گزارش اقتصادنیوز از حال و هوای بازار سکه تهران؛

جهش جنگی قیمت سکه/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 27 مهر

کدخبر: ۶۰۴۸۰۱
اقتصادنیوز: قیمت سکه امامی روز چهارشنبه تحت تاثیر افزایش قیمت طلا و قیمت دلار جهش قابل توجهی را ثبت کرد. در شرایط کنونی فعالان بازار باور دارند اگر در روز جاری این دو محرک صعودی بار دیگر به بازار سکه سیگنال افزایشی ارسال کنند احتمال تداوام رشد سکه وجود دارد، با این حال برخی دیگر نظر متفاوت تری دارند.
جهش جنگی قیمت سکه/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 27 مهر

 به گزارش اقتصادنیوز، قیمت سکه در دو روز گذشته رشد قابل‌توجهی را ثبت کرده است. سکه امامی که در روز دوشنبه هفته جاری با ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شده بود، در روز سه‌شنبه به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

 در روز چهارشنبه هم فلز زردرنگ داخلی تحت‌تأثیر دو محرک صعودی (قیمت اونس طلا و قیمت دلار) بار دیگر سر به فلک کشید و با رشد ۷۰۰ هزارتومانی تا نیمه کانال ۲۹ میلیون تومان بالا رفت. اما در ادامه معاملات نیمه دوم به سمت پله اول کانال یاد شده برگشت. با این‌ حال، باز هم در مقایسه با عصر سه‌شنبه در حدود ۳۰۰ هزار تومان بالاتر بود.

 از نگاه تحلیلگران بازار، در شرایطی که خبرها حکایت از تشدید تنش‌ها بین حماس و اسرائیل دارد، افزایش ناامنی در خاورمیانه تقاضا برای خرید طلا را بیشتر کرده است.

 به‌عبارت‌دیگر، قیمت اونس طلا سه‌شنبه‌ شب از مرز ۱۹۲۰ دلار تا ۱۹۴۰ دلار پیشروی کرد و در معاملات نقدی چهارشنبه تا مرز ۱۹۶۱ دلار بالا رفته بود که بیشترین قیمت در یک ماه اخیر بوده است.

 برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر سناریوهای سیاسی بدتر شود یا اگر بانک مرکزی آمریکا سیگنالی منفی به بازار ارائه دهد، احتمال اینکه قیمت طلا به ۲ هزار دلار برسد هم وجود دارد. البته در زمان‌نگارش این گزارش قیمت طلای جهانی در حدود ۱۹۵۰ دلار نرخ‌گذاری شد.

 از سوی دیگر قیمت دلار به مرز ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و در صورتی که اسکناس آمریکایی به سمت پله‌های بالاتر حرکت کند این امر ممکن است قدرت جناح افزایشی بازار سکه را بیشتر کند.

 از سوی دیگر، هم‌زمان با بند غروب تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران شورای اروپا تحریم‌های موشکی ایران را حفظ کرد و ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه صنعت موشکی ایران وضع کرد.

 در کنار این موارد، سیگنال‌های منفی دیگری همچون درخواست ۱۱۳ عضو کنگره از بایدن برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه به بهانه تأمین مالی حماس توسط ایران موردتوجه بازار قرار گرفته است.

 در واقع، اخبار سیاسی خارجی که موج جدیدی از تحریم و فشار علیه ایران را نشان می‌دهد در کنار ابهامات جنگ غزه، سطح تقاضا برای سکه امامی را افزایش داد.

 در معاملات پشت خطی چهارشنبه‌شب برخی مدعی بودند که سکه ۲۰۰ هزار تومان رشد کرده و به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. تکنیکال کارها می‌گویند فلز زردرنگ داخلی در شرایط کنونی مرز ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و اگر بالای آن تثبیت دهد در مرحله بعد برای شکست مقاومت ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد.

 بااین‌حال عده‌ای دیگر معتقدند که اگر نهاد مرکزی بازارساز با تزریق عرضه سد راه افزایشی‌های بازار سکه قرار بگیرد احتمالاً سکه بین مرز ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان نوسان خواهد کرد.

تیتر یک
کارگزاری مفید