بانک مرکزی بریتانیا در سال جدید بر حوزه استیبل‌کوین‌ها متمرکز می‌شود

گام‌های جسورانه انگلیس به سوی دنیای جدید رمزارزها

کدخبر: ۶۱۳۶۶۸
اقتصادنیوز: دولت و بانک مرکزی بریتانیا(Bank of England) برای بهبود وضعیت حوزه رمزارز و کمک به تاثیرگذاری بیشتر این کشور در ارائه خدمات نوین مالی به رهبری بلاک‌چین، در حال تدوین و اجرای کامل مقررات جامع استیبل‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال هستند.
گام‌های جسورانه انگلیس به سوی دنیای جدید رمزارزها

به گزارش اقتصادنیوز طبق استراتژی جسورانه دولت انگلستان، بانک مرکزی این کشور در اوایل سال ۲۰۲۴ تمرکز بیشتر خود را روی تنظیم قوانین مربوط به استیبل‌کوین‌ها خواهد گذاشت. به گفته مسئولان این نهاد، ازآنجایی‌که استیبل‌کوین‌ها معمولاً با دارایی‌های پشتوانه مثل دلار و پوند پشتیبانی می‌شوند، احتمالاً نسبت به سایر رمزارزها خطر کمتری برای سیستم مالی فعلی دارند؛ بنابراین چارچوب نظارتی جدید به استقرار این رده از ارزهای دیجیتال، در زیرساخت‌های حیاتی پرداخت کمک می‌کند.

استیبل‌کوین‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است به دلیل ماهیتشان، در نوسان‌های بازار رمزارزها دچار تغییر قیمت نمی‌شوند. این ویژگی به معامله‌گران اجازهٔ خروج از موقعیت‌های معاملاتی در صورت نیاز و ذخیرهٔ سود ناشی از ترید را می‌دهد. از طرفی به دلیل همین ویژگی، استیبل‌کوین‌ها ابزار مناسبی برای خریدوفروش کالا و خدمات و در کل امور پرداختی به‌حساب می‌آیند. معروف‌ترین استیبل‌کوین تتر نام دارد که با نماد USDT شناخته می‌شود. هر واحد تتر معادل یک دلار آمریکا است. در حال حاضر باتوجه‌به گسترش آگاهی عمومی نسبت به رمزارزها و تمایل عموم مردم برای دسترسی آسان‌تر به آن‌ها، دولت‌ها در حال استفاده و یا ادغام اکوسیستم مالی جدید در زیرساخت سنتی موجود هستند تا به این وسیله از مواهب فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند.

استیبل‌کوین‌ها به دلیل سادگی فنی و استفاده از پول فیات به‌عنوان پشتوانه، یکی از جذاب‌ترین نقاط ورود به دنیای رمزارزها برای دولت‌ها به‌حساب می‌آیند. در انگلستان سازمان Financial Conduct Authority مسئول نظارت بر امور مالی و کل بازار رمزارز خواهد بود. این سازمان ارشد نظارتی که از سال ۲۰۱۳ تحت مدیریت وزارت خزانه‌داری و پارلمان بریتانیا فعالیت می‌کند، مسئول ارائه چارچوب نظارتی جامعی است که تمام جنبه‌های عملیاتی استفاده رمزارزها را پوشش می‌دهد.

بریتانیا با اجرای این مقررات خود را در کنار سایر کشورها از جمله ژاپن و اتحادیه اروپا قرار می‌دهد. این کشورها قبلاً چارچوب‌های نظارتی مشابهی را تنظیم کرده‌اند که نشان از اهتمام آن‌ها برای توسعه رمزارزها در روند جهانی پیش رو به‌سوی حکمرانی امور مالی غیرمتمرکز دارد. به طور حتم روند این کشورها با ایالات متحده که هنوز چارچوب جامعی برای استیبل‌کوین‌ها و بازار رمزارزها ارائه نکرده متفاوت است.

این تلاش‌ها در سطح مراجع قانونی نشان‌دهنده تغییری بزرگ در رویکرد بریتانیا نسبت به ارزهای دیجیتال است. کارشناسان این رویکرد جدید را ناشی از تصمیمات نخست‌وزیر Rishi Sunak می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید