نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 آذر

ایران سهام کارتل‌های نفتی آمریکا را می‌خرد

کدخبر: ۶۱۲۷۵۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران سهام کارتل‌های نفتی آمریکا را می‌خرد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم آذر 1353؛ ایران سهام کارتل‌های نفتی آمریکا را می‌خرد

مطبوعات لندن و نیویورک دیروز نوشتند که ایران سرگرم مذاکراتی با کارتل‌های آمریکا برای خرید سهام آنها و برقراری همکاری‌هایی با این شرکت‌ها است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیویورک‌تایمز دیروز فاش ساخت که شعبه گروه شل در آمریکا در حال حاضر سرگرم مذاکراتی با ایران است تا این کشور سهم بزرگی را در امور توزیع بنزین کمپانی شل را در شرق آمریکا به عهده بگیرد و این سرمایه‌گذاری ایرانی که منجر به ایجاد یک کمپانی جدید توزیع خواهد شد، به نتیجه مذاکراتی که اینک به وسیله شل و ایران درباره ساختمان یک پالایشگاه به ظرفیت 500 هزار بشکه در روز در ایران جریان دارد، ارتباط دارد.

ساخت این پالایشگاه یک سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری ایجاد می کند و بنابر اظهار عباس غفاری، نماینده شرکت ملی نفت ایران در آمریکا تا پایان سال‌جاری مسیحی و یا اوایل سال 1975 تصمیمی گرفته خواهد شد.

در این قرارداد احتمالا پیش‌بینی خواهد شد که احتیاجات نفت خام برای پالایشگاه تا 15 سال تامین گردد و بیش از نیمی از تولید آن به ایران برگردد، زیرا شل شریک اصلی در مقام دوم خواهد بود. غفاری اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی درباره یک سرمایه‌گذاری احتمالی ایران با شبکه توزیع شل در شرق آمریکا گرفته نشده است.

اوپک پیشنهاد نفتی ایران را تصویب کرد

کارشناسان اقتصادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت به طرح «قیمت واحد» که ایران برای قیمت‌گذاری نفت پیشنهاد کرده بود، صحه گذاشتند و قرار شد این سیستم از اول ژانویه به مرحله اجرا درآید.

علاوه‌بر این کارشناسان اقتصادی اوپک که دروین گرد آمده‌اندف تصمیم گرفتند افزایش جدیدی را در قیمت نفت به منظور جبران اثرات تورم در سه مرحله توصیه کنند.

عربستان سعودی که به نوبه خود طرح جداگانه‌ای برای نحوه قیمت‌گذاری پیشنهاد کرده بود، در جلسه دیروز کارشناسان اوپک از دادن رای به پیشنهاد ایران خودداری کرد. منابع نزدیک به کنفرانس کارشناسان اقتصادی اوپک گزارش دادند اکنون طرح پیشنهادی ایران از حمایت اغالب کشورهای عضو اوپک برخوردار است به احتمال زیاد در کنفرانس آینده وزیران اوپک که روز 12 دسامبر تشکیل خواهد شد مورد تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

به طوری که منابع مطلع پیش بینی کرده‌اند در سیستم جدیدی که از طرف ایران پیشنهاد شده است، قیمت بازاری نفت در حدود بشکه‌ای 10 تا 11 دلار تمام خواهد شد.

نهم آذر 1383؛ سرمایه بورس ایران به 100 میلیارد دلار می‌رسد

سرمایه بورس ایران به 100 میلیارد در سال آینده خواهد رسید.

دکتر حسین عبده تبریزی، دبیرکل بورس اوراق بهادار به ارقام قابل ملاحظه وضعیت بورس نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: ما نسبت به سال گذشته دارای رشد قابل ملاحظه‌ای بوده‌ایم؛ هرچند که این ارقام نسبت به کشورهای دیگر دارای رشد خوبی نیست.

وی حجم معاملات را سه برابر سال گذشته دانست و گفت: از نظر ارزش بازار دلاری رشد 20 درصدی نسبت به اول سال 83 بوده‌ایم که بخش عمده ای از آن مربوط به افزایش سرمایه و پذیرش شرکت ها بوده است و در نظر داریم تا آخر سال 1384 این افزایش سرمایه را به 100 میلیارد دلار برسانیم.

نهم آذر 1393؛ عملیات روانی در بازارها

از روز سه‌شنبه هفته قبل که خبر تمدید مذاکرات ایران و طرف‌های غربی اعلام شد تا اولین روز هفته جاری جهت شاخص بورس و قیمت دلار به‌عنوان نماد بازار ارز کاملا متفاوت از هم بوده است.

در این مدت بورس 3.5 درصد از ارزش خود را از دست داده درحالیکه بازار ارز قیمت دلار 4 درصد رشد داشته است.

این نوسان ناهمسو دارای یک پیام واحد برای محیط اقتصادی کشور است؛ پیامی که حاوی وجود اختلال در فضای کسب‌و‌کار کشور است.

عواملی نیز که برای تغییر روند بازارها ازسوی بازیگران آن بیان می‌شود نمود عینی در وضعیت کنونی ندارند.

نهم آذر 1393؛ شرط ایران خودرو برای همکاری خارجی

گروه صنعتی ایران خودرو نقشه راه توسعه همکاری‌های بین المللی خود را براساس سرمایه گذاری مشترک، انتقال فناوری تولید و استفاده از شبکه های صادراتی شرکای خارجی ترسیم کرده است.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این گروه صنعتی، سیاست‌های تعیین شده ازسوی مسوولان ذیربط در مورد شروط همکاری با خودروسازان خارجی مبنی بر آغاز تولید با ساخت داخل بالا، استفاده از شبکه‌های صادراتی، استراتژی برد-برد و رشد صنعت قطعه‌سازی کشور را سرلوحه امور خود قرار می‌دهد.

وی افزود: در دور جدید همکاری‌مان با شرکای خارجی به ازای بازاری که در اختیار آنان قرار می‌دهیم، تکنولوژی روز را طلب می‌کنیم و سطح محصولات تولیدی‌مان را بالا می‌بریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید