راز موفقیت همراه اول در جذب مشترک

در این بین اما برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع مشکلات موجود وجود دارد، تا این اپراتور بتواند اول و به‌روز باشد. همکاری با مراکز دانشگاهی و استفاده از توان دانشجویان و اساتید، از جمله اقدامات برای پیشرو بودن در پرورش ایده‌هاست. با وجود آنکه معاون بازاریابی و فروش همراه اول بر مشتری‌مداری این اپراتور تاکید می‌کند، اما همچنین یادآور می‌شود که مشکلات پیشین دیگر رفع شده و می‌توان همچنان همراه اول را پیشرو دانست. مهندس محمدمهدی عطوفی در گفت‌وگویی ضمن اعلام برنامه‌های شرکت همراه اول برای حضور هرچه بهتر در این دوره از نمایشگاه تلکام، آماری از فعالیت‌های این اپراتور می‌دهد و می‌گوید که این شرکت برای فاصله گرفتن از دو اپراتور دیگر بزرگ ایران چه برنامه‌هایی دارد. در ادامه همراه مهندس عطوفی از برنامه‌های همراه اول برای آینده و چگونگی رضایت مشترکین بیشتر آگاهی می‌یابیم.

برای همراه اول نمایشگاه تلکام امسال چه تفاوتی با سال گذشته دارد؟ شعار و سیاست‌های همراه اول در نمایشگاه چه هستند؟ و این اپراتور قرار است چه سرویس‌هایی ارائه دهد؟

سیاست همراه اول بنابر هوشمندسازی آینده است. با شعار «همراه هوشمند، برای فردایی بهتر» به این رویکرد توجه می‌کنیم. بر این اساس تم نمایشگاه در حوزه‌های دیجیتال، سرویس، خدمات سازمانی، تکنولوژی‌های نوین و خدمات چیده شده است تا بتوانیم این همراهی هوشمند را برای مشترکین ملموس کنیم و فضا را طوری طراحی کرده‌ایم که بتوانند هوشمندسازی مورد نظر ما را تجربه کنند. در حوزه‌های دیجیتال، سرویس‌هایی که به طور خاص مورد نیاز جوانان و مشترکین ما هستند در حوزه‌هایی مثل فیلم، ویدئو و بازی دیده و برنامه‌ریزی شده‌اند و ما در این دوره از نمایشگاه تلکام به شدت تجربه‌های این حوزه را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذاریم.

همراه اول در این حوزه‌ها چهار «هاب» در سراسر کشور ایجاد کرده است. بنابراین هاب‌های دانشگاهی در تلکام حضور پررنگ دارند تا بتوانند نتایج فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند. هاب‌های همراه اول، همچنین از کسانی‌ که صاحب ایده هستند دعوت می‌کنند تا ایده خود را پرورش داده و با حمایت این مراکز دانشگاهی تبدیل به یک استارت‌اپ شوند.  در حوزه تکنولوژی‌های نوین کاربری‌های جدید گوشی‌های هوشمند را در این دوره از تلکام به نمایش می‌گذاریم و سرویس‌های جدیدی مثل VoLTE و وای فای کالینگ از جمله سرویس‌هایی هستند که در نمایشگاه تبلیغ و تجاری‌سازی می‌شوند. در حوزه بیزینس‌های سازمانی، همراه اول، سرویس‌های متنوعی از دفتر هوشمند، تا دسترسی‌های جدید ارتباطی و طیف وسیعی از محصولات و خدمات جدید که مورد نیاز سازمان‌هاست را به نمایش خواهد گذاشت. حوزه خدمات و فروشگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های همراه اول در این دوره از تلکام است. در این حوزه گوشی جدید که سال‌های پیش عرضه می‌کردیم را در بازار تجاری خواهیم کرد و خدمات جدیدی که در حوزه خدمات مشترکین است در این نمایشگاه در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

یکی از ملزومات استفاده از گوشی‌های هوشمند اپلیکیشن‌های مختلف هستند. که در موارد بسیاری در امور جاری زندگی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تلکام امسال همراه اول در این زمینه برنامه خاصی دارد؟

بله علاوه بر تمام برنامه‌هایی که ذکر شد، در حوزه اپلیکیشن، کاربری‌های شبکه نسل ۵ را در نمایشگاه به نمایش می‌گذاریم تا بتوانیم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. با این زمینه‌سازی‌ها و کارهای فرهنگی،  زمانی که شبکه نسل ۵ بتواند به‌طور کامل تجاری‌سازی و به مشترکین ارائه شود، روش‌های صحیح استفاده از آن نیز آموزش داده شده و مشترکین از قبل با آن آشنا شده‌اند.

به سرویس نسل ۵ اشاره شد. در نسل‌های ۳ و ۴ خدماتی ارائه داده و شاهد تجربه‌هایی بودید. در زمینه نسل ۵ چه برنامه‌هایی دارید و چقدر قرار است بومی شود؟

شبکه نسل ۵ شبکه‌ای است که حتی در کشورهای پیشرفته هنوز در حال تدوین استانداردهای آن هستند. اپراتور اتصالات دبی نیز به حوزه نسل پنجم ورود کرده و تنها توانسته تا مرحله تست این پروژه اقداماتی را انجام دهد. تا سال ۲۰۲۰ امیدی به آمدن این سرویس به بازار نیست. زیرا تمام الزامات اولیه‌اش از جمله پروتکل‌ها و استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن هنوز آماده نشده است. هرجا که از اینترنت نسل پنجم صحبت می‌شود، تنها کاربری‌های مختلفی که می‌توان روی شبکه نسل پنجم پیاده‌سازی کرد را به نمایش می‌گذارند و این کاربری‌ها زوایای مختلف استفاده از آن را ارائه می‌کنند. ما نیز در تلاش هستیم تا فرهنگ‌سازی مورد نیاز را انجام دهیم. ضمن آنکه به مشتریان خود این نوید را می‌دهیم که به محض تجاری‌سازی شدن این شبکه می‌توانیم ضمن پیاده‌سازی کاربری‌های مختلف، اولین شرکتی باشیم که سرویس‌های نسل ۵ را به مشترکین همراه اول عرضه می‌کنیم. ما با جدیت تمام این تعهد را برای خود به وجود آورده‌ایم که اولین سرویس‌های نوآورانه و تکنولوژی را برای مشتریان خود فراهم کنیم.

یعنی گپی که در سال‌های گذشته در حوزه تکنولوژی همراه اول با آن مواجه بود را از این به بعد شاهد نیستیم و فاصله‌ها برداشته خواهد شد؟

ما سعی کردیم از اواسط سال گذشته این مسیر را پیش بگیریم و تضمین بدهیم که سرویس‌های متنوعی که در تکنولوژی‌های مختلف شبکه هستند را اولین بار برای مشترکین همراه اول داشته باشیم. در حالی که همه ادعا می‌کردند نسل ۵/ ۴ را ارائه می‌دهند، اما اپراتور همراه اول برای اولین‌بار آن را تجاری‌سازی کرد و در اختیار مشترکین خود قرار داد.

 به استارت‌آپ‌ها هم اشاره کردید. رابطه همکاری شما با فعالان این حوزه چطور است. چه برنامه‌های در این زمینه دارید؟

همراه اول به این بخش نوظهور خیلی اهمیت می‌دهد. زیرا احساس می‌کند و می‌داند که از این طریق می‌تواند به خوبی و با سهولت فرهنگ جوانان کشور را بالنده کرده و پرورش بدهد. همراه اول در این زمینه با چهار دانشگاه کشور مشارکت دارد و مراکزی را به عنوان «هاب» به وجود آورده است که اگر دانشجو یا اساتیدی دارای ایده‌ای نو هستند، بتوانند مستقیم با این هاب‌ها همکاری کنند. ایده‌پردازان از طریق مراکز همراه اول در دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و شیراز به عنوان چهار هاب دانشگاهی، با ما ارتباط برقرار می‌کنند. این مراکز به عنوان معدن نوع‌آوری هستند که دانشجویان و اساتید می‌توانند با آنها در ارتباط باشند، تا اگر ایده‌ای دارند بتوانند سریع آن را پرورش داده و به جامعه تحت عنوان یک محصول ارائه کنند. ان‌شاءالله در تلکام امسال همه بازدیدکنندگان شاهد محصولات این مراکز دانشگاهی خواهند بود و نمونه کارهایی از سوی اساتید و دانشجویان به بازار معرفی  و عرضه می‌شوند.

 این ایده‌ها و به ‌طور کلی تمرکز فعالیت هاب‌های دانشگاهی همراه اول، در چه زمینه‌هایی است؟

ما در زمینه‌های تلکام علاقه‌مندی بیشتری برای ورود داریم. یعنی کلیه تجارت‌هایی که در صنعت تلکام می‌توانند سرویسی را تعریف و ارائه کند، می‌تواند با این قسمت از مجموعه همراه اول وارد همکاری شوند. در حوزه‌های دیگر بدیهی است شرکت‌های دیگر می‌توانند ورود پیدا کنند.

مدل تقسیم درآمدی شما با استارت‌آپ‌ها چگونه است؟

در این مرحله به‌صورت سرمایه‌گذاری است. معمولاً استارت‌آپ‌ها سه یا چهار مرحله دارند، که در مراحل اولیه نیازمند سرمایه‌گذاری هستند. این سرمایه‌گذاری را شرکت، توسط هاب‌ها انجام می‌دهد، بعد از این مرحله، ایده‌های رسیده شکل گرفته، پیاده‌سازی شده و می‌توانند یک درآمد خیلی کمی را ایجاد کند. تا این مرحله فقط شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند. وقتی از این مرحله عبور کنند و پروژه می‌تواند مشتری مناسبی بگیرد، بسته به نوع کسب‌وکار، تصمیم‌گیری می‌شود که برای استارت‌آپ‌ها چه اتفاقی بیفتد و چگونه به فعالیت خود در زمینه تقسیم درآمد ادامه دهند.

الان در زمینه ترابرد پذیری آمار همراه اول چقدر است و در مقایسه با اپراتورهای دیگر موقعیت خود را چگونه می‌بینید؟

ما همچنان اپراتور اول در زمینه ترابردپذیری هستیم. تراز ما تا امروز، حدود مثبت ۴۰ هزار مشترک است. با توجه به گستردگی وسیع شبکه در کل کشور، میزان ورودی به مجموعه ما قابل توجه است. تمام این موارد در شرایطی است که در بعضی مواقع فرآیند ترابرد خیلی خوب طی نمی‌شود. زیرا مواردی وجود دارد که برای ما مشکل‌ساز می‌شود. بعضی مواقع مشکلاتی در شبکه‌ها و سیستم‌ها وجود دارد که باعث می‌شود عملیات ترابرد با موفقیت انجام نشود.

دلیل موفقیت همراه اول در زمینه ترابرد پذیری نسبت به دیگر اپراتورها چیست؟

شبکه گسترده همراه اول در کشور بی‌نظیر است. امروز که با شما صحبت می‌کنم بیش از یک میلیون نفر از مشترکین دو اپراتور دیگر، در شبکه ما میهمان هستند. این بدان معناست که ما جاهایی که اپراتورهای دیگر پوشش ندارند، شبکه ایجاد کرده‌ایم. بحث دوم کامل بودن محصولات ماست. ممکن است دو اپراتور دیگر در کشور، دیتای خوبی داشته باشند، اما همراه اول علاوه بر دیتای خوب، مکالمه و صوت خوبی هم داریم. همراه اول سبدی دارد که مشترک می‌تواند از تمام محصولات آن به خوبی استفاده کند و این یعنی ما برای مشترکین خود تک سرویس نیستیم. این دو عامل باعث می‌شود که ما دارای محبوبیت بیشتری برای مشترکین باشیم. اما عامل اصلی که وجود دارد، معتبر بودن شماره‌های ماست. در همه کسب‌وکارهای تجاری اگر شماره همراه اول باشد، معمولاً با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود. این اعتبار برای مشترکین ما خیلی اهمیت دارد و همان‌طور که شما می‌بینید امروز پیش‌شماره ۹۱۲ برای خودش یک برند خاص در سطح جامعه است.

 سهم همراه اول از بازار امروز چقدر است؟ و چه چیزی باعث شده در فضای رقابتی موجود بین اپراتورها، همراه اول همچنان بزرگ‌ترین بازیگر این عرصه باشد؟

بنابر اعلام رسمی رگولاتوری، سهم همراه اول از کل بازار تلفن همراه حدود ۶۰ درصد است. این ناشی از سعی ما برای ایجاد بزرگ‌ترین شبکه از نظر گستردگی در سطح کشور است که این باعث می‌شود هر فردی در هر نقطه‌ای از کشور از خدمات همراه اول بهره‌مند شود. موضوع بعدی ارائه یک سبد کامل از ویس و دیتا و نیز سرویس‌های ارزش‌افزوده‌ای است که مشترک از آنها به بهترین نحو برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کند. در سال‌های قبل در این زمینه مشکلاتی داشتیم اما سعی کردیم با برنامه‌ریزی‌های مدون و جدی همه آنها را برطرف کنیم. زیرا برای همراه اول اعتماد مردم نسبت به هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد.

نکته دیگری که خیلی روی آن تاکید داریم، کیفیت خدمات همراه اول است. شرکت ما هزینه‌های خیلی زیادی پرداخت می‌کند تا کیفیت سرویس خود را در سطح قابل قبولی نگه دارد. در حال حاضر با زیرساخت مناسب و شبکه‌ای که ایجاد کردیم، همراه اول می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ مگ پهنای باند به مشتریان خود به شرط اینکه محدودیت فرکانس نداشته باشد، ارائه دهد. شبکه ما قابلیت پذیرش فرکانس را دارد، منتها در حال حاضر با محدودیت فرکانس مواجه هستیم.

بحث اپراتورهای مجازی الان مطرح است. چندی پیش هم مدیرعامل همراه اول گفت که این بازار اشباع شده و اپراتورهای مجازی کار سختی دارند. در این زمینه فکر می‌کنید کسانی ‌که در صدد راه‌اندازی این نوع از اپراتورها هستند با چه تمهیداتی می‌توانند مشترک جذب کنند؟

در سطح بازار عمومی، با توجه به وضعیت موجود اپراتورهای مجازی شانس خاصی در برابر سه اپراتور فعال فعلی ندارند. تنها راه برای این دسته از اپراتورها این است که در قسمت‌هایی از بازار که برای ما اقتصادی نیست یا از آنها غفلت کردیم سرمایه‌گذاری کنند. این اپراتورها باید قسمت‌هایی از بازار که اصطلاحاً نیش مارکت (بازار خاص) خوانده می‌شود را سرویس دهند. اگر موفق به شناسایی این نیش مارکت‌ها شوند قاعدتاً می‌توانند سهم خود را به همان اندازه داشته باشند، اما اگر بخواهند رفتاری مانند اپراتورهای بزرگ داشته باشند حتماً محکوم به شکست خواهند بود. اما با تمام اوصاف و با توجه به صحبت‌هایی که با فعالان این عرصه داشتیم متوجه شدیم این هوشمندی را دارند که یک فضاهای خاصی را پیدا کنند. در پروپازال‌هایی هم که به ما دادند به این موضوع اشاره کردند. هر کدام از این اپراتورها با توجه به خلاهایی که در سطح جامعه برای سرویس‌های خود دارد، یک یا چند MVNO را می‌تواند به کار گرفته و سرویس‌های خود را به مردم ارائه دهند. همراه اول نیز تاکنون دو MVNO را پذیرفته و سعی کرده است در سطح جامعه معرفی کند. البته خود این MVNO‌ها یک سری مشکلات اجرایی دارند که امیدواریم هر چه زودتر برطرف شود و بتوانند ارائه سرویس خود را آغاز کنند.

سال گذشته گفته شد همراه اول در زمینه توسعه ایمنی و حفظ امنیت مشترکین سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومانی کرده است. امسال چه برنامه‌ای داشته و تا چه حد در زمینه حفظ امنیت اطلاعات مشترکین در تلاش هستید؟

بحث امنیت برای یک اپراتور یک الزام است. نمی‌توان آن را یک فیچر دانست. همراه اول هم از حدود دو، سه سال پیش به ‌طور ویژه در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و فعال است و به ویژه از سال گذشته فعالیت‌های شرکت در این زمینه برجسته شده است. سرمایه‌گذاری هر سال با توجه به نیازهایی که وجود دارد انجام می‌شود. در نمایشگاه تلکام امسال مدیرعامل همراه اول مبالغ سرمایه‌گذاری در بحث امنیت را دقیق‌تر ذکر خواهد کرد. اما باید روی این نکته تاکید کنم که فعالیت یک اپراتور تلکام بدون مفهوم امینت اصلاً معنا ندارد.

زیرا اگر اطلاعات مشترکین لو برود و به جایی درز کند، اگر نتواند فضای لازم را ایجاد کند عملاً ادامه فعالیتش بی‌معنا خواهد بود. با ظهور مفهوم IOT این معنای امنیت به مراتب سنگین‌تر شده است. مثلاً شما می‌خواهید یک دستگاه را به سیستم‌های محل زندگی خود متصل کنید، اگر در این میان امنیت وجود نداشته باشد شما ترجیح می‌دهید اصلاً از این سرویس استفاده نکنید. به خاطر اینکه امنیت جزئی از ذات عملیات اپراتورها شده است، همراه اول از سال‌های گذشته این سرمایه‌گذاری را شروع کرده و هر سال توسعه بیشتری پیدا می‌کند. ما قصد داریم مشترکین خود را مطمئن کنیم اگر دارند سرویسی را از ما می‌گیرند تمام اطلاعاتشان حفظ می‌شود و به کسی اجازه نمی‌دهیم که کمترین خدشه‌ای را به این محرمانگی وارد کند و فکر هم می‌کنم در آینده تلاش‌ها در زمینه حفظ امنیت مشتری، بسیار برجسته‌تر خواهد شد.

با توجه به رشد سریع کاربران که در زمینه استفاده از اینترنت پرسرعت داشتیم چه تغییراتی انجام دادید. آیا سرویس جدید برای ارائه از سوی همراه اول وجود دارد یا خیر؟

شما در فضای آینده دو روند را از همراه اول حتماً خواهید دید. یکی بحث سرویس‌های موبایل باندپهن است. ما سعی کردیم که تنوع کافی برای همه حوزه‌های مورد استفاده ایجاد کنیم. امروز بیشترین سبد محصولات یا بسته‌های اینترنتی را همراه اول به مشتریان خود ارائه می‌کند و سعی خواهیم کرد هر فصل برای مشترکین بسته‌های خاص و متنوعی داشته باشیم که برای استفاده جذاب هم باشد. مورد دیگر، در حوزه‌های سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول با توجه به اینکه با برند تجاری توسکا (توسعه کسب‌وکار ایرانی)، برنده مزایده صدا و سیما شده، فضایی را فراهم خواهد کرد که کلیه کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه دیجیتال بتوانند بستری برای ظهور و رشد داشته باشند و این باعث می‌شود ما بتوانیم نیازهای مختلف مشترکین خود را در آینده در زمینه‌های مختلف برطرف کنیم. در حوزه‌های تکنولوژی در نمایشگاه، بازدیدکنندگان شاهد دستاوردهایی خواهند بود که در این بخش نیز مشترکین را مطمئن می‌کند که آخرین تکنولوژی‌ها پیش از همه به دستشان رسیده و به صورت مقرون به‌صرفه می‌توانند از آن استفاده کنند.