رشد در سمت تقاضا

جهت‌پذیری معاملات سهام از اخبار سیاسی/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 14 آبان

کدخبر: ۶۰۷۸۹۹
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با رشد شدید شاخص‌های سهامی و ورود سرمایه حقیقی به سهام پشت سر گذاشت. افزایش ارزش معاملات خرد در روز شنبه با رسیدن تراز شاخص کل به فاصله 800 واحدی سطح 2 میلیونی رقم خورد.
جهت‌پذیری معاملات سهام از اخبار سیاسی/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 14 آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌های سهامی روز شنبه بر خلاف روند شنبه هفته قبل بود و شدت زیادی داشت. معاملات سهامی امروز با رشد 15 درصدی ارزش معاملات خرد همراه بود. افزایش ارزش معاملات خرد در کنار ورود جریان خروجی پول حقیقی به بازار سهام زمانی عجیب شد که در انتهای معاملات صندوق‌ها، برآیند جریان پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت نیز مثبت بود.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکرد مشابهی به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند؛ اما شدت رشد بیشتری را تجربه کردند. در فرابورس ایران نیز مشابه بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی سبز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 47 صدم درصد بود و رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم 1.24 درصدی رشد تراز کمتر شاخص کل را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 1.12 درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 2.79 درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت  حمل و نقل با 50.6 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فعالیت‌های کمکی به نمادهای مالی واسط با 27.2 میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 20.6 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی با 18.9 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 16.5 میلیارد تومان و صنعت فعالیت‌های هنری با 4.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 6.37 درصد رشد به نسبت هفته اول آبان تا سطح 3 هزار و 755 میلیارد تومانی بالا آمد؛ با این حال، ارزش معاملات خرد روز شنبه با افزایش 15 درصدی به نسبت سطح 3 هزار و 560 میلیارد تومانی چهارشنبه اخیر، به سطح 4 هزار و 80 میلیارد تومانی صعود کرد. در روز‌های قبل نیز شاهد بودیم که رشد ارزش معاملات خرد در روز‌های ریزشی شاخص‌ها اتفاق می‌افتد اما این بار شاهد رشد این معیار در یک روز صعودی بودیم.

خالص جریان خروج پول حقیقی در سهام روز شنبه پس از خروج سنگین پول حقیقی در هفته گذشته، مثبت بود. روز شنبه 130 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نماد حفارس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و ارزش آن 33 میلیارد تومان بود. پس از حفارس، نمادهای وبصادر، اخابر، حسینا و خزامیا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. دیروز شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز بودیم؛ در حالی که ورود پول به این صندوق‌ها در روز چهارشنبه اوج گرفته بود.

روز شنبه بازار سهام با رشد شدید شاخص‌های سهامی مواجه شد. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش 373 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 22 درصد افت کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 246 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا 349 میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 18.7 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 25.8 میلیون تومان افزایش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش 5 میلیون تومانی داشت و به 23.1 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی بار دیگر به سمت خریداران سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم ورود این مبالغ را به سمت بازار سهام محتمل دانست. مسئله مورد اهمیت دیگر رشد قیمت جهانی نفت و کاهش قیمت اوج گرفته اخیر طلا و رشد ارزش معاملات خرد بورس تهران با وجود رشد شدید شاخص‌های سهامی است که نشان از افزایش شدت ورود جریان پول حقیقی و حمایت از شاخص کل دارد. علاوه بر جریان ورودی پول حقیقی که بازار سهام را به جلو می‌کشد؛ سطوح مقاومتی شاخص‌ها مانند سطح 2 میلیون واحدی حال حاضر نیز نقش بالایی در معاملات سهامی ایفا می‌کند. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی داشته باشند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 23 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید