نیم قرن با اقتصاد ایران؛17 آذر

رئیس‌جمهور: یک میلیون نفر زیر خط فقر مطلق قرار دارند

کدخبر: ۶۱۴۳۸۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
رئیس‌جمهور: یک میلیون نفر زیر خط فقر مطلق قرار دارند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 آذر 1353؛ تقدیم لایحه مجازات نانوایان و قصابان متخلف

در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی، وزیر دادگستری لایحه مجازات نانوایان و قصابان متخلف را تقدیم کرد.

این لایحه که به امضای نخست وزیر و وزرای کشاورزی و منابع طبیعی، دادگستری، کار و امور اجتماعی و بازرگانی رسیده است، دارای یک ماده و چهار تبصره می باشد.

در متن ماده واحده این لایحه آمده است، در هر یک از دکان‌های نانوایی و یا قصابی که نان و گوشت گران‌تر از نرخی که دولت تعیین نموده به فروش برسد و یا ظاهرا به نرخ مقرر و باطنا گران‌تر از آن به فروش برسد و از حیث وزن و مقدار کمتر تحویل مشتری شده باشد و یا به کار بردن آرد یا موادی که نامرغوب و پست‌تر از آرد سهمیه نانوایی باشد و نوع نان از لحاظ کیفیت پایین آورده شود و یا مقدار نان و گوشت که برای فروش عرضه می‌گرد کمتر از میزان متناسب سهمیه‌ای باشد که نرخ دولتی در اختیار نانوایی و یا قصابی قرار گرفته است، علاوه‌بر ابطال پروانه نانوایی یا قصابی متخلف به حبس از سه ماه تا یک سال یا به پرداخت جزای نقدی از 5001 ریال تا 200 هزار ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

مذاکرات نفتی مهمی بین ایران و آمریکا در جریان است

هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، این دولت مشغول انجام مذاکرات دوجانبه و جداگانه نفتی با ایران و برخی دیگر از دولت‌های عمده تولیدکننده نفت است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد که به تحقق یافتن هدف‌های اساسی آمریکا در مذاکرات نفتی، خوشبین است. عربستان سعودی و الجزایر دو کشور دیگری هستند که آمریکا با آنان وارد مذاکرات نفتی شده است.

کیسینجر گفت که بین کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت بیش از آنچه که انتظار می‌رفت همبستگی پیدا شده است و او امیدوار است که فرانسه نیز سرانجام در مجاهدات مشترک نفتی کشورهای صنعتی باختری شرکت کند و با آمریکا همکاری نماید.

17 آذر 1373؛ توزیع آهن‌آلات ساختمانی زیر نظر ستاد تنظیم بازار قرار گرفت

سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات به‌منظور جلوگیری از ایجاد شبکه‌های توزیع انحصاری و تبعات ناشی از آن، به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه توصیه کرد که محصولات خود را صرفا براساس دستورالعمل تنظیمی با وزارت بازرگانی و از طریق واحدهای فروش شرکت‌های مزبور، توزیع کنند.

رئیس سازمان بازرسی و نظارت طی نماه‌ای به مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: بررسی‌های بعمل‌آمده بر روی آمار ارسالی آن شرکت به سازمان، پیرامون نحوه توزیع محصولات فولادی بیانگر آن است که حدود 37.2 درصد تولیدات در هفت ماه اول سال‌جاری به شرکت متیل واگذار شده است. از آنجا که این شرکت در زمره شرکت‌های بخش خصوصی است و اکثر سهامداران آن را کارکنان و مدیران صنایع فولاد یا شرکت‌های وابسته تشکیل می‌دهند، توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد شبکه‌های توزیع انحصاری و تبعات ناشی از آن، محصولات فولادی صرفا براساس دستورالعمل‌ تنظیمی با وزارت بازرگانی و تنها از طریق واحدهای فروش شرکت فولاد مبارکه توزیع شود.

بنابراین گزارش، همچنین رئیس سازمان طی نامه دیگری به مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: بررسی‌های به‌عمل آمده بر روی آمار ارسالی آن شرکت در مورد نحوه توزیع محصولات فولادی بیانگر آن است که 65 درصد تولیدات 7 ماهه اول سال‌جاری به شرکت تعاونی آهن‌فروشان اصفهان (22 درصد)، شرکت ای.آی.بی.اس (19 درصد)، شرکت ملی فولاد ایران (15 درصد) و شرکت تکادو (19 درصد) واگذار شده است. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد شبکه‌های توزیع انحصاری و تبعات ناشی از آن، محصولات براساس دستورالعمل تنظیمی با وزارت بازرگانی و تنها از طریق واحدهای فروش شرکت ذوب آهن توزیع شود.

17 آذر 1383؛ یک میلیون نفر در ایران زیر خط فقر هستند

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری به مناسبت روز دانشجو و در جمع صدها نفر از دانشجویان در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: اعتقاد دارم و به اعتقاد خویش پایبندم که راهی جز استقرار مردم‌سالاری برای نجات کشور وجود ندارد.

خاتمی به تلاش این دولت در اجرای طرح «توازن منطقه‌ای» اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح توازن منطقه‌ای شاخص‌های توسعه 7 استان به شدت افزایش یافته است و اگر این روند ادامه یابد، در پایان برنامه 5 ساله چهارم، وضعی که امروز در ایلام، سیستان و بلوچستان و کردستان داریم، نخواهیم داشت. وی ایجاد تحول در قانون مالیات‌ها به نفع حقوق‌بگیران، افزایش حقوق و دستمزدها اشاره کرد و گفت: حقوق حداقلی 80 هزار تومان را به حداقل 106 هزار تومان افزایش داد و در دوره بنده کسی که کمتر از 170 هزار تومان حقوق بگیرد، نیست. البته فقر هست و مشکلات وجود دارد.

رئیس‌جمهوری گفت: در جامعه‌‌ای که یک میلیون نفر آن زیر فقر مطلق هستند و 20 درصد آن دارای فقر نسبی هستند نمی‌توان یکباره یارانه‌ها را حذف کرد، اما یارانه‌ها باید هدفمند باشد و به نفع طبقات محروم و به زیان طبقات برخوردار جامعه تعدیل شود.

17 آذر 1393؛ کاهش 40 درصدی یارانه نقدی نان

یارانه نقدی نان در بودجه سال آینده 1500 میلیارد تومان معادل 40 درصد کاهش یافت.

این موضوع یکی از مهم‌ترین تغییرات عدد و رقمی در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 نسبت به امسال است. براساس لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 که روز گذشته ازسوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد، یارانه نقدی نان 2300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به 3800 میلیارد تومان سال جاری با کاهش 40 درصدی همراه است.

معاون وزیر صمت از طرح جدید دولت برای آزادسازی قیمت نان در 20 درصد از نانوایی‌های هر استان خبر داد تا به این ترتیب گام جدیدی برای تحقق ماده 110 قانون برنامه پنجم برداشته شود، قانونی که براساس آن باید تا پایان سال 94 تکلیف قیمت‌گذاری و تک نرخی کردن قیمت گندم، نان و آرد روشن شود.

انتقاد از واردات خودروهای چینی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با غیرقابل دانستن واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت که برخی خودروسازهای خارجی از حضور در بازار ایران منفعت می‌برند، اما نمی خواهند به ما منافعی برسد، باید معامله با آنها را قطع کنیم و به سمت خودروسازهای دیگری برویم که مایل به حضور در بازار ایران هستند.

رضا رحمانی اظهار کرد: خودروسازهای خارجی تا الان تنها برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و عملا کار دیگری اتفاق نیفتاده است، اما وزارت صنعت باید حواسش جمع باشد که کشور ما یک بازار 80 میلیونی دارد که برای خودروساز های خارجی به راحتی قابل چشم‌پوشی نیست.

وی ادامه داد با اشاره به اینکه قابل قبول نیست فقط خودروهای بی‌کیفیت چینی را وارد کنیم به ضرورت اصلاح تعرفه واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعرفه خودرو با قطعات هماهنگ نیست و اگر کسی خودرو وارد کشور کند، برایش صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا اینکه قطعه به کشور بیاورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید