فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مقطعی است اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور

به گزارش «ایسنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی همچنین در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای‌عالی استان‌ها تاکید کرد: کسانی که اقدام به تخریب اموال عمومی، بی‌نظمی و بی‌قانونی کرده و موجب سلب امنیت مردم می‌شوند در قبال قانون مسوول هستند و باید پاسخگوی رفتارهای خود بوده و هزینه آن را بپردازند. همزمان روز گذشته سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی حوادث اخیر خبر داد. این جلسه قرار است امروز در راستای بررسی تجمعات اعتراضی اخیر در برخی شهرهای کشور تشکیل شود. روز گذشته نیز نشست فوق‌العاده فراکسیون امید برای بررسی اعتراضات در برخی‌ شهرها برگزار شد. ازسوی دیگر سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله(ع) سپاه پاسداران با اشاره به وضعیت امنیتی شهر تهران در پی ایجاد تجمعاتی در سطح شهر، از امنیت کامل در سطح شهر خبر داد و گفت که نیروهای انتظامی کاملا به اوضاع و احوال شهر و اطراف آن مسلط هستند.

در همین ارتباط محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع در تهران صادر نشده است، هرگونه تجمع در تهران را غیرقانونی اعلام کرد.

تجمع در شهرهای مختلف

از روز پنج‌شنبه (۷ دی) تجمعات اعتراضی در برخی از شهرهای کشور به‌صورت غیرقانونی برگزار شده است که دامنه آن روز شنبه به تهران نیز کشیده شد.

به گزارش «ایسنا» روز شنبه در ادامه این تجمعات، شهرهای کرج، شیراز، اهواز، بندرعباس، کرمان، اردبیل، اراک، زنجان و برخی از شهرهای مازندران ازجمله بهشهر، آمل و تنکابن صحنه برخی تجمعات بود. شب گذشته نیز تجمعات پراکنده برخی افراد در مسیر خیابان انقلاب ازجمله چهارراه ولی‌عصر موجب به‌وجود آمدن ترافیک و مختل شدن عبور و مرور در ساعات شلوغی شهر در این خیابان شد.

در همین ارتباط روز گذشته محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با تاکید بر لزوم توجه به مطالبات تجمع‌کنندگان، از ۲ نفر کشته و ۶ نفر زخمی در تجمعات روزهای گذشته در استان لرستان خبر داد. در همین حال حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون استانداری لرستان در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به تجمعات شنبه شب در شهرستان دورود، تاکید کرد: در بررسی‌های به عمل آمده ردپای افراد، گروه‌های معاند و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان در اغتشاشات دورود نمایان شده است. خجسته‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» نیز با بیان اینکه متاسفانه ۲ نفر در تجمعات اخیر کشته شدند، تصریح کرد: در این درگیری هیچ تیری از ناحیه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی به سمت مردم دورود شلیک نشده است. در خبری دیگر یک مقام مسوول در اراک در گفت‌وگو با «ایلنا» از بازداشت حدود ۸۰ نفر در اتفاقات شنبه شب اراک خبر داد و گفت: حدود ۳ تا ۴ نفر دچار مصدومیت شدند که جراحت آنها جدی نبود.

تکذیب حمله به ساختمان دادگستری کرج

ازسوی دیگر به‌دنبال انتشار اخباری مبنی‌بر حمله به ساختمان دادگستری کرج در پی تجمع غیرقانونی شنبه شب، روابط عمومی دادگستری استان البرز، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد واحدی که مورد آسیب قرار گرفت ساختمان شورای حل اختلاف و یکی از مجتمع‌های قضایی این مجموعه بوده و در منطقه تجمع غیرقانونی به همراه چند بانک و واحد دولتی مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفته است. به گزارش میزان، دادگستری البرز همچنین اعلام کرد: اخباری که در مورد آسیب به پرونده‌های مردم مطرح شده نیز کذب است.

پیگیری مطالبات مردم

 به‌دنبال این تجمعات روز گذشته وزیر کشور، در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای‌عالی استان‌ها با تاکید براینکه مطالبه‌گری مردم چیز بدی نیست، گفت: ما وارث موسسات و نظامات مالی بوده‌ایم که هیچ یک از آنها در این دولت اتفاق نیفتاده است و این موسسات زمانی تشکیل شده‌اند که هیچ حساب و کتابی برای تشکیل آنها وجود نداشته؛ بنابراین مردم را امروز دچار اشکال کرده است. به گزارش «ایسنا» وزیر کشور با بیان اینکه مشکلات بیش از ۹۵ درصد این موسسات توسط دولت حل شده است، گفت: کسانی که این روزها با سوء‌استفاده از فضای مجازی خشونت‌ورزی و ساخت مواد منفجره و نحوه به آتش کشیدن محل زندگی و کسب مردم را آموزش می‌دهند بی‌تردید از مردم نیستند. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه افرادی که از متانت توام با اقتدار پلیس، سوء‌استفاده کردند باید به مردم پاسخ دهند، افزود: قطعا باید این افراد پاسخ این قانون‌شکنی‌ها و بی‌حرمتی‌ها را به مردم بدهند. مدارای ما به این دلیل است که به اقتدار خود اطمینان داریم. وزیر کشور تاکید کرد: دولت، مجلس و قوه‌قضائیه مصمم به پیگیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند.

زمزمه تخریب دولت از مهرماه

ازسوی دیگر اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور در یک نشست خبری تاکید کرد: دولت با تمام اقتدار مقابل متعرضان به مال و اموال عمومی مردم ایستادگی می‌کند. به گزارش «ایلنا» او تاکید کرد: از مهرماه زمزمه‌هایی علیه دولت شکل گرفت، هنوز بودجه تقدیم مجلس نشده بود چنین برنامه‌ریزی صورت گرفت که بر دستاوردهای دولت برای تخریب دست گذاشتند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: در حال بررسی جعبه سیاه ناآرامی‌های اخیر هستیم.

تایید بازداشت‌ها

علی‌اصغر نوبخت، معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران هم با اشاره به تجمعات روز شنبه در تهران و آسیب به اموال عمومی، از دستگیری برخی در این حوادث خبر داد. همزمان جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اعلام اینکه عده‌ای با حمله به مساجد، پمپ بنزین‌ها، اماکن دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی تلاش دارند امنیت کشور را به هم بزنند، از دستگیری تعدادی خبر داد و افزود: معلوم است که مردم هیچ گاه حسینیه یا بانک را آتش نمی‌زنند و حرکاتی از این قبیل به‌منظور مقابله با ارکان نظام و مخدوش کردن امنیت عمومی کشور است. به گزارش میزان، دادستان تهران اقداماتی چون فراخوان به شورش و تخریب اموال دولتی را جرم و مستلزم مجازات سنگین دانست و از قضات خواست با آمادگی کامل و با همکاری پلیس نسبت به تعقیب قضایی عوامل اصلی اقدام کنند.

هشدار رئیس شورای شهر

در واکنشی دیگر به تجمعات اخیر، روز گذشته محسن هاشمی‌رفسنجانی در سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حق اعتراض قابل‌قبول است، اما نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد، گفت: اعتراضات کف خیابانی هیجانی و غیرقانونی راه درست نیست، چراکه این انتقادات در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود. به گزارش «ایلنا» رئیس شورای شهر تهران افزود: باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی وجود دارد و صدای مردم باید توسط سه قوه و نهادهای حاکمیتی شنیده شود. هاشمی همچنین گفت: با اعتراضات کف خیابانی، تنها اموال عمومی آسیب می‌بیند و فضا امنیتی می‌شود.

گزارشی از تخریب در شهر تهران

محمدعلی نجفی، شهردار تهران هم با اشاره به حوادث شنبه شب پایتخت گفت: خسارت‌های اندکی به تاسیسات و امکانات شهرداری تهران وارد آمد و این نشان می‌دهد عده‌ای با یک حرکت کور این اقدامات را انجام دادند تا به آنچه متعلق به همشهریان تهرانی است لطمه بزنند. به گزارش خبرگزاری فارس، نجفی در صحن شورای شهر گفت: این حوادث برای ساعاتی خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی را کمی دچار اختلال کرد. شهردار تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اغتشاشات را محکوم می‌کنیم، گفت: در اثر اغتشاشات شنبه شب دو دستگاه اتوبوس، ‌چند ایستگاه اتوبوس، تعدادی سطل زباله و نرده‌های داخل خیابان‌ها دچار آسیب شده بود که خسارت‌ها جزئی بود، ولی آسیب‌های اجتماعی این اقدام بزرگ بوده است.

شرایط برای اظهارنظر مدنی مردم مهیا شود

اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای کشور و تهران با واکنش چهره‌های سیاسی همراه شده است. در همین راستا علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس با یادداشتی در «ایسنا» با تاکید بر ضرورت به رسمیت شناختن اعتراض مدنی مردم ازسوی مسوولان در عین حال خواستار برخورد با تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب شد. او نوشت: وزارت کشور ما باید اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسد و در صدور مجوز سختگیری نکند و مردم نیز باید پایبند به لوازم اعتراض مدنی باشند.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس هم در حساب توییتری خود در پی اعتراضات اخیر مردمی در شهرهای مختلف کشور، با تاکید بر اینکه رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم، وظیفه دولت و مجلس است، نوشت: پیگیری مطالبات، حق طبیعی است اما متوجه باشیم کاری نکنیم که فضای کشور متشنج شود.

ریشه اعتراض‌ها

امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره ریشه‌ها و بسترهای اعتراضات اخیر می‌گوید: اینکه بستر اولیه اعتراضات زمینه اقتصادی داشته و محصول سیستم مدیریتی و ناتوانی در حل مساله است؛ شکی نیست، اما طبعا بسط اعتراضات به سایر حوزه‌ها و خشن‌سازی و رادیکالیزه کردن آن امری دیگر است که باید آن را مجددا از نقطه و انگیزه شروع دید. در مورد اینکه رقبا طراح این اعتراضات بوده‌اند؛ با اطمینان نمی‌توان اظهارنظر کرد، ولی شواهدی وجود دارد که متاسفانه به‌ویژه در مشهد تلاش‌هایی برای جهت‌دهی سیاسی اعتراضات یا حداقل بهره‌گیری از آن انجام شد، ولی طبعا انتظار این جهش کمی را نداشتند.

واکنش سردار کوثری

همچنین سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله(ع) سپاه پاسداران درگفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به برخی شعارها که در جریان تجمعات در مخالفت با نظام و سران مملکت سر داده شد، گفت: اگر دلیل حضور افرادی که به خیابان‌ها آمدند، گرانی بود نباید آن شعارها را سر می‌دادند و به بیت‌المال، اموال و خودروی شخصی رهگذران آسیب می‌رساندند.

لزوم ایجاد مکان مشخصی برای تجمعات

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که وزارت کشور باید مکان مشخصی برای تجمعات مردم تعیین و اعلام کند تا آنها بتوانند ضمن بیان اعتراضاتشان، توضیحات مسوولان را بشنوند. در این صورت دیگر دشمنان قسم‌خورده ما نمی‌توانند از این فضا بهره‌برداری و سوء‌استفاده کنند.

پاسخ ایران به کانادا

در کنار واکنش‌های داخلی به تجمعات اخیر، سخنان مداخله‌جویانه برخی کشورها ازجمله مقامات آمریکایی در مورد تجمعات مذکور ادامه دارد. در همین راستا هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، به اعتراض‌های چند روز اخیر در ایران واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا  و سناتور جان مک کین نیز در صفحه‌های توییتر خود از حمایت آمریکا از تجمع‌کنندگان سخن گفتند. ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا» سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از مداخله‌های دونالد ترامپ در ماجرای برخی اعتراضات در ایران انتقاد کرد و از وی خواست تا «ساکت باشد.»

در ادامه واکنش‌ها به اعتراضات در ایران، وزارت امور خارجه کانادا نیز یک بیانیه مداخله‌جویانه منتشر کرد و خواستار توجه دولت ایران به حقوق بشر و دموکراتیک مردم شد. بیانیه‌ای که البته با پاسخ ایران روبه‌رو شد. به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت و رد بیانیه مداخله‌جویانه وزارت امور خارجه کانادا در امور داخلی کشورمان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع مداخله‌جویانه دولت کانادا را ناقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی آن کشور و فاقد هر گونه وجاهت می‌داند. ازسوی دیگر به گزارش «ایلنا» به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود از تمام اتباع این کشور در ایران خواست از محل‌های وقوع اعتراض‌ها در ایران دور شوند.

همچنین به گزارش الف، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با انتشار یک پیام توییتری از آشوبگران در اغتشاشات ایران حمایت کرد.

محدودیت موقت تلگرام و اینستا گرام

همزمان با این مسائل، شنبه شب مدیر عامل شبکه اجتماعی تلگرام خبر مسدود شدن کانال تلگرامی آمدنیوز را در توییتر خود به‌دلیل اشاعه خشونت تایید کرد. در همین حال به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روز گذشته با تصمیم سطوح عالی امنیتی فعالیت نسخه موبایلی تلگرام و اینستاگرام به‌طور موقت محدود شد. تصمیمی که به گفته یک مقام آگاه در راستای حفظ آرامش و امنیت شهروندان اتخاذ شده است. به‌دنبال اعلام این خبر روز گذشته پاول دوروف، موسس تلگرام علت این مسدودسازی را امتناع تلگرام از حذف یک کانال سیاسی عنوان کرده است. اشاره او احتمالا به کانالی است که جایگزین کانال آمدنیوز شده است. ازسوی دیگر به‌دنبال انتشار خبر محدودیت موقت در فضای مجازی، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور گفت: دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد، اما در زمانی که ایجاد اختلال می‌شود طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی و تصمیمات مقطعی استفاده شود. ازسوی دیگر به گزارش انتخاب، به‌دنبال قطع و اختلال در ارتباطات شنبه شب، یک منبع آگاه گفت: ارتباطات سیار روز شنبه با دستور مجموعه وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع نشده بود و تمامی اختلالات مربوط به دستور مقامات بالا دستی در یکی از نهادهای ذی‌ربط امنیتی رخ داده است.

تکذیب احضار علم‎الهدی به شورای‌عالی امنیت ملی

اما در کنار این اخبار روز گذشته خبری به نقل از تلگرام غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد که بر مبنای آن او از احضار آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد به شورای‌عالی امنیت ملی در ارتباط با تجمعات اخیر خبر داده بود. به‌دنبال این خبر کرباسچی در گفت‌وگو با «ایلنا» خبر مذکور را تکذیب کرد. کرباسچی درباره خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌های بیگانه خارج از کشور گفت: من کانال تلگرامی ندارم که بخواهم چنین خبری را در آن منتشر کنم، این خبر را کامل تکذیب می‌کنم. او ادامه داد: شاید در حد سوال از دوستان درباره این موضوع پرسیده باشم، اما آن را در کانال تلگرامی نداشته‌ام منتشر نکرده‌ام. در همین حال روابط عمومی حزب کارگزاران درباره حواشی پیش آمده پیرامون دبیرکل این حزب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  «در پی انتشار خبری به نقل از کانال تلگرامی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند، خبر منتشره صحت نداشته و اصولا جناب آقای غلامحسین کرباسچی کانال تلگرامی شخصی ندارند.»

در همین ارتباط به گزارش میزان، دفتر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی با انتشار بیانیه‌ای، «احضار یا اخطار به آیت‌الله علم‌الهدی ازسوی شورای‌عالی امنیت ملی» را تکذیب و اعلام کرد در صورت عدم‌عذرخواهی مدعیان و منتشرکنندگان این اخبار، دفتر آیت‌الله علم‌الهدی علیه آنان پیگیری قضایی خواهد کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از دفتر آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی در شامگاه نهم دی‌ماه در مدرسه علمیه نواب مشهد و در جمع پرشور علما و طلاب سخنرانی داشته‌ و خبرسازی برخی افراد درباره ایشان از اساس کذب است. ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با رد این خبراعلام کرد: شایعه منتشرشده در فضای مجازی در مورد جلسه اخیر شورای‌عالی امنیت ملی و تذکر به یکی از شخصیت‌های کشور صحت نداشته است.

 


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اعلام اینکه عده‌ای با حمله به مساجد، پمپ‌بنزین‌ها، اماکن دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی تلاش دارند امنیت کشور را به هم بزنند، از دستگیری تعدادی خبر داد و افزود: معلوم است که مردم هیچ گاه حسینیه یا بانک را آتش نمی‌زنند و حرکاتی از این قبیل به‌منظور مقابله با ارکان نظام و مخدوش کردن امنیت عمومی کشور است. به گزارش میزان، دادستان تهران اقداماتی چون فراخوان به شورش و تخریب اموال دولتی را جرم و مستلزم مجازات سنگین دانست و از قضات خواست با آمادگی کامل و با همکاری پلیس نسبت به تعقیب قضایی عوامل اصلی اقدام کنند.