به‌عنوان مثال روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۳۵۷تومان آغاز کرد که کاهشی ۳۸ تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز این ارز کمی به سوی ابتدای مرز ۴ هزار و ۳۵۰ تومانی عقبگرد کرد ولی با مقاومت در برابر کاهش بیشتر خود را در جاده افزایشی قرار داد و قیمت تا میانه محدوده ۴هزار و ۳۸۰ تومان بالا رفت. با رسیدن به این سطح، فروش‌های ارزی بیشتر شد و حدود ساعت ۳بعدازظهر با قیمت ۴هزار و ۳۸۰ تومان به کار خود پایان داد.

به گفته فعالان، اولین اتفاق غیرمنتظره برای معامله‌گران شکاف ۳۸ تومانی نرخ بازشده روز سه‌شنبه با نرخ بسته‌شده روز پیشین بود. دومین اتفاق بازگشت دلار در شرایطی بود که در راه کاهشی قرار داشت. پس از این زمانی که بیشتر معامله‌گران تصور می‌کردند دلار در مسیر افزایشی قرار دارد، قیمت از رشد بیشتر بازماند. معامله‌گران در روز دوشنبه نیز با چنین رفت و برگشت‌هایی مواجه بودند. بازار ارز در آن روز در ابتدا آرام بود، بعد نوسانات تند، قیمت را به بالای ۴ هزار و ۴۰۰ تومان برد و در نهایت زیر این مرز به کار خود پایان داد. عده‌ای باور دارند نوسانات ۲روز گذشته در چارچوب مشخص و به قصد نوسان‌گیری صورت گرفته است؛ موضوعی که برخی دیگر از معامله‌گران ارزی را گیج کرده است. آنها اعتقاد دارند در شرایط فعلی روند قیمت دلار مشخص نیست و ممکن است به سوی قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر برود و در این مسیر عده زیادی از معامله‌گران را جا بگذارد. بخشی دیگر از معامله‌گران ارزی باور دارند، دیگر در حال حاضر کسی در بازار به دنبال احتکار ارز به منظور رسیدن دلار به سطوح بالای قیمتی نیست. به گفته آنها بیشتر معامله‌گران به‌دنبال نوسان‌گیری هستند، امری که همیشه به‌دنبال آن بوده‌اند، ولی آنچه در این شرایط موجب نگرانی سایر بازیگران ارزی شده، افزایش دامنه تغییرات قیمت بوده است.

به گفته فعالان یکی از مهم‌ترین عواملی که در روزهای آینده می‌تواند قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار دهد، واکنش ترامپ به برجام خواهد بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، تا آن زمان نوسانات رفت و برگشتی در بازار ادامه خواهد داشت. از نظر او، علت این نوسانات آن است که دیدگاه‌های متفاوتی در بازار نسبت به تصمیم احتمالی ترامپ وجود دارد. به گفته یکی دیگر از بازیگران ارزی، در روزهای اخیر بازارساز ارزی نیز تاکتیک‌های متفاوتی را در بازار آزمایش کرده است. بازیگران بازارساز روز دوشنبه عرضه خود را از حدود ساعت یک بعدازظهر آغاز کردند، ولی روز سه‌شنبه آنها عرضه ارز را نیم ساعت قبل از شروع رسمی بازار کلید زدند. رفتار روز دوشنبه برای برخی معامله‌گران به‌عنوان یک سیگنال افزایشی عمل کرد، حال آنکه نوع تزریق در ابتدای روز دوم سیگنال کاهشی به همراه داشت.

یکی از معامله‌گران ارزی عنوان کرد که حدود ۴ بعدازظهر دوربین صدا و سیما به میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار رفت، اقدامی که موجب خروج بسیاری از دلالان از آن منطقه شد. پس از آن خبرنگار با دوربین خود به سوی صرافی‌های راسته میدان فردوسی رفت و وضعیت بازار را از آنها جویا شد. گویا مامور بانک مرکزی نیز همراه خبرنگار بوده است. به گفته این معامله‌گر پس از این اتفاق، میزان حجم ارز نقدی در بازار بیشتر شد.

 

13-01


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید