رشد سمت تقاضا

سبقت شاخص هم‌وزن در روند نزولی بورس تهران/ پیش بینی بازار سهام امروز 13 آبان

کدخبر: ۶۰۷۵۳۸
اقتصادنیوز: بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته دوم آبان ماه با افت تراز شاخص کل و هم‌وزن بورس تهران مواجه بود. کاهش تراز شاخص کل بورس تهران در حالی به ثبت رسید که ارزش معاملات خرد افزایش داشت و روند خروج جریان پول حقیقی تشدید شد.
سبقت شاخص هم‌وزن در روند نزولی بورس تهران/ پیش بینی بازار سهام امروز 13 آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز چهار‌شنبه قوی تر از روز سه‌شنبه بود و تغییرات شاخص کل از مابقی شاخص‌ها ضعیف‌تر بود. افزایش تغییرات منفی شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته که با ریزش سطح حمایتی 2 میلیون واحدی در اولین روز معاملاتی هفته دوم آبان ماه به وقوع پیوسته؛ روند نزولی شاخص کل را بیش از پیش درگیر مقاومت کرده است. با افزایش شدت خروج جریان پول حقیقی در دومین هفته آبان ماه، به نظر می‌رسد عامل اصلی توقف شاخص‌های سهامی ضعف چشم‌انداز‌های اقتصادی صنایع و بازار‌های موازی است که با افزایش تنش‌های سیاسی بیش از پیش تار شده است.

روز چهارشنبه، دو شاخص اصلی از بازار بورس تهران افت تراز داشتند و شکاف بازدهی این شاخص‌ها حکایت از ریزش بیشتر شاخص کل هم‌وزن داشت؛ شاخص‌ کل و هم‌وزن فرابورس ایران عملکرد مشابه داشتند و افت شاخص هم‌وزن در این بازار نیز بیشتر از شاخص کل بود. روز معاملاتی اخیر شاخص‌های اصلی فرابورس ایران تماماً قرمز پوش بودند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص هم‌وزن با 2.13 درصد افت به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 74 صدم درصد کاهش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت  ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با 23.6 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت مخابرات با 5.7 میلیارد تومان و صنعت زراعت و فعالیت‌های کمکی به نهاده‌های مالی واسط با 2.4 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با 103.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 91.2 میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 89.2 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

در روز ابتدای هفته گذشته، بازار سهام با خروج پول حقیقی سنگین از سهام که به هفتمین روز پیاپی خود رسیده بود مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم مهرماه تراز 5 همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته آخر مهر به سطح 4 همتی بازگشت؛ در روز ابتدایی هفته اول آبان در سطح 3 هزار و 195 میلیارد تومانی قرار گرفت. در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 6.37 درصد رشد به نسبت هفته اول آبان تا سطح 3 هزار و 755 میلیارد تومانی بالا آمد.

برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم مهر ماه منفی 768 میلیارد تومان بود و در هفته سوم مهر تا منفی 2 هزار و 292 میلیارد تومان افزایش داشت. این معیار در آخرین هفته مهرماه به منفی هزار و 900 میلیارد تومان رسید و اولین هفته آبان ماه را با خروج هزار و 264 میلیارد تومانی پشت سرگذاشت. در هفته قبل نیز 2 هزار و 541 میلیارد تومان از ارزش مالکیت کدهای حقیقی بازار کاسته شد.

بازار سهام روز شنبه هفته گذشته شاهد ریزش شدید ارزش صفوف خرید تا 13 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های فروش نیز در این روز تا هزار و 7 میلیارد تومان رشد داشت. در ادامه معاملات هفته از شدت این شکاف کاسته شد و روز چهارشنبه ارزش صفوف خرید 54 درصد به نسبت روز سه‌شنبه ریزش کرد و به 52 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 30 درصدی به 452 میلیارد تومان رسید.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی بدون تغییر نسبت به روز سه‌‌شنبه 18.7 میلیون تومان بود. سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش یافت و از 22.9 میلیون تومان روز سه‌‌شنبه به 28.1 میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند و به شدت این شکاف در اواسط هفته قبل افزوده شده است.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز شنبه همچنان در تداوم رکود معاملاتی روزهای گذشته خواهد بود. تحرکات جریان پول حقیقی در صنعت خودرو و ساخت قطعات و صنعت انبوه‌سازی بورس تهران و صنعت بانک ها و مؤسسات اعتباری و صنعت حمل و نقل، انتشار گزارش های عملکرد مهرماه شرکت ها و انتشار صورت‌های مالی شش ماهه و رشد انس جهانی در کنار افزایش اخیر قیمت نفت از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند. بازار سهام منتظر واکنش دلار به تنش‌های خاورمیانه است. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار خواهد بود.  تحلیل‌گران همچنان بر این باورند که با ثبات نرخ دلار بازار آزاد در سطح 50 هزار تومانی، رکود معاملاتی این روز‌ها تداوم خواهد یافت. نیم ساعت انتهایی معاملات روز چهارشنبه نیز حاکی از بازگشت قیمتی برخی نماد‌ها بود که در صورت تداوم اثر، می‌تواند نیمه اول مثبتی برای بازار شنبه رقم بزند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید