سورپرایز «اون» برای ترامپ

گزارشگر سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌نویسد که آنها از عدم انجام آزمایش‌های موشکی در این کشور دچار شگفتی شده‌اند به گونه‌ای که معاون وزیر خارجه روسیه اندکی پیشتر اعلام کرده بود که «سکوت موشکی کره‌شمالی را می‌ستاید.» شلیک این موشک نشان داد که این سکوت موشکی را نمی‌توان نشانه‌ای از مصالحه دانست. یک مقام کره‌شمالی روز گذشته و پس از آزمایش موشکی اعلام کرد که کشورش تا زمانی که به قابلیت‌های بازدارندگی هسته‌ای کامل دست نیابد علاقه‌مند به برقراری دیپلماسی با آمریکا نیست. این مقام گفت یک قدم تا انجام انفجار هسته‌ای «روزمینی» یا آزمایش «بمب هیدروژنی در مقیاس بزرگ» باقی است. به‌دنبال پرتاب موشک هواسونگ ۱۵، پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موشک «به هدف تکمیل توسعه سیستم تسلیحاتی راکتی دست یافته است.»

به نوشته گریفیث، این موشک به بیشترین حد پروازی و ارتفاع‌گیری نسبت به پرتاب‌های قبلی دست یافته است. «دیوید رایت»، کارشناس اتحادیه «دانشمندان نگران» می‌گوید این موشک تا ارتفاع ۴۵۰۰ کیومتر (۲۸۰۰ مایل) و پرواز ۱۳ هزار کیلومتری (۸۱۰۰ مایلی) می‌تواند برسد. او معتقد است: «این موشک نه تنها واشنگتن که کل خاک آمریکا را در تیررس قرار خواهد داد.» با این حال او افزود: «اگر کلاهک هسته‌ای روی آن نصب شود احتمالا نتواند مسافت ۱۳ هزار کیلومتری را بپیماید» اما باز تهدیدی علیه خاک آمریکا است. «مایکل المان»، تحلیلگر موشک‌های بالستیک در «۳۸ North» می‌گوید شلیک این موشک «گامی کوچک به جلو بود چرا که برای اثبات کارآمدی، عملکرد و اعتمادپذیری این موشک باید آزمایش‌های بیشتری انجام گیرد.» او می‌گوید: «برای اینکه این موشک‌ها به ساحل غربی آمریکا برسد، یک سال دیگر زمان نیاز است.»

اگرچه کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این کشور «به هدف تاریخی خود درخصوص تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای دست یافته است» و قادر است «هر نقطه از آمریکا را هدف قرار دهد» اما قانون‌گذاران کره‌جنوبی بر این باورند که «کره‌شمالی در آغاز راه است» و احتمالا «از قابلیت بازدارندگی برخوردار نیست.» این قانون‌گذاران به سی‌ان‌ان گفتند که کره‌شمالی قادر به کار گذاشتن کلاهک هسته‌ای روی این موشک نبوده و احتمالا سال بعد بتواند چنین کند.  «چو میونگ- گیون»، وزیر اتحاد دو کره‌ در کره جنوبی معتقد است: «آنها درحال توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود سریع‌تر از حد انتطار هستند. ما نمی‌توانیم این احتمال را تحمل کنیم که کره‌شمالی سال‌ آینده تکمیل برنامه هسته‌ای خود را اعلام کند.» گریفیث به نقل از کارشناسان می‌نویسد با وجود توسعه قابلیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی اما این کشور آغازگر استفاده از تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود چراکه «اون» بقای رژیم خود را مهم‌تر از هر چیز دیگری می‌داند.

 

 سه محافظ دلار برابر موشک «اون»


 

ویژگی‌های موشک هواسونگ ۱۵

 هواسونگ 15 نوع جدیدی از موشک بالستیک بین قاره‌ای است که نوع ارتقایافته هواسونگ 14 است.

 این موشک در ساعت 3 صبح به وقت محلی از شهر «پیونگ سونگ» پرتاب شد.

 این موشک می‌تواند به ارتفاع 4 تا 4 هزار و 500 کیلومتر برسد اما در این پرتاب به ارتفاع 4475 کیلومتری رسید و پس از 53دقیقه پرواز در ساحل ژاپن در منطقه ویژه اقتصادی این کشور فرود آمد.

 از پیونگ سونگ تا منطقه ویژه اقتصادی ژاپن 950 کیلومتر فاصله است.