چشم انداز صنعت تایر

لطفا تاریخچه مختصری از شکل گیری انجمن تایر و تعداد اعضای این انجمن بفرمایید.

انجمن صنفی صنعت تایر ایران دارای ۱۲ عضو اصلی است که کارخانجات تولیدکننده تایر و تیوب شرکت بازرگانی سیمرغ و شرکت مهندسی تحقیقات لاستیک را شامل می‌شود.این انجمن طی بیش از یک دهه گذشته و براساس نیازهای اجتماعی و اقتصادی که این صنعت را تهدید می‌کرد و همچنین به دنبال لزوم انسجام هرچه بیشتر کارخانجات تایر برای پیگیری و وصول مطالبات، شکل گرفت و در حال حاضر با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

تولیدکنندگان داخلی هم اکنون چه سهمی از بازار تایر داخل و خارج از کشور را دارند؟

هم اکنون حدود ۷۵درصد نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و این میزان تا سال آینده به حدود ۸۵درصد خواهد رسید. از سوی دیگر،در حال حاضر بیش از ۲۵درصد باقیمانده نیاز کشور به تایر توسط تجاری که پروانه واردات دارند انجام می‌شود اما متاسفانه این واردات بیش از نیاز کشور است زیرا به جای اینکه واردات در سایزهایی از تایر صورت بگیرد که در کشور تولید نمی‌شود دقیقا قسمت عمده واردات مربوط به سایزهای پرمصرفی است که در ایران تولید می‌شود در واقع به نوعی واردات به عنوان رقیب تولید داخلی فعالیت می‌کند و نه جبران کمبود بازار.

 صادرات تایر در حال حاضر چه سهمی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است و این میزان تا چه اندازه پتانسیل افزایش دارد؟

صادرات تایر حدود ۵درصد کل تولید داخلی را تشکیل می‌دهد و هر روز رو به افزایش است ولی باید توجه داشت که صادرات امری است که با روال و آهنگ آهسته انجام می‌شود و بازاریابی صادراتی در شرایط فعلی فعالیتی بسیار دشوار است.همچنین بازار صادرات بسیار شکننده است.امیدواریم در صورت حمایت دولت از صنعت تایر تولید داخل،این صنعت بتواند ظرف ۵ سال آینده این رقم را به ۲ برابر افزایش دهد.

چشم انداز انجمن صنعت تایر برای کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت چیست؟

صنعت تایر کشور، در کوتاه‌مدت ظرف ۲ سال گذشته توانسته است در سایزهای پرمصرف مثل پراید، پژو و سمند خود را به خودکفایی برساند به نحوی که در صورتی که وارداتی هم روی این سایزها صورت نگیرد مشکلی وجود  نخواهد داشت.در میان‌مدت هم با اجرای طرح‌های گسترش کارخانجات تایرسازی ظرفیت تولید تایر کشور از ۲۳۵ هزار تن تولید (۲۸۰ هزار تن ظرفیت نصب شده) به حدود ۳۲۰ هزار تن در ۲ سال آینده خواهد رسید. در بلندمدت هم با اجرای ۴ طرح که در دست اقدام است ظرفیت تولید تایر کشور به ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید که قطعا بیش از نیاز کشور است و باید اقدامات لازم برای صادرات این محصول اندیشیده شود.

صنعت تایر ایران در مقایسه با سایر صنایع داخلی چه جایگاهی در تولید کشور دارد؟

 خوشبختانه صنعت تایر ایران و تکنولوژی کاربردی در این صنعت و همچنین استانداردی که تحت نظارت آن تولید تایر داخلی انجام می‌شود، در میان سایر صنایع کشور جایگاه رفیعی دارد. صنعت تایر ایران با استفاده از تکنولوژی خوب و با کیفیت قابل قبول فعالیت نموده و استاندارد ملی ایران که ترکیبی از استانداردهای روز اروپا و آمریکا در این زمینه است وظیفه نظارت بر کیفیت صنعت تایر را بر عهده دارد.

 برای ارتقای محصولات تایر تولید داخل چه پیش شرط‌هایی مورد نیاز است؟

وجود تکنولوژی بهتر و بهره‌مندی از تجربیات شرکت‌های درجه یک بین‌المللی در ارتقای کیفی محصولات تایر قطعا موثر است، امیدواریم پس از رفع کامل تحریم‌ها بتوانیم از تجربیات شرکت‌های معروف در این زمینه که صاحب تکنولوژی‌های روز دنیا هستند استفاده کنیم.

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اعضای این صنعت چه برنامه‌هایی در پیش گرفته اند؟

 صنعت تایر ایران با همه بضاعت خود در خدمت اقتصاد مقاومتی است و همواره در جهت افزایش تولید از نظر کمی و کیفی کوشا بوده و با اجرای طرح‌های گسترش ملی در راستای بی‌نیازی کشور از واردات تلاش گسترده‌ای دارد. از نظر تهیه مواد اولیه همپای صنعت تایر سایر صنعتگران  نیز به فکر تهیه مواد اولیه مصرفی بوده‌اند که در حال حاضر دوده که مقدار زیادی از حجم مواد مصرفی تایر را تشکیل می‌دهد توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. بیدوایرها در مصرف توسط کارخانجات معتبر داخلی تولید می‌شود. لاستیک مصنوعی SBR توسط ۲ پتروشیمی معتبر داخلی در کشور تولید می‌شود و به لطف خداوند تقریبا ۴۵درصد مواد اولیه مصرفی صنعت تایر در داخل کشور تهیه می‌شود.

چه حجمی از واردات تایر از طریق قاچاق انجام می‌شود و تایرهای قاچاق چه تهدیدی برای صنعت تایر داخلی محسوب می‌شود؟

 به گفته مسوولان انجمن واردکنندگان که آمار معتبری از کالای قاچاق دارند! حدود ۳۰درصد تایرهای وارداتی از مرزهای غیرمجاز و پورت قاچاق وارد می‌شود. ورود کالاهای قاچاق دو معضل عمده به همراه دارد؛ اول عدم نظارت دولت بر سایز تایرهایی است که وارد می‌شود و دوم چون برای واردات کالای قاچاق تعرفه‌های گمرکی پرداخت نمی‌شود لذا به دلیل قیمت ارزانتر تایرهای قاچاق،قدرت رقابت از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌گردد.

چرا تاکنون تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق تایر به کشور صورت نگرفته است؟

تمهیدات بسیاری صورت گرفته است همین که واردات از طریق نمایندگی‌های مجاز صورت می‌گیرد اولین تصمیم درست وزارت صنعت در مبارزه با قاچاق تایر بوده است.ضمنا مدیریت مبارزه با قاچاق کالا تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا در حد امکان تایر قاچاق به کشور وارد نشود اما متاسفانه برخی مسائل موجود در کشور از جمله کوله‌بری، ته لنجی، بازارچه‌های مرزی و... همگی به افزایش حجم واردات تایر غیرمجاز و قاچاق کمک می‌کنند.

با این حال، در شرایطی که  نمی‌توان به صورت جدی جلوی قاچاق تایر را گرفت بهتر است از طریق بازرسی ستاد قاچاق کالا یا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با عنایت به اینکه باید کل واردات از طریق نمایندگی‌های مجاز صورت گیرد که تایر عرضه شده به مشتری دارای ضمانت‌نامه باشد، سازمان‌های مزبور از طریق بازرسی مستقیم عرضه‌کنندگان تایر نسبت به جمع‌آوری کلیه تایرهایی که دارای ضمانت‌نامه نیستند و از طریق قاچاق وارد شده‌‌اند (فارغ از مارک آن) اقدام نمایند. در این صورت دیگر مغازه‌دار کالای غیرمجاز نمی‌خرد و افراد قاچاقچی هم کالای قاچاق وارد نمی‌کنند.در واقع تمهیدات لازم در حد امکان صورت گرفته ولی احتیاج به یک تصمیم ضربتی است که کلیه کالاهای غیرمجاز که ضمانت‌نامه به همراه ندارند و مشخص است قاچاق هستند به صورت روزانه از بازار جمع‌آوری شوند.

مهمترین مطالبات شما از دولت دوازدهم در حوزه صنعت تایر چیست؟

انجمن صنعت تایر ایران مانند هر انجمن دیگری خواستار تحقق مطالبات منطقی اعضای خود است؛مهمترین این مطالبات را می‌توان در تخصیص اعتبارات لازم برای گسترش شرکت‌های فعلی و همچنین ساخت کارخانجات جدید، جلوگیری از واردات تایرهایی که در ایران به وفور تولید می‌شوند،جلوگیری از ورود کالای قاچاق و بدون تعرفه‌های گمرکی، افزایش تعرفه گمرکی تایرهایی که مشابه آن در ایران تولید می‌شود، حمایت از صادرات با پرداخت به موقع جوایز صادراتی و همچنین حذف همه مالیات‌های مربوط به عوارض صادرات خلاصه کرد.در واقع توقع زیادی در این زمینه از دولت وجود ندارد و در صورتی‌که دولت همان وظایف خود را در قبال تولیدکنندگان که همانا حفظ مرزها از ورود کالای غیرمجاز و قاچاق است انجام دهد بخش مهمی از وظایف خود در قبال تولیدکنندگان داخلی را انجام داده است.