قرار است امروز حسن روحانی رئیس‌جمهوری به‌منظور بررسی روند امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان به کرمانشاه سفرکند. براساس گزارش‌ها بیشترین تلفات و خسارات در سرپل‌ذهاب و کرند و دالاهو روی داده است. در همین حال به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، بیشتر خانه‌های تخریب‌شده در زلزله یکشنبه شب متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است. سخنی که عکس‌های منتشر شده از خانه‌های مسکن مهر در کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب که بر اثر زلزله یکشنبه شب تخریب شده‌اند مهر تاییدی بر آن می‌زند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که مدارس شهرستان سرپل ذهاب بین ۲۰ تا ۱۰۰درصد  تخریب شده‌اند. به گفته سلیمان محبی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه این مدارس دیگر قابل‌استفاده نیستند و دانش‌آموزان امکان حضور در این مدارس را ندارند. آموزش و پرورش استان کرمانشاه همچنین از تعطیلی امروز مدارس این استان خبر داد. زلزله یکشنبه شب در فاصله ساعت ۲۱ تا ۲۲ مناطق مرزی غرب کشور را دو بار لرزاند. در اثر این زمین‌لرزه خسارات زیادی به روستاهای قصرشیرین، ازگله، تازه‌آباد، ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب وارد شد. زلزله مذکور در بیشتر مناطق کشور ازجمله تهران، رباط‌کریم، پردیس، ورامین، تبریز، آذربایجان شرقی و غربی، خرم‌آباد، همدان، شیراز، ایلام، اصفهان، زنجان، قزوین، مرکزی، اردبیل، خورستان،شهرستان نوشهر در مازندران و سمنان نیز احساس شد.

دستور ویژه رئیس‌جمهوری

همزمان رئیس‌جمهوری از همان ساعات نخستین وقوع زلزله، در پیامی با ابراز همدردی با همه آسیب‌دیدگان و داغ‌دیدگان حادثه زلزله در استان‌های غربی کشور به‌ویژه در استان کرمانشاه، تصریح کرد که «دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‌ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب‌دیدگان خواهد بود.» حسن روحانی همچنین طی دستوری به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند. روحانی در گفت‌و‌گو با وزیر نیرو ضمن بررسی و اخذ گزارش از وضعیت تامین آب و برق مناطق زلزله‌زده، دستورات لازم را برای اولویت بخشیدن به تامین سریع نیازهای این مناطق صادر کرد. در همین ارتباط به دستور رئیس‌جمهوری، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس جمعیت هلال احمر به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه شدند. رئیس‌جمهوری در تماسی تلفنی با «هوشنگ بازوند»، استاندار کرمانشاه دستورات لازم را صادر کرد.

گزارش جهانگیری در مورد زلزله

ازسوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از زلزله یکشنبه شب ارائه کرد و از بسیج همه دستگاه‌ها و امکانات کشور برای کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه بسیار تلخ خبر داد.

او با اشاره به اینکه به‌جز استان کرمانشاه گزارشی از کشته شدن شهروندان در سایر استان‌ها ارائه نشده است، تصریح کرد: بلافاصله پس از آواربرداری و رسیدگی آنی و سریع به مصدومان، فاز دوم کار برای انجام ساخت‌و‌ساز موقت و دائمی به‌منظور اسکان ساکنان مناطق زلزله‌زده را آغاز خواهیم کرد. وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله مذکور متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند بررسی کند. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین از وزیر امور اقتصادی و دارایی و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواست منابع مالی مورد نیاز را هرچه زودتر تخصیص دهند تا در روند امداد و بازسازی خللی حاصل نشود. معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام ضمن اطلاع از آخرین میزان خسارات ناشی از زلزله شب گذشته، بر ضرورت بسیج تمام امکانات استان برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان و جبران خسارات تاکید کرد.

ورود بنیاد مسکن به بازسازی

در همین حال سفر روز گذشته وزیر کشور به چهار محال و بختیاری به علت حضور در مناطق زلزله‌زده غرب کشور لغو شد. از سوی دیگر عباس آخوندی، وزیر مسکن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که تا چند روز دیگر بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه وارد عمل می‌شود.

برقراری خدمات بانکی در مناطق زلزله‌زده

ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم از اعزام تیم‌های ویژه برای برقراری خدمات بانکی به مناطق زلزله‌زده در غرب کشور خبر داد و گفت: تیم‌های فوق‌العاده تجهیز شده‌اند تا در اسرع‌وقت خدمات بانکی را در مناطقی که این خدمات قطع شده به صورت پایدار ارائه دهند. به گزارش «ایسنا» سردارمرادی ناظر پولی بانک مرکزی در کرمانشاه نیز با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تامین نقدینگی در بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز نداریم، گفت: از مردم می‌خواهیم فقط به اندازه نیاز خود پول برداشت کنند.

ماموریت مجلس

در کنار دولت، نمایندگان مجلس نیز روز گذشته پیگیری امور زلزله‌زدگان را در دستور کار خود  قرار دادند. در همین ارتباط مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که کمیسیون‌های  شوراها، عمران، بهداشت و اجتماعی ازسوی علی لاریجانی رئیس مجلس برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان مامور شده‌اند. همچنین علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اعزام سه عضو این کمیسیون برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده و کمک به زلزله‌زدگان و مجروحان خبر داد.

میزان خسارات و تعداد کشته‌شدگان

زلزله مناطق غربی کشور با خسارت‌های زیادی همراه بوده است. به گفته نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است و تنها در دالاهو 11 نفر بر اثر زلزله کشته شده‌اند و تلفات در روستاها بسیار زیاد است. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت نیز از پذیرش ۵۳۴۶ نفر در بیمارستان‌های کرمانشاه خبر داد و گفت: ۳۷۴۸ نفر به صورت سرپایی، ۷۱۷ نفر بستری و ۴۰۰ نفر ترخیص شده‌اند. از سوی دیگر حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، نیز گفت که زلزله هیچگونه آسیبی به اتباع و شهروندان ایرانی در عراق از جمله زوار اربعین وارد نکرده است.

آمادگی کامل ارتش و سپاه

در همین حال در پی وقوع زلزله در مناطق غربی کشور سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران برای کمک‌رسانی راهی کرمانشاه شد. به گزارش «ایلنا» او در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد که شهرها و روستاهای زلزله‌زده بین ارتش و سپاه تقسیم شده است؛ به‌طوری‌که ارتش به شهرستان سرپل ذهاب و سپاه به روستاهای اطراف امدادرسانی می‌کند. امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی»، فرمانده کل ارتش نیز آمادگی ارتش را برای تامین هر گونه نیازمندی ستاد بحران اعلام کرد. سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در پیامی به سازمان‌های نیروهای مسلح دستور داد که همه امکانات خود را برای کمک به حادثه‌دیدگان زلزله بسیج کنند.

درخواست سازمان انتقال خون

سازمان انتقال خون ایران هم از تمامی دارندگان گروه خونی- O (او منفی) دعوت کرد برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

پیام‌های تسلیت

ازسوی دیگر مقام‌های کشور به‌دنبال وقوع زلزله با ارسال پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان، این حادثه تلخ را تسلیت گفتند. آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، حسن هاشمی وزیر بهداشت، محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، آیت‌الله مکارم شیرازى  از مراجع تقلید، سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری، سیدحسن خمینی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام‌های جداگانه‌ای این حادثه تلخ را تسلیت گفتند.

آمادگی کشورها برای کمک‌رسانی

در پی زلزله یکشنبه شب کشورهای مختلف هم ضمن ابزار همدردی با زلزله‌زدگان آمادگی خود را برای کمک اعلام کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پی وقوع زلزله در غرب کشور درگذشت جمعی از هموطنانمان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. او همچنین آمادگی کامل سازمان ملل برای همکاری را اعلام کرد. سفارت فرانسه در تهران، مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران، وزارت امور خارجه آلمان، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، وزارت امور خارجه ترکیه، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریستوس استایلیانیدز کمیسیونر اروپایی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس، خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان، پائولو جنتیلونی نخست‌وزیر ایتالیا، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت و شیخ جابر مبارک الاحمد الصباح، نخست‌وزیر کویت، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند،  رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، وزارت خارجه ترکیه، بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، سباستین کورتز صدراعظم اتریش و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان و آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه به ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

 


ابعاد بزرگترین زلزله ربع قرن ایران

شب وحشـت

سوگنامه ویرانی سرزمین تاریخی

قربانیان تاریخی زلزله غرب کشور

آمادگی در برابر زلزله با بزرگ‌داده‌ها