گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار ارز و سکه تهران؛

ریزش قیمت دلار، طلا و سکه در تهران / ورق بازار ارز و طلا برگشت!

کدخبر: ۶۰۶۶۹۱
اقتصادنیوز: در بازار امروز یکشنبه ۷ آبان‌ماه قیمت دلار، سکه و طلای آب شده ریزش قابل‌توجهی را ثبت کردند.
ریزش قیمت دلار، طلا و سکه در تهران / ورق بازار ارز و طلا برگشت!

 به گزارش اقتصادنیوز، در بازار امروز یکشنبه ۷ آبان‌ماه، بازیگران ارزی تهران برخلاف روز گذشته شنا کردند. قیمت دلار روز گذشته تا مرز ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در واپسین ساعات معاملات نقدی دیروز به کف ۵۲ هزار تومان برگشت.

طبق ادعای معامله‌گران شیب نزولی نمودار دلار در بازار امروز بیشتر شد و اسکناس آمریکایی در همان ساعت اولیه شروع به کار بازار، خاکریز ۵۲ هزار تومان را از دست داد و با ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت خورد که البته در نیمه ظهر بر روی ۵۱ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت. این قیمت در واقع افت ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومانی نرخ دلار از عصر شنبه تا زمان‌نگارش این گزارش را نشان می‌دهد.

فعالان بازار، علت کاهش قیمت دلار در تهران را ناشی از چند نکته مهم می‌دانند. به عقیده این دسته نخستین دلیل که باعث شده فشار خریداران از بازار ارز تهران کاسته شود به عقب‌نشینی قیمت دلار در هرات بر می‌گردد. طبق گفته معامله‌گران، نرخ دلار در بازار هرات امروز نه‌تنها برخلاف تهران با رشد تقریباً ۳۰۰ تومانی باز شد و به ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، بلکه برای مدت‌زمان کوتاهی مهمان کانال ۵۲ هزار تومان بود. با این‌ حال در نیمه ظهر، اسکناس آمریکایی در هرات تا پله نهم کانال ۵۰ هزار تومان سقوط کرد که در مقایسه با قیمت بسته شده روز قبل ۶۰۰ تومان ارزان شده بود. اما اگر بالاترین (۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان) و پایین‌ترین قیمت امروز (۵۰ هزار و ۹۵۰)تومان را در نظر بگیریم هرات امروز یک چرخش کاهشی بیش از یک هزارتومانی را تجربه کرد.

از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز امروز در سراشیبی افتاد و قدرت جناح افزایشی بازار دلار تعدیل کرد. قیمت درهم امارات صبح با ۱۴ هزار و ۱۹۰ تومان روانه به فروش رسید؛ اما در ادامه روز علاوه بر اینکه تا کف کانال ۱۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد؛ بلکه کانال یاد شده را از دست داد و با ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان نرخ‌گذاری شد. نرخ برابری درهم به دلار تهران در حدود ۵۱ هزار و ۳۱۱ تومان به دست آمد که با قیمت نقدی فاصله اندکی دارد. به‌عبارت‌دیگر این دو عدد شانه‌به‌شانه حرکت می‌کنند و حباب درهم به سمت صفر میل می‌کند. تحلیلگران اقتصادی می‌گفتند به نظر می‌رسد بازارساز معامله‌گران درهم را ناکام گذاشته و از این جبهه انتظارات صعودی را کنترل کرده است.

فارغ از تمام عوامل مذکور برخی هم دلیل کاهشی شدن نرخ دلار را از راه غزه جستجو می‌کردند. در همین راستا امروز رویترز ادعای جدیدی را مطرح کرد که موردتوجه عده‌ای از معامله‌گران ارزی قرار گرفت. آن‌طور که این خبرگزاری نوشته مذاکرات بین حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر ادامه دارد. این ادعا در حالی مطرح شده است که جمعه‌شب گذشته اسرائیل حملات گسترده و سنگینی را علیه نوار غزه انجام داده است. البته امروز برخی از بازیگران ارزی می‌گفتند در کانال‌های تلگرامی برخی مدعی بودند که جنگ خاتمه یافت و سعی داشتند با شایعه‌پراکنی بر طبل کاهش قیمت دلار بکوبند.

در کنار بازار دلار، قیمت‌ها در بازار طلا هم ریزش کرد. قیمت طلای آب شده که در معاملات پشت خطی شنبه‌شب با ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود امروز تا سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افت کرد. اما، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز نوسان محدودی در ثبت کرد و با ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

از سوی دیگر، بازار سکه هم امروز شاهد سقوط آزاد قیمت سکه امامی بود. فلز گران‌بهای داخلی روز قبل تا سطح ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفت؛ اما در نهایت با ۳۰ میلیون تومان بسته شد. امروز هم با ریزش قیمت طلای آب شده و قیمت دلار و درهم، خریداران از بازار سکه خارج شدند و سکه امامی تا محدوده ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت. در واقع سکه امروز کاهش بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک‌ میلیون‌ تومانی را تجربه کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید