در جریان سفر هیات تجاری از بخش‌خصوصی ایران به اتریش و دیدار با قائم مقام اتاق بازرگانی وین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید شده است. همچنین دو طرف اعلام آمادگی کردند که هر چه زودتر توافقات صورت گرفته از روی کاغذ خارج شود و به نتایج عملی برسد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تهران، قائم مقام اتاق بازرگانی وین در نشست مشترک تجاری اتاق‌های بازرگانی وین و تهران، گفت: تلاش ما در اتاق بازرگانی وین بر این است که با توجه به همکاری‌های بلندمدت با ایران به نتایج مهمی در توسعه همکاری‌های دو کشور برسیم. ما در سال‌های گذشته همکاری‌های بسیار خوبی با شرکت‌های ایرانی داشتیم و امروز باید بتوانیم زمینه‌های همکاری بیشتر را بین ایران و اتریش فراهم آوریم.

آنتون آفنر اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ قراردادهای همکاری خوبی با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید و یک سوم از این قراردادها مربوط به شرکت‌هایی بود که در وین فعال بودند و دفتر داشتند. وی افزود: در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ صادرات اتریش به تهران بیشتر شده و همچنین واردات کالا به اتریش از ایران هم افزایش یافته است. امیدواریم بتوانیم به زودی به حجم روابط اقتصادی ۴۰۰ میلیون یوروی بین دو کشور نزدیک شویم.

قائم‌مقام اتاق بازرگانی وین اظهار کرد: سعی می‌کنیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم و معتقد هستم که حجم همکاری‌های ما با ایران هر روز می‌تواند بیشتر شود. هدف ما این است که دوباره ایران یکی از شرکای اصلی اقتصادی اتریش در زمینه‌های مختلف مثل دارو و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، انرژی و زیرساخت‌های شهری شود و برای این منظور سعی می‌کنم امروز امکانات‌مان را به هیات تجاری ایرانی معرفی کنیم. وی ادامه داد: همکاری‌های ایران و اتریش بدون شک از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و ما شرکت‌هایی در اتریش داریم که از نظر استانداردهای علمی در سطح بالایی در جهان هستند. قائم‌مقام اتاق بازرگانی وین گفت: همکاری‌های ما با اتاق تهران شرایط فوق‌العاده‌ای را برای ما فراهم آورده که بتوانیم در مورد ظرفیت‌های بازار ایران بیشتر اطلاعات کسب کنیم و خواسته‌های آنها را در مورد مسائل اقتصادی بدانیم.

وی افزود: در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اتریش این امکان را فراهم کردیم که اولین قدم‌ آشنایی بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی برداشته شود و همکاری‌ها با تهران ادامه یابد. بسیار امیدوارم به نتایج بنیادی و اساسی برای گسترش همکاری‌های بعدی برسیم. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران که سرپرستی هیات تجاری اتاق تهران را در سفر به اسلواکی و اتریش برای مذاکره با فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی این دو کشور برعهده دارد، با‌ هانس پنس، رئیس پارلمان ایالت اتریش سفلی نیز دیدار و در مورد چگونگی توسعه مراودات اقتصادی دو کشور گفت‌وگو کرد. دبیرکل اتاق تهران در این دیدار گفت: طی دو سالی که از اجرایی شدن برجام سپری شده است، بسیاری از کشورهای اروپایی، هیات‌هایی را به ایران اعزام کردند و البته ایران نیز هیات‌های بسیاری را به کشورهای اروپایی اعزام کرد. رئیس و هیات رئیسه اتاق تهران، نگرش ویژه‌ای نسبت به افزایش همکاری‌ها با اتریش دارند. از این رو، حمایت پارلمان اتریش از توسعه مراودات، می‌تواند به تکمیل شدن پازل مراودات اقتصادی دو طرف بسیار کمک کند.

دبیرکل اتاق تهران مشکلات بانکی را به‌عنوان یکی از موانع اصلی توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور برشمرد و گفت: مدلی از همکاری‌های بانکی با آلمان درحال اجرایی شدن است که به موجب آن، دو بانک خصوصی ایرانی شعب خود را در مونیخ تاسیس خواهند کرد. چنانچه این مدل در اتریش سفلی نیز به اجرا درآید، نگرانی بانک‌های اتریشی برای همکاری با بانک‌های ایرانی برطرف خواهد شد. موضوع دیگر بهره‌گیری از خط اعتباری یک‌میلیارد یورویی اوبر بانک اتریش برای توسعه تعاملات شرکت‌های ایرانی و اتریشی بود. عشقی در این رابطه گفت: پس از بازگشت به ایران استفاده از ظرفیت این خط اعتباری را جزو ماموریت‌های اصلی در اتاق تهران قرار می‌دهیم و آن را به‌طور جد پیگیری خواهم کرد. وی با‌اشاره به انتقال مالکیت و مدیریت بیمارستان بازرگانان به اتاق تهران از تصمیم هیات رئیسه برای توسعه این بیمارستان سخن گفت و ادامه داد: بسیار علاقه‌مند هستیم که با دریافت خط اعتباری از اتریش بیمارستانی جدید در کنار بیمارستان قدیمی احداث کنیم. به این نحو که شرکتی در اتریش، این پروژه را از طریق گشایش فاینانس تامین مالی کرده و اجرا کند و پس از بهره‌برداری از بیمارستان، هزینه‌ها به این شرکت بازگردانده شود.  در ادامه محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران توضیحاتی در مورد تاسیس شعب دو بانک خصوصی ایران در مونیخ ارائه کرد و گفت: در صورت تاسیس این شعب، کلیه فعالیت‌های بانکی قابل انجام خواهد بود و این ‌می‌تواند به مدلی برای همکاری‌های بانکی با دیگر کشورها تبدیل شود. ضمن آنکه دیگر بانک‌های خصوصی در ایران نیز در صورت فراهم بودن شرایط، ‌می‌توانند نسبت به تاسیس شعبه در اتریش اقدام کنند.

در ادامه این نشست،‌ هانس‌پنس، رئیس پارلمان ایالت اتریش با‌اشاره به اینکه توسعه روابط دو کشور، مستلزم شناخت و ایجاد اعتماد است، گفت: بدون شک زمینه اعتماد در حوزه همکاری‌های تجاری با سهولت بیشتری فراهم ‌می‌شود. نکته مهم آن است بتوان روی همکاری با طرف مقابل حساب کرد و من فکر ‌می‌کنم روی همکاری با ایران به‌عنوان یک همکار تجاری خوب ‌می‌توان حساب کرد.