راهبرد نتانیاهو نتیجه عکس داد

بررسی معمای غافلگیری اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی

کدخبر: ۶۰۲۸۸۶
اقتصادنیوز: عملیات توفان اقصی همه بخش‌های امنیتی و نظامی اسرائیل را غافلگیر کرد.
بررسی معمای غافلگیری اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی

به گزارش اقتصادنیوز حمله غافلگیرانه صدها نیروی حماس به اسرائیل در 7 اکتبر 2023، یادآور جنگ دیگری بود که اسرائیل را در 50 سال و یک روز پیش در 6 اکتبر 1973 غافلگیر کرد.

 

سیاه‌ترین کابوس اسرائیل

به نوشته بن کاسپین در المانیتور، با این حال، در حالی که جنگ یوم کیپور در سال 1973، ارتش‌های قَدَر مصر و سوریه تحت حمایت شوروی را در مقابل اسرائیل قرار داد، این بار یک سازمان نسبتا کوچک و محاصره شده، منزوی شده و در منطقه باریک نوار غزه، بدون نیروی دریایی و هوایی، سپاه زرهی یا اطلاعات قابل توجه، یکی از با تجربه‌ترین و پیچیده‌ترین قدرت‌های نظامی، فناوری و اطلاعاتی جهان را به چالش می‌کشد.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: صدها کماندوی حماس که به خاک اسرائیل نفوذ کردند، با کنار زدن یکی از گران‌ترین و مهیب‌ترین موانع و سیستم‌های نظارتی پیشرفته که اسرائیل برای جلوگیری از حمله دشمن ساخته بود، و به سخره گرفتن نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) و بازوی اطلاعاتی و نیروی هوایی پرشکوه، اسراییلی‌ها را هدف قرار دادند و به کشتار گسترده سربازان غافلگیر شده‌ای که با آنها روبرو شدند، دست زدند.

اسرائیل که سال‌ها بحث می‌کرد که آیا برای از بین بردن سازمان‌های تروریستی فعال در غزه، نیروهای خود را به غزه بفرستد، در کمال تعجب متوجه شد که غزه نیروی زمینی را به اسرائیل فرستاده است. این گروه کوچک متوجه سیاه‌ترین کابوس اسرائیل شده بود.

پیروزی نهایی

در زمان نگارش این مقاله، ارتش اسرائیل هنوز کنترل تمامی شهرها و مناطق در ذست حماس در سرزمین‌های اشغالی را به دست نیاورده بود. در حالی که بسیاری از نفوذی‌ها در درگیری با نیروهای اسرائیلی کشته شدند، تعداد افرادی که هنوز در این سرزمین ها هستند، مشخص نیست.

تعداد تلفات و اسرای اسرائیلی برای تل‌اویو نگران‌کننده است.

در طول هر یک از دوره‌های متعدد نبرد علیه اسرائیل از سال 2007 که حماس کنترل غزه را به دست گرفت، این سازمان به دنبال تصویری از پیروزی نهایی بود که به آن اجازه بدهد ادعا کند پیروز شده است. با این عملیات آن‌ها یک آلبوم عکس را جمع آوری کرده‌اند.

پس از پایان غائله، ارتش اسرائیل (با شاخه های جمع آوری اطلاعات آن) و آژانس شین بت برای توضیح شکست غیرقابل درک خود فراخوانده خواهند شد.

از آن‌ها پرسیده خواهد شد که چگونه متوجه برنامه‌ریزی‌هایی که ماه‌ها در عملیاتی به این بزرگی انجام شده بود نشدند. چگونه نیروهای حماس دیوار مرزی چند میلیاردی را در هم شکستند و چگونه یکی از پیشرفته‌ترین نیروهای هوایی جهان در پیدا کردن و بمباران نیروهایی که از شهری به شهر دیگر فرود می‌آمدند، اسیر می گرفتند، به اسرائیلی‌ها تیراندازی می‌کردند و مکان‌ها را آتش می‌زدند ناکام بودند.

یادآور ۱۹۴۸

اسرائیلی‌ها صبح شنبه با صحنه‌هایی یادآور جنگ سال 1948 از خواب بیدار شدند، زمانی که نیروهای عرب مخالف استقرار رژیم اشغالی‌‌گر، از تعداد جوامع اسرائیلی بیشتر شده و از آن‌ها زندانی گرفتند. این یک شکست اطلاعاتی عظیم و شرم‌آور بود که با واکنش آرام و آشفته‌ای همراه شد که نتوانست مانع نفوذی‌های حماس شود که ده‌ها اسرائیلی را در مناطقی که در همان ساعات اولیه عملیات به تصرف خود درآورده بودند، کشتند.

وقتی ماشین‌های سنگین حصار را خراب کردند و جیپ‌ها و موتورسیکلت‌ها به سمت اسرائیل رفتند، نیروی هوایی کجا بود؟ جنگجویان حماس چگونه توانستند به پایگاه‌های ارتش اسرائیل نفوذ کرده و آنها را تصرف کنند، سربازان زن و مرد را بکشند، تعدادی را اسیر کرده و سالم به غزه بازگردند؟

یک توضیح اساسی

یک توضیح اساسی برای وقایع مبهم در یک شنبه فاجعه بار وجود دارد، زمانی که مردم اسرائیل قرار بود اعطای تورات را در آخرین روز سوکوت جشن بگیرند: تکبر گناه آلود. ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر در واکنش به موج فزاینده اقدامات فلسطینی‌ها که با خشونت شهرک‌نشینان یهودی علیه همسایگان فلسطینی‌شان ترویج شده، تعداد زیادی از نیروها را در کرانه باختری مستقر کرده است.

کابینه افراطی سعی نمی‌کند شهرک‌نشینان را که با داشتن نمایندگان خود در نقش‌های ارشد حاکمیتی جسورتر شده‌اند، مهار کند. چرخه بی‌پایان حملات تلافی‌جویانه بیشتر سرمایه‌گذاری و انرژی ارتش اسرائیل را می‌گیرد. غزه تحت سلطه سد هولناکی که ساخته شده بود، دوربین‌های نظارتی و سایر فناوری‌های پیچیده باقی ماند که به وضوح کافی نبود.

تشدید تنش در دیگر جبهه‌ها؟

تلافی اسرائیل علیه حماس با حضور اسرای اسرائیلی در تونل‌های غزه و سایر مکان‌های این سازمان در نوار پرجمعیت بسیار پیچیده خواهد شد.

در عین حال، اسرائیل به شدت نگران تشدید تنش در جبهه‌های دیگر است - حماس و سایر نیروهای جهادی در کرانه باختری و حزب‌الله مستقر در امتداد مرز خود با لبنان و مسلح به موشک‌ها.

هشدارها به این نیروها مبنی بر اینکه به فکر ملحق شدن به دعوا باشد از طریق کانال‌های مختلف ارسال شده است. پرزیدنت جو بایدن روز شنبه روی تریبون کاخ سفید رفت و به دشمنان اسرائیل در مورد وسوسه پیوستن به حماس و غرق در شکوه آن هشدار داد.

راهبرد فلسطینی نتانیاهو نتیجه معکوس داشت

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با بزرگترین چالش زندگی سیاسی طولانی خود مواجه است. او به طور کلی از ماجراجویی نظامی اجتناب کرده است، اما این بار اعلام جنگ اجتناب ناپذیر بود. او به جبهه‌ای می‌آید که توسط یک کابینه تندرو که مدیریت آن غیرممکن است کنترل می‌شود، و برخی از اعضای آن برای شعله‌ور کردن تنش‌های فلسطینی تلاش کردند. نتانیاهو زمانی که در سال 2009 به قدرت بازگشت، قول داد حماس را سرنگون کند و نظم را در غزه برقرار کند. در عوض، او راهبردی را اتخاذ کرد که برای تقویت حماس به هزینه رقیب آن، تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر آن، رئیس جمهور محمود عباس طراحی شده بود. استراتژی نتانیاهو فراتر از وحشیانه‌ترین انتظارات او موفقیت‌آمیز بود. حماس قوی‌تر شد و اکنون دستی را که به آن غذا می‌داد گاز گرفته است.

نتانیاهو اکنون به رقبای سیاسی خود، بنی گانتز، رهبر حزب وحدت ملی و یائیر لاپید، رهبر یش آتید، نیاز دارد تا به او در مواجهه با عواقب این موضوع کمک کنند. لاپید تشکیل یک کابینه اضطراری را به یک شرط پیشنهاد کرده است: نتانیاهو افراط گرایان را که اکنون آن را تحت فشار گذاشته‌اند از کابینه دور نگه دارد.

به نظر می‌رسد نتانیاهو همانطور که از زمان روی کار آمدن خود در بیش از 9 ماه پیش بوده، هنوز در حال بحث است که آیا خود را از شر افراط گراهایی که برای بقای سیاسی خود و نبرد حقوقی که علیه اتهام فساد خود به راه انداخته به آنها وابسته است، خلاص کند.

از سوی دیگر، او در این زمان به مشروعیت عمومی نیاز دارد تا اسرائیلی‌ها را برای جنگ پشت سر خود جمع کند. او نمی‌تواند این کار را بدون مخالفان، که شامل دو رئیس سابق نیز می‌شود، به دست آورد. نتانیاهو خسته، بی رمق و بی‌تمرکز است. دقیقاً در این شرایط است که او اکنون درگیری رودررو با سرنوشت خود را تجربه می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید