پیامدهای فروکش کردن تب جنگ چند جبهه‌ای در خاورمیانه

دارایی‌های طلایی بورس در مسیر نزولی!

کدخبر: ۶۰۹۰۷۲
اقتصادنیوز: سکه بورسی در هفته منتهی به روز جمعه 19 آبان ماه در کانال قیمتی 29 میلیون تومانی معامله شد؛ به این ترتیب این دارایی برای سومین هفته متوالی در این کانال قیمتی تثبیت شد.
دارایی‌های طلایی بورس در مسیر نزولی!

به گزارش اقتصادنیوز در این بازه هفتگی از حجم ورود نقدینیگی به رینگ سپرده شمش طلا نیز کاسته شده؛ البته همچنان حجم معاملات این بازار رقمی به مراتب بالاتر از میزان آن پیش از شروع جنگ در نوار غزه است.

سقوط 49 درصدی حجم معاملات شمش طلای بورسی

حجم فروش گواهی سپرده شمش طلا در سومین هفته از آبان ماه منتهی به روز جمعه نوزدهم این ماه به 728 هزار و 900 گواهی رسید؛ همچنین در این بازه زمانی مجموع ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا برابر 2401 هزار میلیارد ریال بود. این ارقام نسبت به حجم و ارزش معاملات هفتگی انجام شده در این بازار به مراتب بیشتر بود، اما از حجم و ارزش معاملات هفتگی این دارایی طلایی نسبت به هفته قبل منتهی به روز جمعه 12 آبان کاسته شده بود.

در هفته منتهی به روز جمعه 12 آبان ماه بالغ بر یک میلیون و 453 هزار گواهی سپرده شمش طلا با مجموع ارزش 4853 هزار میلیارد ریال در رینگ بازار مالی بورس کالا معامله شد. به این ترتیب حجم فروش هفتگی این دارایی افتی 49 درصدی و ارزش معاملات کاهشی 50 درصدی داشت. اعلام موضع سایر کشورهای منطقه در خصوص جنگ در نوار غزه و عدم تمایل آن‌ها برای ورود مستقیم به این جنگ ترمز صعود دارایی‌های طلایی در بازار جهانی و بازار داخل را کشید و به افت حجم ورود نقدینگی به رینگ گواهی سپرده شمش طلا انجامید.

اگرچه از حجم و ارزش معاملات رینگ گواهی سپرده شمش طلا ظرف هفته اخیر کاسته شد، اما همچنان حجم و ارزش معاملات به مراتب بالاتر از هفته‌های پیش از آغاز جنگ در نوار غزه است. در هفته منتهی به روز جمعه 14 مهر ماه بالغ بر 133 هزار گواهی شمش طلا با مجموع ارزش 396 هزار میلیارد ریال در بازار مالی بورس کالا معامله شده بود.

تثبیت سکه بورسی در کانال 29 میلیون

ظرف سومین هفته از آبان ماه سکه بورسی در کانال قیمتی 29 میلیون تومان معامله شد؛ پیش از آغاز جنگ در نوار غزه سکه بورسی به کانال قیمتی 26 میلیون تومان سقوط کرده بود؛ اما صعود نرخ ارز در بازار داخل و جهش بهای طلا در بازار جهانی پس از آغاز این جنگ باعث شد تا اقبال به معاملات دارایی‌های بر پایه طلا بازگردد و سکه بورسی نیز وارد مسیر افزایشی شود.

ظرف 19 روز سپری شده از آبان ماه، سکه بورسی عمدتا در کانال قیمتی 29 میلیون تومانی معامله شده است؛ البته این دارایی در روز 6 آبان ماه 30 میلیون تومانی نیز شد، اما نتوانست این کانال قیمتی را برای روزهای بعد حفظ کند.

ظرف روز چهارشنبه 17 آبان ماه، میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه از بازار فیزیکی بورس کالا به 29 میلیون و 80 هزار توما رسید که این رقم این رقم تفاوت جزئی 0.07 درصدی با نرخ فروش این دارایی در بازار فیزیکی داشت. در همین روز سکه در بازار فیزیکی با نرخ 29 میلیون و 100 هزرا تومان معامله شد.

به شکل بنیادی ارزش بنیادی هر گواهی سکه برابر یک صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است و بنابراین ارزش بنیادی سکه بورسی و سکه فیزیکی یکی است. اما انتظارات قمیتی در معاملات گواهی سکه می‌تواند باعث شود تا نرخ این دارایی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی تعیین شود. فروش سکه بورسی با نرخی در محدوده سکه فیزیکی نشانگر آن است که معامله‌گران هر دو بازار انتظارات قیمتی مشابهی دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید