت

    ارائه برنامه‌های مدیریت شهری از سوی نجفی برای منتخبان شورای شهر پنجم از طرف برخی رسانه‌ها به انتخاب نهایی شهردار تهران تعبیر شد. این در حالی است که برخی اعضای شورای شهر بلافاصله این اخبار را تکذیب کرده و اعلام کردند که روال انتخاب شهردار طی نشده است. نجفی که در میان سایر گزینه‌ها بیشترین اقبال را در میان اعضای شورای پنجم دارد، گفت که اگر تشخیص شورا بر خدمت من در مدیریت شهری باشد، حتما در مورد تهران با مردم سخن می‌گویم. ظاهرا برنامه وی برای نجات تهران آماده شده است.

    .
  • تراژدی غمبار بنیتا

    سرانجام با یافتن پیکر بی‌جان بنیتای ۸ ماهه، این تراژدی غمبار هم در کنار ماجرای آتنا اصلانی به پایان رسید تا اندوه عمیق این فاجعه قلب جامعه را یک بار دیگر جریحه‌دار کند. اگرچه سارقان اعتراف کردند که قصدشان تنها سرقت خودرو بوده است، اما پزشکی قانونی درحال بررسی دلایل فوت این کودک بی‌گناه است. در همین حال قاضی بازپرس دادسرای جنایی اعلام کرده که شواهد و مدارک نشان از قتل عمد بنیتا دارد. بررسی‌های مقدماتی پلیس هم نشان می‌دهد عاملان مرگ بنیتا هر دو از مجرمان سابقه‌دار هستند.

    .
  • دیدار مقتدی صدر با سلمان

    سفر ناگهانی مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی به عربستان و دیدار با ولیعهد جدید خیلی زود با اما و اگرهایی روبه‌رو شد. سفر مقتدی صدر به سرزمین وحی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق در شرایطی صورت گرفته که این روحانی عراقی سال گذشته در بحبوحه جنگ ارتش عراق با داعش با اقدامات خود دولت عبادی را تضعیف کرد. همچنین در بیانیه‌ای از بشار اسد خواست در تصمیمی قهرمانانه از قدرت کنار برود. سخنگوی مقتدی صدر از توافق دو طرف در کناره‌گیری از مواضع طایفه‌گرایانه خبر داده است.

    .
  • تهدید مثلث احمدی‌نژادی‌ها!

    اظهارات جدید حمیدرضا بقایی و اسفندیار رحیم مشایی دو یار دیرین احمدی‌نژاد در کنار انتشار بیانیه اخیر رئیس دولت سابق، یک‌بار دیگر آنها را به کانون اخبار رسانه‌ها تبدیل کرد. با آزادی حمید بقایی از زندان که به‌خاطر اتهامات مالی بازداشت شده بود، ماجرای مثلث احمدی‌نژادی‌ها وارد فاز پیچیده‌ای شد. معاون رئیس‌جمهور قبلی که با تامین وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی از سوی کسانی که «هواداران مردمی احمدی‌نژاد نامیده شدند»، آزاد شده بود، پس از آزادی ضمن متهم کردن قوه قضائیه به دروغگویی، ادعاهایی درباره وضعیت برخی از زندانی‌ها داشت.

  • دلار در کانال ۳۸۰۰ تومانی

    با وجود روند کم‌نوسان نرخ دلار طی هفته‌های اخیر، اما از روزهای پایانی هفته گذشته به‌دنبال افزایش تقاضا در بازار ارز، نرخ دلار به بالاترین سطح قیمت از نیمه‌های فروردین ماه رسیده است. دلار درحالی وارد کانال ۳۸۰۰ تومانی شد که عواملی چون اظهارات ترامپ درباره ایران و نیز افزایش تقاضای محافظه‌کارانه به افزایش قیمت‌ها دامن زد. هر چند بازگشت احتیاط میان معامله‌گران در اوایل هفته مانع از افزایش قیمت‌های بیشتر شد اما روز سه شنبه با ورود تقاضای ارزی حجاج، نرخ دلار حتی به ۳۸۲۵ تومان هم رسید.

    .
  • تنش در روابط مسکو- واشنگتن

    طرح تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به تنش بیشتر در روابط مسکو و واشنگتن دامن زد. پوتین در اولین واکنش به این تحریم‌ها، دستور اخراج ۷۵۵ دیپلمات و کارمند نمایندگی‌های آمریکا در روسیه را صادر کرد. اقدامی تلافی‌جویانه که به‌شدت روابط واشنگتن - مسکو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام آن را غیرقابل توجیه خواند اما معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال هشدار داد در صورت ادامه تحریم‌های ضدروسی، دلار آمریکا از ارزهای رایج در روسیه کنار گذاشته خواهد شد.

    .
  • رونق در بازار سرمایه

    هفته گذشته بورس تهران در ادامه روند صعودی خود طی هفته‌های اخیر پربازده‌ترین هفته را از مرداد ماه سال گذشته تاکنون از سر گذراند. شاخص بازار بورس از اواسط تیر ماه سال‌جاری به مسیر صعودی قدرتمندتری پا گذاشت به‌گونه‌ای که وارد کانال ۸۱ هزار واحدی شد و حالا در میانه‌های کانال با اندکی نوسان جاخوش کرده است. ناظران بورسی ناکامی شاخص از عبور از میانه‌های کانال ۸۱ هزار واحدی را به دلیل احتیاط سرمایه‌گذاران و نیز عدم جذب نقدینگی کافی از سوی گروه‌های فلزی و کانی عنوان می‌کنند.

    .
  • راه عبور از کسری تراز تجاری

    غزاله طایفه
    دبیر گروه بازرگانی

    کسری تراز تجاری در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و تنها در سال برجام برای اولین بار صادرات (با احتساب میعانات گازی) به میزان ۹۱۰میلیون دلار از واردات سبقت گرفت و مازاد تجاری ثبت شد؛ اگرچه این امر رویدادی مثبت در تاریخ تجارت ایران تلقی شد، اما حفظ آن، تداوم نیافت. جدیدترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران در چهار ماه منتهی به تیرماه امسال، از علامت هشدار در تراز تجاری کشور حکایت دارد. حجم تجارت خارجی کشور در مدت زمان مذکور بیش از ۲۹میلیارد دلار ثبت شده که با سبقت گرفتن واردات از صادرات طی این مدت، تراز تجاری کشور منفی ۲میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار رقم خورده است.

  • فرافکنی آمریکا در برجام

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    تصویب تحریم‌های جامع ایران، روسیه و کره‌شمالی با اکثریت قاطع آرا در کنگره آمریکا که به احتمال زیاد با امضای دونالد ترامپ تبدیل به قانون خواهد شد، دور جدیدی از کشمکش‌ها میان تهران و واشنگتن بر سر نقض یا عدم نقض توافق هسته‌ای را به‌دنبال داشته و خواهد داشت. اگرچه این تحریم‌ها غیرهسته‌ای و تجمیع شده تحریم‌های قبلی بوده و ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد و به اذعان مقامات ایرانی، همچنان با نقض فاحش برجام فاصله داریم، اما رویکرد و رفتار تیم ترامپ نشان می‌دهد مقامات کاخ سفید بی‌میل نیستند که بخواهند روند بهره‌گیری ایران از این توافق را باز هم کند و محدود کنند.

  • فصل تقاضا در بازار ارز

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه

    دلار در اوایل پنجمین ماه سال در جاده افزایشی قرار گرفت تا پس از بیش از ۴ ماه وارد کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان شود. هفتم مرداد، روزی بود که این ارز ۱۲ تومان رشد کرد و روی قیمت ۳ هزار و ۸۰۵ تومان قرار گرفت. این پایان صعود دلار نبود و در میانه هفته جاری به محدوده ۳ هزار و ۸۲۰ تومان سرک کشید. به گفته فعالان، ورود تقاضای جدید به بازار و عدم افزایش عرضه متناسب با تقاضای ایجاد شده، زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شد. به باور شماری از بازیگران باتجربه بازار، ورود تقاضای حجاج، نزدیک شدن به تقاضای ارزی بیشتر وارد‌کنندگان، برخی تنش‌های منطقه‌ای و کاهش عرضه ارز از جمله عواملی بودند که دلار را در کانال ۳هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت کردند.

  • شاخص بورس بر فراز قله ۱۶ ماهه

    هاشم آردم
    عضو گروه بورس

    شاخص بورس تهران طی معاملات روزهای اخیر سهام، برای چهارمین بار در ۱۶ ماه گذشته به محدوده ۸۱ هزار و ۵۰۰ واحدی رسید. این بار اما به نظر می‌رسید که جنس صعود شاخص تا نیمه کانال ۸۱ هزار واحدی با دوره‌های پیش از آن متفاوت بود. با توجه به بهبود گزارش‌های مالی سه ماهه شرکت‌های بورسی نسبت به عملکرد در دوره مشابه سال گذشته و همچنین افزایش قیمت‌ جهانی فلزات، رشد شاخص بورس تا این محدوده طبیعی به‌نظر می‌رسید. پس از مدت‌ها این اولین بار بود که شاخص کل بورس تهران به دلایل بنیادین رشد می‌کرد.

  • صحنه تکراری در معاملات مسکن

    افت و خیزهای پی‌درپی در معاملات خرید مسکن طی ۴ ماه اول امسال در شهر تهران باعث شد، برآیند صفر از میزان رشد حجمی بازار فروش آپارتمان نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، رقم بخورد. اثر متغیرهای بیرونی مختلف بر بازار ملک طی ماه‌های گذشته از سال ۹۶ که به‌صورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، ماه رمضان، تغییر صعودی نرخ سود بانکی و تصویب تسهیلات جدید خرید مسکن در ماه‌های مختلف بروز کرد، باعث شد حجم معاملات خرید آپارتمان با رشد مثبت در برخی ماه‌ها و افت در ماه‌های دیگر از مجموع ۴ ماه گذشته از سال ۹۶، مواجه شود به‌طوری‌که، در مجموع، کل معاملات خرید طی ۴ ماه اول امسال،‌ با مجموع عملکرد بازار در ۴ ماه اول سال ۹۵ برابری می‌کند.

  • دو بال رونق مسکن

    کارنامه معاملات مسکن در اولین ماه فصل نقل و انتقال، از دو واقعیت خاموش بازار ملک پرده برداشت. جزئیات خریدهای ملکی متقاضیان مسکن در تهران طی تیر ماه امسال، مشخص می‌کند: مطابق پیش‌بینی‌هایی که اواخر سال گذشته و اوایل امسال از سوی کارشناسان اقتصاد مسکن مطرح شده بود، در حال حاضر به‌رغم «جو نسبتا سرد» حاکم بر «فضای کلی» بازار مسکن، «بخشی از این بازار» با جنب و جوش نه چندان قوی اما امیدوار کننده، مواجه شده است.

    «تحرک مثبت» معاملات خرید آپارتمان در مناطقی از تهران به‌عنوان واقعیت اول که در لابه‌لای آمارهای بازار مسکن، مستتر شده، به نوعی بیانگر واقعیت دوم بازار در قالب «نیاز به راهکار عملیاتی و زودبازده برای دستیابی به رونق مسکن در سال جاری» است.

  • محتمل‌ترین سناریو در بازار ملک

    انتشار آمار مربوط به حجم معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی تیرماه و اعلام کاهش حجم معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منجر به شکل‌گیری برخی تصورات درباره بازگشت به رکود در بازار معاملات مسکن در میان برخی افراد شده است حال آن که کارشناسان اقتصاد مسکن فرضیه بازگشت به رکود را در نتیجه نوسانات جزئی حجم معاملات ملک از اساس مردود می‌دانند.

    به گزارش «دنیای اقتصاد» کارشناسان اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه حرکت بازار معاملات خرید آپارتمان‌های مسکونی مطابق با روال ماه‌های قبل همچنان در فاز پیش رونق ادامه دارد و افزایش حجم معاملات مسکن در مناطق مصرفی شهر تهران موید این مطلب است، معتقدند: هرچند در تیرماه حجم کلی معاملات مسکن به خصوص تحت تاثیر رکود در بازار فروش واحدهای لوکس و گران قیمت نسبت به تیرماه سال قبل کاهش یافت، اما به‌طور کلی حجم معاملات خرید آپارتمان‌ها که به مراتب بیش از ۱۳ هزار فقره معامله خرید مسکن است به حدی است که نمی‌توان تعبیر بازگشت به رکود را در مورد بازار معاملات مسکن تیرماه به کار گرفت.

  • یخ‌شکن بازار مسکن

    غلامرضا سلامی
    اقتصاددان 

    خانه از دیدگاه اقتصادی نوعی کالا است و به‌عنوان یک کالای اقتصادی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر کالاها متمایز و تحلیل عرضه و تقاضای این بازار در مقایسه با سایر بازارها را سخت‌تر می‌کند زیرا از یکسو مسکن کالای مصرفی است که پس از غذا و پوشاک مهم‌ترین نیاز مصرف‌کنندگان به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر به‌عنوان کالای غیر‌منقول با دوام کالایی سرمایه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن، بزرگ‌ترین‌ بخش دارایی خانوار به‌شمار می‌رود و علاوه بر خانوار برای بنگاه‌های اقتصادی نیز جذابیت بالایی دارد؛ بنابراین در یک جمع‌بندی می‌توان مسکن را گران‌ترین کالاهای ضروری خانوار و یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی توصیف کرد، به همین واسطه نیز سلسله‌ای از عوامل اقتصادی، فنی و سیاسی بر این بازار اثر‌گذار است.

  • رفتار محتاطانه خریداران ملک

    مسعود سعادتمند
    کارشناس مسکن

    در ماه‌های اخیر، نوعی سردرگمی در مشتریان واحدهای مسکونی مشهود است و خریداران در انتظار روشن‌تر شدن وضعیت بازار مسکن به سر می‌برند. از یک سو، افزایش تسهیلات خرید مسکن و افزایش قدرت خرید مشتریان به‌واسطه فرا رسیدن سررسید دریافت تسهیلات مسکن یکم، منجر به ایجاد تقاضا در بازار شده است و از سوی دیگر، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی و طولانی شدن دوره رکود، باعث شده مشتریان محتاطانه‌تر وارد بازار شوند.

    آنچه مشهود است، آینده بازار مسکن در سال ۱۳۹۶، به شدت تحت‌تاثیر سیاست‌های دولت در نظام بانکی است.

  • رد فرضیه بازگشت رکود مسکن

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است: تغییر و تحولات آماری از وضعیت معاملات مسکن در بخش‌های مختلف شهر تهران نشان‌دهنده بازگشت مجدد بازار به رکود نیست. حسام عقبایی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: بازار مسکن مسیر آرام و تدریجی را به سمت رونق تا پایان سال تجربه خواهد کرد.

    شکل‌گیری دوره‌های رونق و رکود در بازار مسکن از چه عواملی نشات می‌گیرد؟

    بخش مسکن از جمله بخش‌های اقتصادی است که در تمامی کشورها با دوره‌های رونق و رکود مواجه می‌شود. بازار مسکن ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست اما به چهار دلیل عمده نوسانات دوران رونق و رکود این بازار در ایران با شوک بیشتری همراه است.

  • نشانه‌های رونق در مناطق مصرفی

    حجم معاملات مسکن در مناطق مصرفی شهر تهران درحالی در یک روند افزایشی قرار گرفته که فعالان بازار مسکن از وجود ظرفیت برای افزایش چند برابری حجم این گروه معاملات طی ماه‌‌های پیش‌رو خبر می‌دهند. علیرضا اشکان، فعال بازار مسکن با اشاره به بروز چند نشانه مهم از جانب متقاضیان خرید و فروش واحدهای مسکونی در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: این نشانه‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات خرید و فروش در بازار مسکن به‌خصوص در مناطق مصرفی بورس آپارتمان‌های ریزمتراژ، کوچک‌متراژ و میان‌متراژ، تا پایان تابستان و سپس تمام ماه‌های نیمه دوم سال جاری پتانسیل افزایش چند برابری نسبت به حجم فعلی معاملات خرید مسکن دارد.

  • نسخه مالی برای رفع انجماد ملکی

    دولت‌ها در حداقل ۱۵ کشور اروپایی و توسعه‌یافته با دو اقدام در حوزه «مالی مسکن»، موفق شدند از یکسو قدرت خرید مسکن خانوارهای درآمد متوسط و درآمد پایین را تا سطح تسهیل دسترسی به خانه مناسب در کمترین زمان افزایش دهند و از سوی دیگر بر روند فزاینده حاشیه‌‌نشینی تسلط پیدا کنند. نتایج یک مطالعه بین‌المللی که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آن را منتشر کرده است، نشان می‌دهد: سیاست‌گذاران بخش مسکن در مناطق توسعه‌یافته جهان، با اولویت قرار دادن نیاز مالی سمت تقاضا، عمده اقدامات سیاستی خود را بر «بازار تسهیلات رهنی» متمرکز می‌کنند به‌طوری‌که با «توسعه و عمق‌بخشی به دامنه پرداخت وام‌های بلندمدت خرید مسکن» و همچنین «ایجاد انعطاف در پرداخت تسهیلات برای هماهنگ‌سازی وام‌ها با استطاعت بازپرداخت طبقات ضعیف جامعه»، توانسته‌اند زمینه رشد اقتصادی ناشی از رونق بخش مسکن و صاحب‌خانه شدن قشر بیشتری از خانوارهای فاقد مسکن و بدمسکن را فراهم بیاورند.

  • تردید در دموکراسی

    انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ یکی از پرچالش‌ترین انتخابات برگزارشده در این کشور است. ترس از نفوذ و رخنه روسیه به سیستم‌های انتخاباتی واشنگتن را بیش از پیش نگران کرده بود. به همین منظور ایالات‌متحده سناریوهای مختلفی را مدنظر خود قرار داده بود تا در صورت هر نوع رخنه‌ای از یک راهکار جایگزین استفاده کند. تقریبا از زمانی که هک‌های اولیه روسیه در سیستم‌های انتخاباتی برای واشنگتن محرز شد، کاخ سفید به‌دنبال آن بود که بتواند میزان خسارتی را که ممکن است از سوی روسیه به این کشور تحمیل شود کاهش دهد.

  • دشمن درون

    از اولین گزارش مبنی‌بر حملات هکری روس‌ها در اواسط ژوئن، دونالد ترامپ هر بار دخالت روس‌ها در انتخابات ایالات‌متحده را زیر سوال برد و در مقابل این اتهام را متوجه دموکرات‌ها کرد که آنها خود سایت مرکزی کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها را مورد هک قرار داده‌اند تا راهی برای منحرف کردن اذهان عمومی در مباحثی که علیه آنها وجود دارد پیدا کنند. این در حالی است که در این زمان داستان دزدیده شدن ایمیل‌های دموکرات‌ها پیش از برگزاری کنوانسیون آنها هم مطرح شده بود و او تهاجم خود را علیه این حزب دو برابر کرده بود.

  • رخنه

    دادستان ناحیه ریورساید، مایکل هسترین روز ۷ ژوئن سال ۲۰۱۶ در دفتر کار خود بود که با تلفن‌های بی‌شماری مواجه شد. آن روز، روزی بود که انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری برگزار می‌شد و رای‌دهندگان غمگین و آزرده می‌خواستند به دادستان اطلاع دهند که آنها از رای دادن منع شده‌اند. به نوشته تایم، هسترین می‌گوید: مردمانی بودند که به دفتر ما زنگ می‌زدند و از این شکایت داشتند که تلاش می‌کنند رای دهند اما در روز رای دادن متوجه شده‌اند که ثبت‌نام آنها به مشکل برخورده است و هیچ اطلاعاتی از آنها در سیستم وجود ندارد.

  • آخرین سنگر

    مترجم: مریم رضایی

    هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، باراک اوباما تحت فشارهای سیاسی در داخل، سعی کرد تهدید مستقیم خارجی را بی‌اثر کند. او در نشستی انفرادی با پوتین در اوایل سپتامبر گذشته که در هوانگژوی چین صورت گرفت، گفت که یا به این شرایط پایان دهد یا با عواقبی مهم روبه‌رو شود. ظاهرا این هشدار تا مدتی جواب داد. به گفته یکی از مقامات ارشد سابق کاخ سفید، «جامعه اطلاعاتی گفته بود که روس‌ها دیگر آن مسیر را ادامه ندادند. » در آمریکا، وزارت امنیت داخلی سیستم‌های رای‌گیری را در سراسر کشور بررسی کرده و نقاط آسیب‌پذیر را پیدا و اصلاح کرد.

  • نه فرشته‌ایم؛ نه شیطان

    برخی مفسران تاریخی معتقد هستند که دعای داریوش برای ایران نشان‌دهنده رواج هر سه مورد در کشور ما از گذشته‌های دور است. حقایق علمی و تاریخی دو مورد از سه دعای داریوش یعنی خشکسالی و دشمن را به خوبی تایید می‌کنند اما درخصوص دعای سوم به راحتی نمی‌توان نظر داد. اگر چه شرایط جغرافیایی نشان می‌دهد مردمان فلات ایران همواره با مشکل خشکسالی مواجه بوده و موقعیت ژئوپلیتیک آن نیز تاییدی بر وجود همیشگی دشمن در چهارگوشه مرزی آن است اما به راستی با استناد به چه چیزی می‌توان گفت ایرانیان به‌صورت تاریخی مردمانی دروغگو بوده‌اند یا نه؟ در نمونه‌های بسیاری از آثار ادبی ایران به خوبی می‌توان نشانه‌هایی از مذمت دورویی یافت.

  • کهن الگوها را بد فهمیده‌ایم

    اشاره: دکتر سید‌جواد میری، دارای دکترای فلسفه علم و ادیان و عضو هیات علمی (دانشیار) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او مولف ده‌ها مقاله علمی در زمینه فرهنگ و تاریخ است. از آثار ایشان می‌توان به «ما و فارابی: فراسوی نگاه‌های کارمندوارانه به علوم انسانی، جامعه‌شناسان، تهران، ۱۳۹۴» و «تاملی بر فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران، جامعه‌شناسان، ۱۳۹۴» اشاره کرد. از او درباره دلایل زوال فرهنگ و اخلاق در میان جامعه ایرانی پرسش کردیم و اینکه چه عواملی موجب شده که به‌رغم داشتن پیشینه گرانسنگ فرهنگی، باورها و مناسک خاص و وجود آنچه «فلسفه اخلاق» خوانده می‌شود جامعه ایرانی به سراشیبی اخلاق در زمینه‌های کاری و اجتماعی افتاده، چنانکه مثلا فقر، عامل قتل نفس می‌شود و جنایت علیه کودکان بیشتر و بیشتر شده است.

  • پیش‌نیازهای سهامدار شدن

    در سال‌های اخیر در مقاطع مختلفی اخبار مربوط به بورس تهران در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. بسیاری افراد در این برهه‌ها به‌دنبال شنیدن مکرر اخبار بورس از رسانه ها، درصدد به دست آوردن اطلاعاتی از ساز و کار معاملات این بازار بر آمده‌اند. از آنجایی که این بازار نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری کشور تخصصی‌تر است، عموم مردم اطلاعات کمتری از چگونگی سرمایه‌گذاری و کسب سود از این بازار دارند. با این مقدمه، در ادامه مهم‌ترین‌ متغیر‌های اثر گذار در شکل‌گیری روند قیمت سهام در بورس تهران و به تبع آن کسب سود یا زیان در این بازار مورد اشاره قرار می‌گیرد.

  • سهامداری با پنج الگوی کلان

    بازار سهام ایران مشابه همه بازارهای مالی دارای سیکل‌های متناوب رونق و رکود است. متغیر‌های کلان اقتصادی و همچنین مسائل سیاسی از جمله مواردی هستند که می‌توانند وضعیت معاملات سهام را تحت تاثیر قرار دهند. در این گزارش برای فهم بیشتر اثرپذیری قیمت‌ها در بورس تهران از متغیر‌های مختلف، دوره‌هایی از رونق و رکود بورس که نسبت به مقاطع دیگر پررنگ‌تر بوده است، به همراه تشریح چرایی شکل‌گیری روند آن بازه زمانی بررسی می‌شود.

    نرخ ارز: از طلایی‌ترین دوران رونق بورس در سال‌های اخیر آغاز می‌کنیم.

  • درس‌های بورسی برای تازه‌واردها

    سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیاز به پول هنگفتی ندارد و می‌توان با هر میزان سرمایه، وارد این بازار شد. این یکی از تفاوت‌های جذاب بازار سهام با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری است. این امکان برای هر فرد با هر میزان سرمایه‌ای مهیا است تا به‌صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کند. برای سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار نیاز به کسب اطلاعات، افزایش سطح دانش بورسی و رصد روزانه روند بازار و سایت‌های تحلیلی معتبر است. طبیعتا عموم افراد نمی‌توانند اطلاعات کافی از روند متغیرهای اثرگذار بر روند بازار سهام داشته باشند.

  • ریسک‌ها و فرصت‌های آتی بورس

    بورس تهران از ابتدای سال‌جاری دو دوره رونق و یک دوره رکود را تجربه کرده است. دوره اول رونق معاملات سهام، از ابتدای فروردین‌ماه آغاز شد و تا ۳ خرداد، دقیقا روزهای نخست اعلام نتایج ریاست‌جمهوری، ادامه داشت. در این بازه زمانی رشد قیمت سهام بیشتر تحت‌تاثیر خوش‌بینی‌های سیاسی نسبت به انتحاب مجدد حسن روحانی شکل گرفت. در این برهه نقدینگی معامله‌گران راه نمادهای کوچک را گرفتند و صنایع بورسی کوچک پیشتاز پربازده‌ترین گروه‌های بورسی بودند. در ادامه اما با انتخاب حسن روحانی، هیجان‌ها فروکش کرد. بسیاری از افراد که در دو ماه نخست سال سود کسب کردند، در مرحله شناسایی سود قرار گرفتند و در بازار فروشنده شدند.

  • دکه مطبوعات - ۱۲ مرداد ۹۶

    National Review

    جنگ تحقیقات

    جنگ تازه آغاز شده است. جنگی که نشنال‌ریویو از آن با عنوان جنگ‌های تحقیقات یاد می‌کند: ترامپ در برابر مولر. هرچند که ترامپ خود در انتخاب رابرت مولر نقش داشته تا به‌عنوان کاشف ارتباط کمپین انتخاباتی خود با روسیه باشد اما او از ادامه کار توسط بازرس ویژه دادگستری آمریکا نگران است و به انحای مختلف دوست دارد تا او را از این کار اخراج کند. به اعتقاد این مجله، آمریکا در حال حاضر در یک سردرگمی محض به‌سر می‌برد و نمی‌داند که آیا رئیس‌جمهوری این کشور با دخالت روس‌ها به سر کار آمده است یا نه.

  • مفهوم دامپینگ یا قیمت‌شکنی در اقتصاد

    سید‌محمد مجیدی

    ریشه کلمه دامپینگ از Dump به‌معنی شکستن قیمت گرفته شده است. اگرچه این اصطلاح در اقتصاد و در روابط تجاری بین‌الملل کاربرد دارد اما امروزه گونه‌های داخلی آن نیز قابل مشاهده است. برای مثال فرض کنید شما کارگاه کوچک تراشکاری دارید. بعد از مدتی که در حرفه خود به مهارت بالایی دست پیدا می‌کنید، روزی فردی به شما مراجعه می‌کند و از شما تقاضا می‌کند به‌دلیل نبود یک قطعه خاص مربوط به پکیج (آبگرمکن دیواری) شما یک نمونه مشابه قطعه خراب شده بسازید. از ضایعات موجود در کارگاه خود اقدام به ساخت قطعه مورد نظر کرده و فرد مورد نظر با رضایت کامل آن را از شما خریداری می‌کند.

  • صنعتی شدن چگونه امکان‌پذیر است؟

    مرتضی زارع
    پژوهشگر اقتصادی

    ماهیت اصلی صنعت و تکنولوژی در اقتصاد، ریشه در بهره‌بردای از منابع موجود در طبیعت با کمترین هزینه برای مقاصد بشری دارد. اگر نگاهی به فاصله کشور با کشورهای در حال توسعه سابق مثل کره یا چین، که امروزه به کشورهای توسعه یافته تبدیل شده‌اند کنیم، متوجه خواهیم شد پیشرفت این کشورها در سایه هم‌حرکتی با روند جهانی تکنولوژی و توجه ویژه به دانشمندان و پژوهشگران خود بوده است. در تاریخ علم اقتصاد این علوم پایه‌ای نظیر ریاضی و فیزیک بودند که به مدد بشر آمدند تا او بتواند پدیده‌های طبیعی را مکانیزه کرده و در اختیار خود درآورد.

  • ابتکار می‌رود یا می‌ماند؟

    این روزها بحث بر سر جانشینی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تشکیل یک گروه با عنوان «تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» داغ شده است. این گروه را عده‌ای از استادان و روزنامه‌نگاران این حوزه راه انداخته و در آن ضمن بحث درباره ضرورت‌های این تغییر مدیریت درباره ویژگی‌های مدیر این حوزه سخن می‌گویند. حتی دامنه بحث و درخواست چنان بالا گرفته که گروهی از استادان محیط‌زیست در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواستند این درخواست را اجابت کرده و فرد دیگری را به جای معصومه ابتکار بر کرسی ریاست این سازمان قرار دهد.

  • در هند هر هفته یک ببر می‌میرد

    نیرومندترین و درنده‌ترین پستاندار گوشتخوار جهان، طول بدنی به اندازه ۲۹۰ سانتی‌متر و وزنی معادل ۳۲۰ کیلوگرم دارد. نسل ببرها که از تیره گربه‌سانان هستند، با شکار بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی آنها به‌دست انسان، با خطر انقراض روبه‌رو است. چه بسا که امروزه بسیاری از ببرها در سراسر جهان و در بسیاری از مناطق آسیا از بین رفته‌اند. از این رو نامگذاری ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد) به‌عنوان روز جهانی ببر حرکتی مثبت و در جهت افزایش آگاهی جامعه از اهمیت این حیوان زیبا قلمداد می‌شود و اقدامات فوری برای حفاظت از این مخلوقات منحصربه‌فرد الزامی به نظر می‌رسد.

  • از «هرانده» تا «خمده»

    یکی از سفرهای محبوب راهنمایان گردشگری سفری است که با دیگر همکارانشان می‎روند؛ سفرهایی که بیشتر جنبه‎ اکتشافی دارند و تمام اعضای گروه برای یادگیری و آشنایی با جاذبه‎ها به آن ملحق شده‎اند. در یکی از روزها من و همکارانم برای سفری آموزشی و تفریحی به سمت روستای هرانده و خمده رفتیم تا هم یک آخر هفته خاص داشته باشیم و هم با جاذبه‎هایی جدید آشنا شویم.

    پیش به سوی خورشید

    مقصد اول ما روستای هرانده بود. این روستا با فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتر در شرق تهران قرار دارد.

  • سه مسیر تقویت بنیه مالی

    کارشناسان اقتصاد خانواده معتقدند افزایش سرمایه و پس‌انداز خانواده و نهایتا آن چیزی که از آن به‌عنوان ثروتمند شدن یاد می‌شود بر سه اصل اساسی استوار است. این سه اصل شامل تلاش، فکر و سرمایه است. به گفته کارشناسان هریک از این ابزارها برای سرمایه‌دار شدن نقش اساسی دارد. طبیعی است اگر پول کافی دراختیار داشته باشیم در واقع ثروتمندیم که می‌خواهیم ثروت‌مان بیشتر شود اما اگر پول کافی دراختیار نداشته باشیم چگونه ثروتمند شویم؟ در یک اقتصاد تورمی مردم در درجه اول علاقه‌مند به حفظ ارزش پول خود در مقابل تورم هستند.

  • ۳ پله برنامه ریزی مالــــی

    زندگی خوب و شاد ممکن است باعث شود شما کمتر درباره مسائل مالی فکر کنید. اما نباید اجازه دهید این اتفاق بیفتد. در حالی‌که تغییراتی وجود دارد که می‌تواند زندگی مالی شما را تحت تاثیر قرار دهد، مسائلی هست که نیاز به تغییر قابل ملاحظه برنامه‌ریزی مالی خانواده دارد. ازدواج، بچه دار شدن و فرستادن فرزند به دانشگاه،‌ رویدادهای عمده زندگی هستند که نیاز به مرور یا بازبینی امور مالی دارند. این ممکن است وظیفه‌ای دشوار به نظر برسد؛ اما برنامه‌ریزی مالی برای خانواده می‌تواند نگرانی‌های پولی را کاهش دهد، استراتژی‌های مالی شما را بهبود بخشد و آینده‌ای بهتر را برای شما فراهم کند.

  • ۵ واقعیت عجیب در مورد مدیریت موفق شرکت گوگل

    یکی از مسائل واقعا قابل تحسین در مورد رویکرد مدیریتی شرکت اپل این است که مدیران منابع انسانی این شرکت مثل سایر مدیران آن، برای مهندسی فعالیت‌های کارکنان و هدایت تصمیم‌گیری‌های آنها از داده‌های واقعی استفاده می‌کنند. تعجبی ندارد که با وجود عجیب بودن و غیرمتداول بودن برخی اقدامات گوگل از نظر دنیای بیرون، این شرکت برای هشتمین بار در طول ۱۱ سال، رتبه اول مناسب‌ترین شرکت‌ها برای کار کردن را از آن خود کرده است. لازلو باک، رئیس منابع انسانی سابق گوگل، نظرات خود در مورد رهبری گوگل و اقدامات کارکنان آن را به‌طور گسترده و هم در قالب کتاب و هم نشریات رسانه‌ای مختلف به اشتراک گذاشته است.

  • استراتژی‌هایی برای میلیاردر شدن کارمندها

    مترجم: علیرضا نویم

    بسیاری از مردم معتقدند تنها راه پولدار شدن کار آزاد است. اکثر آنها تنها راه میلیاردر شدن را داشتن یک کسب‌وکار مستقل، پر ریسک و پر از فراز و نشیب می‌دانند. اما وقتی برای رئیسی که شما را بیمه کرده کار می‌کنید و راضی هم هستید تکلیف چیست؟ بر‌اساس برخی برآوردها، اگر قصد دارید کار‌آفرین شوید باید بتوانید حداقل ۳۵ درصد بیش از در‌آمد کارمندیتان پول در آورید تا از پس هزینه‌ها برآیید. برای افراد خانواده‌دار ترک کردن کاری که حقوق ثابت دارد ریسک بزرگی است؛ حتی اگر مطمئن باشند آینده کار آزاد بهتر است.

  • استراتژی‌های حل مشکلات و ارتباطات جولیا هرتز از شرکت Eventbrite

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    جولیا هارتز می‌گوید او معتقد است که متحد کردن افراد می‌تواند یک راه میانبر برای تغییرات واقعی باشد. این فلسفه‌ Eventbrite است، پلتفرم جهانی فروش بلیت که جولیت به اتفاق همسرش کوین و ریناند ویسیج آن را تاسیس کردند. پس از یک دهه حضور در کسب‌و‌کار به‌عنوان رئیس شرکت، در آوریل ۲۰۱۶ هارتز به سمت مدیرعاملی دست یافت. سال اول او به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی شامل یک نقطه عطف قابل‌توجه می‌شد؛ بزرگترین رخدادی که ایونت‌برایت برگزار کرده است:

    راهپیمایی زنان در ۲۱ ژانویه.

  • تاثیر تقویت هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر زندگی اجتماعی

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    در زندگی اجتماعی یعنی وقتی که ما در جمع و گروه زندگی می‌کنیم، هیچ‌یک از ما نمی‌تواند بگوید که فقط خودم مهم هستم و فقط اهداف، نیاز‌ها و خواسته‌های من در اولویت است. افرادی که این روش را برای زندگی در اجتماع انتخاب می‌کنند به خودمحوری و خودشیفتگی دچار هستند. زندگی در جمع آداب مخصوص به خود را دارد که اگر آن را نادیده بگیریم هرج و مرج و آشفتگی پیش می‌آید. در این مقاله می‌خواهیم بعضی از رفتار‌هایی را که در زندگی اجتماعی به دیگران (به گروه) آسیب می‌زند را برای شما شرح دهیم، سپس به‌طور اجمالی بگوییم که تقویت هوش هیجانی و هوش اجتماعی چه تاثیری بر زندگی اجتماعی دارد:

    افراد خودمحور.

  • فرزند خوب، فرزند بد

    فرزند خوب و فرزند بد بحث داغی است که سال هاست که در تربیت فرزند وجود داشته است. تربیت ما عمدتا بر این اساس بوده است که باید دختر یا پسر خوبی باشیم. حال اینکه دختر یا پسر خوب و بد چه کسانی هستند به تعریف وقت جامعه و والدین بستگی داشته است. در اغلب مواقع دیده می‌شود که پدر‌ها و مادر‌ها در تلاش برای تربیت یک فرزند خوب هستند، اما به‌راستی فرزند خوب چه فرزندی است؟ فرزندی مطیع؟ عاقل؟ بالغ؟ فهمیده؟ دانشمند؟ مودب؟ کسی که نظری از خود ندارد؟ کسی که نه نمی‌گوید؟ کسی که با شما مخالفت نمی‌کند؟ کسی که آن‌گونه که شما می‌خواهید رفتار می‌کند؟ کسی که به‌طور مادرزاد و از ابتدا قادر به تشخیص درست و غلط است؟ فرزندی که درس می‌خواند و همیشه نمره بیست می‌گیرد؟ کسی که مایه افتخار و مباهات شماست؟ کسی که بهتر از بچه‌های مردم است؟ کسی که بازی و شیطنت نمی‌کند و مثل یک خانم یا آقا ساکت سر جایش می‌نشیند؟

    اگر تعریف شما از فرزند خوب ویژگی‌های بالا و دیگر مثال‌هایی شبیه آنها است، بهتر است بگوییم که شما دنبال فرزند خوب نیستید، شما به دنبال یک برده و انسان ناقص هستید.

  • آیا رقابت خوب است؟

    رقابت هم مانند هر موضوع دیگری در زندگی، هم بخش مثبت دارد و هم بخش منفی. نمی‌توانیم بگوییم که رقابت تماما خوب است و نمی‌توانیم بگوییم که تماما بد است. رقابت زمانی خوب است که ما را از وضعیت خود آگاه کند، از عقب ماندن، از دست دادن کیفیت و پسرفت ما را آگاه کند و باعث شود که قدم در راه پیشرفت و بهترشدن بگذاریم. اگر این نوع رقابت نباشد، ممکن است که به آن سطحی که اکنون در آن هستیم بسنده کنیم و از پیشرفت باز بمانیم. گاهی رقابت باعث می‌شود که با دیدن دیگران به خود آییم و متوجه شویم که حالت‌های بهتری هم وجود دارد که می‌توانیم به آنها دست یابیم.

  • هفت قدم تا موفقیت

    برای موفق شدن، ابتدا باید بستر موفقیت را فراهم کنید. بستر موفقیت یعنی مسیری که شما را به موفقیت می‌رساند، یعنی شناخت اینکه موفقیت چه چیزی است یا چگونه فراهم می‌شود؟ فراهم کردن بستر موفقیت یعنی وارد شدن به حوزه اطلاعاتی و شخصیتی انسان‌های موفق، یعنی اینکه رفتار ها، باور‌ها و شخصیتی را پیدا کنید که از شما یک انسان موفق می‌سازد. در ادامه می‌خواهیم چند کاری را که با انجام آنها شما می‌توانید بستر مناسبی برای موفقیت خود فراهم کنید برایتان شرح دهیم:

    ۱- قدم اول پیدا کردن شناخت کافی نسبت به خود است.

  • افزایش قیمت خودرو کلید خورد - ۱۲ مرداد ۹۶

    یکشنبه گذشته قیمت جدید خودروهای سایپا در حالی اعلام شد که ایران‌خودرو هنوز اظهار‌نظری در مورد اعمال مجوز شورای رقابت نکرده است. این شورا ماه گذشته پس از بررسی مولفه‌های اثرگذار در فرمول قیمت‌گذاری خودرو شامل نرخ تورم‌‌بخشی، نوسان کیفی و ضریب بهره‌وری، قیمت جدید خودروها در سال‌جاری را اعلام کرد.

    اما آنچه در قیمت خودرو بیش از دیگر مولفه‌های قیمت‌گذاری تاثیرگذار است، تورم بخشی خودرو است که هر سال ازسوی بانک مرکزی به شورای رقابت ارائه می‌شود؛ به‌طوری‌که نرخ تورم بخشی برای محصولات سایپا کمتر از ۶ درصد و برای محصولات ایران‌خودرو نیز کمی بیشتر از ۶ درصد اعلام شد.

  • ایران سکوی پرش پژو شد

    بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران جهانی خودرو از کند شدن آهنگ رشد فروش خودرو طی دو دهه آینده خبر می‌دهند. این کارشناسان تاکید می‌کنند که با کاهش فروش خودرو در اقتصادهای نوظهوری همچون هند و چین که سال‌ها منجی خودروسازان دنیا بودند، تقاضا برای محصولات خودرویی به شدت نزول می‌کند این در شرایطی است که تولید‌کنندگان خودرو از هم‌اکنون باید به دنبال مسیرهایی برای رشد فروش خودرو در دنیا باشند. در این زمینه حتی موسسه مکنزی پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ به دلیل رواج خودرو اشتراکی در دنیا به‌واسطه پیامدهای مثبت ناشی از رشد طبقه مثبت آهنگ رشد خودرو به شدت کاهش می‌یابد.

  • محاسبه قیمت خودرو تصادفی چگونه انجام می‌شود؟

    شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروی‌تان به دلیل تصادف دچار خسارت شده است. خسارتی که جزئی یا کلی بودنش فرقی ندارد چراکه اطلاق همین عنوان تصادفی تاثیر شگرفی بر افت قیمت خودرو دارد و همین موضوع کافی است که دچار ضرر و زیان شدیدی هنگام فروش خودرو شوید.

    افت قیمت خودرو به دلیل تصادف یکی از موضوعاتی است که هنگام فروش خودرو ذهن بسیاری از مالکان را درگیر می‌کند. هرچند این موضوع بستگی مستقیم به میزان شدت تصادف دارد اما آشنایی نسبت به محاسبه قیمت خودروی تصادفی نقش مهمی در کاهش خسارت مالی به شما هنگام فروش دارد.

  • مهندسی جدید در ساخت و ساز

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام خبر «تشکیل شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌گذاری»، از گام اجرایی برای اصلاحات اساسی در فرآیند ارائه خدمات مهندسی در بازار ساخت و ساز خبر داد. این شورا در پی برنامه دولت برای بازنگری در متن آیین‌نامه کنترل ساختمان و با هدف بازتنظیم رابطه مهندسان ساختمانی با مالکان، متقاضیان ساخت و بهره‌برداران ساختمانی، تشکیل شده و قرار است با تدوین مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی، بازار فعالیت‌های مهندسی در ساخت و سازهای شهری را از حالت «کوپنی» به حالت «رقابتی» تبدیل کند.

  • حد متعارف اجاره‌بها در بازار مسکن

    پیش‌بینی فعالان و کارشناسان بازار مسکن در خصوص حد متعارف افزایش اجاره‌بها در بازار اجاره آپارتمان‌های مسکونی پایتخت محقق شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که پیش از این فعالان بازار اجاره مسکن وکارشناسان با توجه به چند شاخصه مهم بازار ملک اعلام کرده بودند اجاره‌بهاظرفیت افزایش آنچنانی ندارد، آمارهای رسمی از تحولات اجاره‌بهای مسکن در اولین ماه از فصل تابستان نشان می‌دهد امسال بازار اجاره مسکن از حد متعارف برای افزایش اجاره‌بها فراتر نرفته است. حد متعارف اجاره‌بهای مسکن که قبل از شروع فصل طلایی جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره از سوی کارشناسان و فعالان بازار رقمی در حدود تورم اعلام شده بود در حالی در اولین ماه از فصل تابستان از طرف موجران رعایت شد که به نظر می‌رسد این روند تا پایان تابستان ادامه داشته باشد.

  • مسیر حذف پل‌های عابر پیاده

    سال‌ها است مطالعات حذف پل‌های عابر پیاده از تقاطع‌هایی که می‌توان جان عابر پیاده را با خط کشی و چراغ تامین کرد، انجام شده و منتظر تایید شورای شهر و نهادهای مرتبط اجرایی است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، کارشناسان شهری اعتقاد دارند در معابری که ماشین‌ها می‌توانند با سرعت کمتری حرکت کنند، لازم نیست عابرپیاده ارتفاع چهار، پنج متری را بالا برود تا وسایل نقلیه با سرعت بیشتری از تقاطع‌ها عبور کنند، بلکه باید به محل تلاقی عابرپیاده و سواره معنا داد و با خط‌کشی و چراغ راهنمایی ایمنی عابران را تامین کرد.

  • خطوط قرمز برای شورای پنجم

    کارشناسان و پژوهشگران شهری معتقدند اکنون که شورای شهر در حال پوست‌اندازی است باید تلاش کند از ابتدای شکل‌گیری از آفت‌ها و آسیب‌هایی که پارلمان محلی در چهار دور قبلی به آن دچار بودند دوری کند. از این رو هفت «نباید» برای شورای شهر تعریف کرده‌اند. نخست آنکه شوراها نباید «شورای‌ شهرداری» شوند. به گفته آنها شوراها ـ در شهرها ـ با نهاد «شهرداری» پیوند خورده‌اند. بسیاری از وظایف شوراهای شهر مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با شهرداری‌‌هاست، اما این تمام کار شورای‌شهر نیست؛ بنابراین خطای فاحشی است که شوراها خود را محدود و متوقف به نظارت بر شهرداری کنند و از دیگر وظایف و اختیارات خود، غافل شوند.

  • گوشی موبایل شما چقدر رم لازم دارد؟

    این روزها مدل‌های متنوعی از گوشی‌های موبایل روانه بازار می‌شوند که گاهی حتی ۶ یا ۸ گیگابایت رم دارند. با این حال اما رم بیشتر چه کاربردی دارد و اصلا واقعا به این حجم از رم نیاز است؟ حافظه رم که اغلب در بازار کشور ما آن را با کارت حافظه اشتباه می‌گیرند یک حافظه با دسترسی تصادفی (Random Access Memory) است که به‌طور خلاصه اطلاعات مورد نیاز اپلیکیشن‌های پر استفاده را درون خود به‌ شکل موقت برای پردازش واحد پردازنده مرکزی (CPU) نگه می‌دارد تا سرعت کلی و عمومی سیستم بالاتر برود. محتوای حافظه رم پس از روشن و خاموش شدن سیستم به‌طور کامل پاکسازی می‌شود و به این ترتیب است که می‌توان گفت رم هیچ ارتباطی با کارت حافظه ندارد.

  • میل به بادیگاردهای اطلاعات

    ترس از دست دادن اطلاعات یا دزدی آنها توسط هکرها اینترنتی در دنیایی که روزانه خبرهای زیادی درباره سرقت اطلاعات به گوش می‌رسد، ترس بی‌دلیلی نیست. اینکه بی‌وقفه هجوم حمله‌های هکری از نقاط مختلف دنیا مخابره می‌شود، نشانگر آن است که باید با تجهیزات امنیتی بیشتری از اطلاعاتی که از طریق ایمیل، گوشی و لپ‌تاپ‌ها جابه‌جا می‌شوند، محافظت کرد. خوشبخانه همان اندازه که راه‌های درز اطلاعات شخصی و محرمانه زیاد است، به آن اندازه هم راه‌های جلوگیری از آن ابداع شده‌اند؛ نرم‌افزارها یا وسایل هوشمندی که ضریب اطمینان و محافظت از اطلاعات اشخاص را تضمین می‌کنند.

  • هدایای هوشمند

    لیدا ایاز

    برای هدیه دادن این روزها گزینه‌های بسیاری پیش رو دارید، هزار مغازه مجازی و غیرمجازی روزانه ابزارهایی را به شما پیشنهاد می‌دهند که کار انتخاب هدیه را آسان می‌کند اما هدیه‌هایی از نوع‌های تک یا تکنولوژی بالا می‌تواند نوع ویژه نگاه شما را به زندگی نشان دهد و فرد هدیه‌گیرنده را نیز غافلگیر کند. در ادامه با برخی از این دست از هدیه‌ها آشنا می‌شوید که هوشمند بودن آنها می‌تواند برای همه خوشایند باشد.

    کنسول بازی قابل حمل

    کنسول بازی قابل ‌حمل وسیله سرگرمی مقرون‌به‌صرفه‌ای است که برای کودکان یا گیمرهای تازه‌کار گزینه بسیار خوبی به‌عنوان هدیه محسوب می‌شود.

  • موسیقی سنتی مخاطبان محدودی دارد

    لی‌لا رضایی

    سیاوش عبدی، نوازنده و آهنگساز جوانی است که موسیقی را نزد استادانی همچون ناصر فرهنگفر، داریوش زرگری، بهمن رجبی، محمدرضا لطفی، علی‌اکبر شکارچی، شمس نیکنام، علیرضا مشایخی، نادر مشایخی، فرهاد فخرالدینی، اسدالله شاه‌ابراهیمی و خلیفه میرزاآقاغوثی و. . . آموزش دیده است. او تاکنون با گروه‌های مختلفی کنسرت برگزار کرده و در زمینه آهنگسازی نیز فعال است که در کارنامه‌اش همکاری با خوانندگانی همچون حسین علیشاپور، بیژن کامکار، امیر اثنی‌عشری، هادی حسن‌بیگی و صادق شیخ‌زاده به چشم می‌خورد.

  • سیمای واقعی سیاستمداران در آینه تاریخ

    بهنام ناصح

    چهره‌های برجسته سیاسی از نگاه عموم مردم دارای شخصیتی پیچیده و گاه دست‌نیافتنی هستند؛ همین موضوع کنجکاوی‌ها را برای شناخت دقیق‌تر از زندگی آنها بیشتر می‌کند. بدیهی است جنبه سیاسی و اجتماعی تنها یکی از ابعاد شخصیتی‌ این افراد به‌شمار می‌رود و اغلب آنان مانند همه انسان‌ها جنبه‌های خانوادگی،‌ عاطفی و احساسی نیز دارند که معمولا تحت‌الشعاع وجه غالب سیاسی‌شان قرار می‌گیرد. این هفته سه‌ کتاب را برای معرفی برگزیدیم که در بخش‌هایی از آنها بر جنبه ناشناخته‌تر شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ نور می‌افکند.

  • عاشقانه

    آلبوم موسیقی «عاشقانه» با کمانچه و آواز علی‌اکبر شکارچی و تنبک و هم‌آوایی آساره شکارچی منتشر شد. این آلبوم موسیقی با شعرهایی از مولانا، عارف قزوینی و هوشنگ ابتهاج شامل ۱۷ قطعه موسیقایی است که در آن به یکسری از گوشه‌هایی پرداخته است که هم به آواز افشاری و هم به دستگاه راست‌پنجگاه ربط پیدا می‌کنند. علی‌اکبر شکارچی در قسمت توضیحات این آلبوم پیرامون این موضوع آورده است که: اگر گوشه‌های فوق را در یک مجموعه بگنجانیم می‌توان آن را «دستگاه راست‌افشار» نام نهاد؛ چراکه از یکسو خصوصیات آواز افشاری و از سویی فضای مُدال دستگاه راست‌پنجگاه را القا می‌کنند.

  • کنسرت ارکستر سمفونیک تهران برای کودکان - ۱۲ مرداد ۹۶

    ارکستر سمفونیک تهران با چهار اجرای ویژه‌ برای کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود. این کنسرت‌ها در تالار وحدت و به رهبری «شهرداد روحانی» با همراهی چهار سولیست نوجوان هارپ برای اولین‌بار روی صحنه می‌رود. «پیتر و گرگ» اثر سرگئی پروکفیف، «کارناوال حیوانات» اثر کامیل سن سانس، «آرواره کوسه» اثر جان ویلیامز، «باروک فلامینگو» اثر دبورا هانسون با تنظیم برای چهار هارپ توسط «فتانه شاهین»، رپرتوار این برنامه را تشکیل می‌دهد. این ارکستر در چهار سانس، یکشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه، پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه، پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۱ صبح و جمعه ۲۷ مردادماه ساعت ۱۱ صبح برگزار می‌شود.

  • کوه

    فیلم سینمایی کوه (Monte)، جدیدترین ساخته امیر نادری در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد. این فیلم برای اولین بار در بخش غیررقابتی هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و همچنین در این جشنواره جایزه‌ معتبر جیگر-لکولتر گلوری را برای فیلمسازی به امیر نادری برای مشارکت اصیل او در سینمای نوآورانه معاصر اهدا کردند. «کوه» به‌عنوان اولین فیلم ایتالیایی‌زبان نادری، روایتگر ماجرای مردی است که به‌رغم تاریکی مطلقی که پیرامونش را فراگرفته، تقلا می‌کند آفتاب را به روستای خود بازگرداند.

  • بزنگاه

    سریال طنز «بزنگاه» کاری از رضا عطاران، روی آنتن شبکه ‌آی‌فیلم رفت. «بزنگاه» داستان یک نانوای قدیمی است که بعد از فوت وی بازماندگانش برای تقسیم ارث و میراث دچار اختلاف می‌شوند. پسر کوچک‌‌تر وی نادر که در زندگی زناشویی خود شکست خورده و با دختر کوچکش زندگی می‌کند، معتاد است و به همین خاطر از طرف خانواده طرد شده است. حال پس از مرگ پدر، نادر به خانه بر می‌گردد و با بی‌مهری خانواده روبه‌رو می‌شود. رضا عطاران، حمید لولایی،علی صادقی، مرجانه گلچین، عطیه معصومی، سوسن پرور و غلامرضا نیکخواه از بازیگران اصلی این سریال هستند.

  • اجرا - ۱۲ مرداد ۹۶

    الف وارد می‌شود

    نویسنده: آرمان طیران

    کارگردان: برکه فروتن

    بازیگران: مختار سائقی، حسن اسدی، صفورا کاظم‌پور، مینو نوبهاری، پدرام خیرابی

    مکان: اداره تئاتر - خانه نمایش

    دوره اجرا:‌ دوشنبه ۰۲ مرداد تا شنبه ۲۱ مرداد

    ساعت: ۲۰:۰۰

    قیمت بلیت: ۲۰,۰۰۰ تومان

    ماتریوشکا

    نویسنده و کارگردان: پارسا پیروزفر

    بازیگر: پارسا پیروزفر

    مکان: تماشاخانه پالیز، سالن ۱

    دوره اجرا: یکشنبه ۰۸ مرداد تا چهارشنبه ۰۸ شهریور

    ساعت: ۲۱:۰۰

    مدت زمان اجرا: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۴۰,۰۰۰ و ۳۰,۰۰۰ تومان

    روز عقیم

    نویسنده، طراح و کارگردان: حسین کیانی

    بازیگران: فهیمه امن‌زاده، شایسته ایرانی، الهه شه پرست و رؤیا میرعلمی

    مکان: تئاتر باران

    دوره اجرا: یکشنبه ۰۱ مرداد تا چهارشنبه ۰۱ شهریور

    ساعت: ۲۱:۰۰

    قیمت بلیت: ۳۵,۰۰۰ تومان

    مفیستو

    نویسنده: آرین منوشکین (بر اساس رمان کلائوس مان)

    مترجم: ناصر حسینی‌مهر

    کارگردان: دکتر مسعود دلخواه

    بازیگران: مرتضی اسماعیل‌کاشی، محمدرضا علی‌اکبری، پریسا رضایی، ژیلا آل‌رشاد، امیرحسین سرداریان، هادی آقابزرگی، پوریا سلطان‌زاده، اشکان هورسان و.

  • هنر و تجربه - ۱۲ مرداد ۹۶

    مادر زمین / پنبه تا آتش

    کارگردان: مهناز افضلی / بهرام عظیم‌پور

    تهیه‌کننده: مجتبی میرتهماسب

    مادر زمین: هایده شیرزادی و ادموند لمپگز

    پنبه تا آتش: علی‌اصغر حاجی‌بابا و خانواده حاجی‌بابا

    مادر زمین: دکتر هایده شیرزادی در حوزه زنان کارآفرین و حافظان محیط‌زیست ایران، نامی آشناست. او زندگی‌اش را وقف نجات زمین از طریق جلوگیری از دفن زباله، بازیافت زباله‌های شهری، تولید کود آلی، بازیافت نخاله‌های ساختمانی و .

  • کنسرت - ۱۲ مرداد ۹۶

    کنسرت گروه همنوازان / سنتی

    خواننده: مهدی امامی

    مکان: فرهنگسرای نیاوران - سالن خلیج فارس

    زمان: پنج‌شنبه ۲۶ مرداد

    ساعت: ۲۱:۰۰

    قیمت بلیت: ۶۰,۰۰۰ تومان

    کنسرت سه‌تار نوازی حمید متبسم/ سنتی

    خواننده: بی‌کلام

  • اکران - ۱۲ مرداد ۹۶

    پا تو کفش من نکن!

    کارگردان: محمد حسین فرحبخش

    تهیه‌کننده: عبدالله علیخانی

    بازیگران: رضا ناجی، سحرقریشی، بهنوش بختیاری، یوسف تیموری، علی صادقی، سیروس گرجستانی، صدیقه کیانفر، احمد ایراندوست، پریناز لطف اللهی، مختار سائقی، بهشاد مختاری، مهرداد مزرعه، اردشیر کاظمی، مجید علیزاده، حسینعلی قورچی، محمدرضا احمدی، پوریا نیکجو، محمدرضا عباسی، ‌هاوار قاسمی، مهدی تجلّی و . . .

    خلاصه داستان: ‌ماجرای دو زوج را روایت می‌کند که برای ثبت ازدواج به محضر می‌روند، ولی شلوغی محضر عاملی می‌شود برای رخداد اتفاقی غیرمنتظره و در نهایت گره خوردن زندگی این دو زوج به یکدیگر!

    کبریت سوخته

    کارگردان: کاظم معصومی

    تهیه‌کننده: امیرحسین شریفی

    بازیگران: شاهرخ استخری، نیما شاهرخ شاهی، سارا صوفیانی، لیلا اوتادی، سارا خوئینی‌ها، امیررضا دلاوری، صالح میرزاآقایی، عنایت بخشی

    خلاصه داستان: کاوه با عابر پیاده‌ای تصادف می‌کند و به زندان می‌رود.

  • رد پای دو غریبه (بخش سیزدهم )

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر