نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 13 دی

72 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد

کدخبر: ۶۱۹۶۷۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
72 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 دی 1363؛ سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش شور دوم کمیسیون‌های کار و امور اداری و استخدامی، بهداری و بهزیستی و برنامه‌وبودجه درخصوص طرح قانونی تغییر سمت وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به معاون نخست‌وزیر و دبیرکل سازمان برنامه و بودجه و وزیر مشاور و رئیس سازمان بهزستی به وزیر بهزیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این زمینه با تصویب ماده یک پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه، سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه و سمت وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه به وزیر برنامه و بودجه تغییر می‌کند.

13 دی 1373؛ تشریح نحوه فروش و میزان سود سهام فروشگاه‌های رفاه

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، سرمایه پیش‌بینی‌شده برای تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه یک هزار میلیارد ریال است که به‌صورت مرحله‌ای و با مشارکت مردم تامین خواهد شد.

دکتر محسن نوربخش، در آستانه فروش سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه گفت: برای مرحله اول اجرای این طرح که از روز سه‌شنبه در سراسر کشور آغاز می‌شود، حدود 350 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که به همین مقدار پذیره‌نویسی انجام خواهد شد.

وی در مورد حداقل و حداکثر سهمی که مردم می‌توانند خریداری کنند، گفت: هیچ سقفی برای خرید سهام وجود ندارد و هر فرد می‌تواند از حداقل یک سهم تا هر تعدادی که متقاضی باشد، خریداری کند.

دکتر نوربخش در مورد قیمت سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه افزود: قیمت اسمی هر سهم 10 هزار ریال است، اما بعدا ترتیبی اتخاذ خواهد شد که این سهام در بورس قابل معامله باشد و چون این سهام مورد تضمین بانک ها می‌باشد احتمالا قیمت واقعی آن بالاتر از قیمت اسمی خواهد بود.

13 دی 1383؛ طرح تثبیت قیمت کالاهای اساسی مساله سیاسی و نه اقتصادی است

معاون کلی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با اجرای مصوبه مجلس برای تثبیت قیمت‌ها در سال آینده، شاهد کسری موازنه بازرگانی شدیدی خواهیم بود که اقتصاد ایران امکان تحمل در برابر آن را نخواهد داشت.

محسن صفایی فراهانی با تاکید بر اینکه تثبیت قیمت کالاهای اساسی در سال 84 ی مساله سیاسی و نه اقتصادی است، افزود: سیاست کنترل قیمت‌ها به معنای مداخله در مکانیزم‌های بازار است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از دو ماه از تصویب سیاست‌های قانون برنامه چهارم نمی‌گذرد، باید دید که در طول این مدت چه اتفاق و مکانیزمی به وقوع پیوسته که امروز به فکر تغییر آن افتاده‌اند.

13 دی 1393؛ 72 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد

در شرایطی که شورای سیاست‌گذاری خودرو به دنبال تصویب طرحی برای مدیریت واردات خودرو به کشور است، آمار گمرک از ورود نزدیک به 72 هزار دستگاه انواع خودرو به کشور حکایت می‌کند.

براساس این آمار، 71 هزار و 896 دستگاه خودرو طی 9 ماه امسال وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 61 درصدی را نشان می‌دهد.

این «رشد» در حالی اتفاق افتاده که تولید خودروهای داخلی نیز در 9 ماه امسال افزایشی بیش از 70 درصد داشته و با این حساب می‌توان گفت: «نرخ رشد واردات» به «نرخ رشد تولید» نسبتا نزدیک شده است.

 طبق اعلام گمرک ایران، ارزش خودروهای وارداتی به کشور بیش از یک میلیارد و 457 میلیون دلار بوده و ارزش ریالی آن نیز بیش از سه هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده است.

با این حساب، ارزش ریالی واردات خودرو به کشور طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 56 درصد رشد را به خود می‌بیند. براساس آمار در 9 ماه سال گذشته، حدود 45 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده بود و ارزش آن به 928 میلیون دلار می رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید