تاثیر اونس بر بازار داخل

بررسی سهم قیمت طلای جهانی و دلار بر نوسانات سکه

کدخبر: ۶۰۱۷۹۴
اقتصادنیوز: اکوایران در گزارشی به بررسی سهم قیمت طلای جهانی و دلار بر نوسانات سکه پرداخت.
بررسی سهم قیمت طلای جهانی و دلار بر نوسانات سکه

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: دلار نه کوتاه می‌آید نه زور بالا رفتن دارد/ سکه در شکستن خط روند کماکان ناکام بوده/ معامله‌گران روز دوشنبه را روز با ناصر کنعانی اسم‌ گذاشتند/ سهم انس و‌ دلار در نوسان سکه چقدر است؟

به گزارش اکوایران، دلار نه عقب کشیده و نه جانی دارد که پیشروی کند؛ این جمله توصیف معامله‌گران از حال و روز این روزهای  بازار ارز  است.  قیمت دلار  بعد از اربعین یعنی از 15 شهریور وارد کانال 49 هزار تومان شده و بین 49 هزار و 200 تومان تا 49 هزار و 600 تومان در نوسان بوده است.

یک بار بخاطر تبادل زندانیان از پایین خارج شده و دوباره برگشته به همین محدوده. معامله‌گران این روزها بیشتر دنبال این هستند تا ببینند روند انس  طلای جهانی  چطور است تا بر اساس آن پوزیشن سکه و طلای داخلی بگیرند. با توجه به ریزش هفته قبل انس و به طبع آن کاهش طلای آبشده و سکه، بیشتر معامله‌گران تصورشان این بود که انس به کف خورده است و دولت آمریکا هم تعطیل می‌شود و این روند برمی‌گردد. اما نه دولت آمریکا تعطیل شد و نه دوشنبه انس افزایش داشت. معامله‌گران می‌گویند با آن استدلال اشتباه، بیشتر فعالان بازار انس دوشنبه کال مارجین شدند. 

در روز دوشنبه قیمت دلار هرات مثل دو روز گذشته در 49 هزار و 450 تومان باز شد و با افزایش تا 49 هزار 580 تومان هم بالا رفت و از اونجا تا 49 هزار و 350 تومان کاهش داشت. در معاملات عصر هم قیمت حول و حوش 49 هزار و 400 تا 500 تومان بوده.  قیمت سکه  در روز دوشنبه در سطح قیمتی 27 میلیون و 250 هزار تومان شروع شد که نسبت به دیروز 50 هزار تومان بالاتر بود و در ادامه با یک روند رنج کاهشی تا 27 میلیون و 150 هزار تومان پایین آمد.

تاثیر اونس بر بازار داخل

اما انس و دلار چطور روی طلای داخل تاثیر می‌ذارند؟ معامله‌گران معتقدند تاثیرپذیری طلا و سکه از دلار 70 درصد است و از اونس 30 درصد. آن‌ها معتقدند چه بسا بیشتر وقت‌ها اثر دلار صد درصد می‌شود. برای همین در ابتدای معاملات سکه، با اینکه انس کاهش داشت اما با توجه به پیشروی  دلار هرات  به مرز مقاومت، سکه از دلار خط گرفت. اما در ادامه از دلار مایوس شد و رو به کاهش رفت. 

در کنار روند و قیمت و چک کردن بازارها توسط معامله‌گران، یک گوششان هم به خبرها بود. معامله‌گران به روز دوشنبه می‌گویند، دوشنبه‌ها با ناصر کنعانی.

فعالان بازار از روز گذشته منتظر بودند ببینند سخنگوی وزارت خارجه درمورد شایعات اف‌ای‌تی‌اف و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا چه جوابی میدهد. در نیمه اول معاملات دوشنبه ناصر کنعانی درباره تصویب اف‌ای‌تی‌اف گفت: من تا این لحظه اطلاعی ندارم. سخنگوی وزارت خارجه از تلاش‌های عمان برای کمک به بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هم استقبال کرده و گفته است مذاکره مستقیمی با آمریکا نداشته‌ایم و هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا وجود ندارد.

نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته است جنگ‌طلبها سوژه نفوذ‌ ایران در ‌ آمریکا را داغ کردند، چون تصور می‌کنند پس از توافق تبادل زندانیان، احتمال حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها هم افزایش یافته، پس با فضاسازی می‌خواهند همزمان مانع بهره‌برداری دموکراتها در انتخابات آتی و مانع گشایش احتمالی در موضوع رفع تحریم‌ها بشوند. 

نکته اول بازار این است که کاهشی‌های بازار از این خبر استفاده کردند و مدعی بودند نورنیوز گفته است احتمال حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها افزایش پیدا کرده. یک صحبتی هم معامله‌گران درمورد خبر نورنیوز داشتند و مدعی بودند که در دوره روحانی دقیقا عکس این خبر اتفاق می‌افتاد.

تحلیل‌گران فنی معتقدند بازار کاملا در دست بازارساز است و تا دلار به سمت مقاومت حرکت می‌کند مداخله ارزی داریم. تکنیکال‌کاران سکه معتقدند قیمت سکه هنوز نتوانسته خط روند نزولی را بشکند و این نشان می‌دهد همچنان  بازار سکه  می‌تواند به سمت کف حرکت کند. آن‌ها می‌گویند بعد از این کف‌زنی روند مشخص می‌شود و اکثر بازار باتوجه به تصمیم اتحادیه اروپا در 26 مهر اعتقاد دارند روند افزایشی از کف شکل بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید