سایه تنش منطقه بر سر بازار دلار ؛

ریزش محسوس قیمت سکه /خریداران دلار غیب شدند؟

کدخبر: ۶۰۴۱۱۲
اقتصادنیوز: قیمت سکه امامی در بازار امروز مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد و تا ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پایین آمد، قیمت دلار هم با وجود شدت گرفتن جنگ غزه نوسان نزولی را ثبت کرد.
ریزش محسوس قیمت سکه /خریداران دلار غیب شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز، این روز ها حملۀ حماس به اسرائیل، تنش در خاورمیانه را به شدت افزایش داده است. با داغ‌شدن اخبار جنگ، تازه‌ترین خبرها از یک پیغام حکایت دارد؛ پیغامی که خبرگزاری رسمی دولت آن را پیام ایران به سازمان ملل خوانده و درباره آن نوشته است: وب سایت آکسیوس به نقل از ۲ مقام دیپلماتیک، اعلام کرده که ایران از طریق سازمان ملل به اسرائیل پیام داده است که خواهان تشدید بیشتر تنش‌ها در جنگ اسرائیل و حماس نیست؛ اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، به‌ناچار ورود خواهد کرد.

از سوی دیگر طبق خبرهای منتشر شده حزب الله لبنان وارد جنگ با اسرائیل شده است و قرار است امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه هفته جاری به عربستان یفر کند تا  در نشست فوق‌العادۀ سازمان همکاری اسلامی در جده و دربارۀ اوضاع فلسطین شرکت کند. 

البته عده ای هم می گویند بازار در کنار اخبار جنگ، منتظر  نتیجه عملیاتی شدن بند غروب در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) است.در حالیکه برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در این تاریخ غرب تحریم‌های موشکی ایران را حفظ خواهد کرد ولی مکانیسم ماشه فعال نخواهد شد. دامنه پیش‌بینی معامله‌گران گسترده‌تر از موارد مطرح شده است. پیش‌بینی‌ها برای بازار ارز در این باره، از سناریوی بدبینانه پایان برجام و فعالسازی مکانیسم ماشه شروع می‌شود و در انتهای طیف به سناریوی خوش‌بینانه اجرای موفق بند غروب و پایان تحریم‌های موشکی ختم می‌شود، ابهام در مورد مسئله فوق هم مقداری از جریان احتیاطی معامله‌گران را در بازار ارز حفظ می‌کند.

در این شرایط بازار ارز تهران در دومین روز هفته جاری شاهد عقب نشینی قیمت دلار بود. نرخ دلار که عصر روز شنبه در حدود ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد شده بود امروز تا نیمه کانال ۵۰ هزار تومان پایین آمد و در واپسین ساعات معاملات نقدی در حول و حوش ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید. 

نوسان کاهش اسکناس آمریکایی در تهران در حالی اتفاق افتاد که طبق خبرها قرار بود که بازار ارز هرات امروز بعد از چند روز تعطیلی به دلیل وقوع زمین‌لرزه شروع به کار کند؛ اما صبح خبر آمد که هرات دوباره لرزید، بنابراین از این بازار دوباره قیمت دلار نقدی و فردایی اعلام نشد.

 از سوی دیگر، قیمت درهم امارات در معاملات یکشنبه با ۱۴ هزار شروع به کار کرد؛ اما در عصر امروز با کاهش در ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با عصر دیروز ثابت بود.

 به عقیده تحلیل‌گران فنی محدوده ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان محدوده حمایتی مهمی محسوب می‌شود که اگر از دست برود فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد.

تکنیکالیست ها می گویند در شرایط کنونی  دلار به حمایت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان حساس است و همزمان نحوه برخورد معامله‌گران درهم و بازارساز با حمایت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان بسیار حایز اهمیت است.به باور آنها  اگر قیمت درهم زیر ۱۴ هزار تومان تثبیت دهد می‌توان شاهد کاهش قیمت دلار و تثبیت در کانال ۵۰ هزار تومان بود.

معامله گران درباره علت کاهش قدرت جناح افزایشی بازار  با اشاره به  دست پُر سیاست‌گذار پولی و تزریق عرضه می گویند نرخ دلار ئ حواله درهم جانی برای صعود ندارد.

در همین راستا امروز در بین معامله گران گزارش چند روز قبل کیهان دوباره برجسته شده بود. این روزنامه ۱۸ مهر ماه اعلام کرده عرضه ارز در بازار حواله در روز یکشنبه ‌شانزدهم مهرماه هم به ۳۷۱ میلیون دلار رسید. این رقم در روز ماقبل آن ۲۱۰ میلیون دلار بود.

در بازار سکه هم قیمت سکه امامی امروز فرو ریخت . فلز گران‌بهای داخلی روز گذشته تا سطح ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان بالا رفت؛ اما در واپسین ساعات معاملات عصر دیروز در حول‌وحوش ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به عصر پنجشنبه رنج بود. در معاملات پشت خطی شنبه‌شب هم کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید قرار بگیرد.

 بااین‌حال، در دومین روز هفته فشار فروش زیاد شد و فلز زردرنگ داخلی مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد و تا ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پایین آمد.البته عصر امروز قیمت هر قطعه سکه امامی با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید