واکنش ضعیف به محدوده های حمایتی

ناتوانی بورس برای صعود؟/پیش بینی بازار سهام امروز 8 مرداد

کدخبر: ۵۸۸۹۵۰
اقتصادنیوز: در شرایطی قرار گرفته ایم که به نظر می رسد فعلا فقط نوسانات ارزی می تواند منجر به صعود بورس شود.
ناتوانی بورس برای صعود؟/پیش بینی بازار سهام امروز 8 مرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، سرمایه گذاران بورس تهران طی چند سال گذشته، کم سقوط ندیده اند و با انواع افت در بازار آشنا هستند. اما افت فعلی بازار می تواند برای آن ها تجربه جدیدی باشد چراکه شرایط بنیادی شرکت ها به اندازه ای که قیمت سهام آن ها افت می کند، بد نیست.

البته این خاصیت بورس است که نسبت به اتفاقات مثبت و منفی، بیش واکنشی دارد. به عبارتی در زمان رویدادهای خوب، واکنش مثبت بیش از اندازه نشان می دهد و با وقوع رخدادهای منفی، افت بیش از حد می کند.

حالا هم بورس در حال واکنش نشان دادن به مداخلات دولتی در وضعیت اقتصادی کشور است. تصمیماتی که دولت اخیرا گرفته، سود بسیاری از شرکت ها را دستخوش تغییر می کند و این موضوعی است که ترس به دل سهامداران انداخته است.

واکنش ضعیف به محدوده های حمایتی

در شرایط عادی می شد گفت که محدوده فعلی، کف بازار خواهد بود و شاخص ها بیشتر از این افت نخواهند کرد. اما دولت به اندازه ای ترس را بر بازار حاکم کرده که هر روز ممکن است شاهد یک سقوط سنگین دیگر باشیم.

این روزها بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز و نمادهایی که لیدر بازار محسوب می شوند، به حمایت های تکنیکالی خود رسیده اند. اما واکنش آن ها به رسیدن به نقاط حمایتی، تنها کمی درجا زدن است و دوباره افت آن ها ادامه پیدا می کند.

در این شرایط که محرک خاصی هم برای بازار سهام وجود ندارد، تنها چیزی که می تواند به سرعت اثر پررنگی بر بورس بگذارد، نوسانات ارزی است. سال گذشته هم نوسانات ارزی بود که بازار را از آن شرایط بد نجات داد.

سرکوب تقاضا؛ به سرعت!

البته بورس با نوسانات ارزی یا بدون آن، بالاخره تکان خواهد خورد اما تغییرات قیمت ارز می تواند زمان رشد بازار را تغییر دهد. فعلا که دلار هم مدتی است در یک محدوده قیمتی کوچک، درجا می زند و با این حساب، از جهت دلار نیز نمی توان فعلا انتظار خاصی برای بهبود وضعیت بورس داشت.

در این شرایط، هر رشدی در قیمت سهم ها، با عرضه های سنگین مواجه می شود. این اتفاقی بود که روز گذشته نیز رخ داد و تقاضای ایجاد شده در نمادها، به سرعت توسط فروشندگان سرکوب شد.

با توجه به شرایط معاملات روز گذشته و پایین ماندن ارزش معاملات خرد بازار سهام، برای امروز هم می توان افت شاخص ها را متصور بود که البته میزان افت شاخص ها می تواند نسبت به روز گذشته بیشتر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید