غیبت مرموز؛ ژنرال آرماگدونِ پوتین کجاست؟

پاکسازی در ارتش روسیه کلید خورد؟

کدخبر: ۵۸۴۲۶۷
اقتصادنیوز: یک ژنرال روسی که در مورد شورش ناموفق واگنر بازجویی شده بود، در جلسه رؤسای ارشد ارتش غائب بود.
 پاکسازی در ارتش روسیه کلید خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، یک ژنرال روسیه که پس از شورش ناموفق مزدوران واگنر مورد بازجویی قرار گرفته بود، در جلسه فرماندهان ارشد ارتش که در آن سرگئی شویگو، وزیر دفاع شورش را محکوم کرد، حضور نداشت.

به نوشته بلومبرگ، سرگئی سوروویکین ۵۶ساله، یک افسر نظامی حرفه‌ای که به دلیل تاکتیک‌های بی‌رحمانه‌اش در سوریه به «ژنرال آرماگدون» معروف شده است، از زمان پایان شورش واگنر، دیگر دیده نشده است. به گفته یک فرد مطلع، روزهای هفته گذشته در مکانی نامعلوم از او در مورد ارتباطش با یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر بازجویی شد.

شویگو در نشست وزارت دفاع که دوشنبه از تلویزیون دولتی پخش شد، در اولین اظهارنظر عمومی خود در مورد شورش به افسران گفت: «تلاش برای بی‌ثبات‌کردن اوضاع در روسیه شکست خورد؛ زیرا نیروهای مسلح به سوگند خود وفادار ماندند». او گفت: «این ماجرا بر عملیات نظامی روسیه در اوکراین تأثیری نگذاشته است».

شورش متحد سابق ولادیمیر پوتین به بزرگ‌ترین تهدید برای حاکمیت ۲۴ساله رهبر روسیه تبدیل شد و سؤالات زیادی را در مورد میزان اطلاع عناصر ارتش از برنامه‌های پریگوژین بی‌پاسخ باقی گذاشت. نیروهای واگنر به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده بودند که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس برای پایان‌دادن به این بحران میانجیگری کرد.

بر اساس آن توافق، پوتین متعهد شد که پریگوژین و همچنین هر جنگجوی واگنر که می‌خواهد به او بپیوندد، بتواند به بلاروس برود. تحقیقات جنایی علیه واگنر به اتهام شورش مسلحانه نیز بسته شد.

در یک نظرسنجی که از ۲۶ تا ۳۰ ژوئن از ۱۵۹۹ نفر انجام شد، نسبت روس‌هایی که نظر مساعدی درباره نقش پریگوژین در جنگ اوکراین داشتند، از ۵۵ درصد قبل از شورش، به ۲۹ درصد کاهش یافت. تعداد آن‌هایی که نسبت به او نظری منفی داشتند از ۱۴ درصد به ۳۹ درصد رسیده است.

در حالی که هفته گذشته، لوکاشنکو گفت که پریگوژین به بلاروس آمده، بنیان‌گذار واگنر از اواخر روز ۲۴ ژوئن دیده نشده است و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی او نیز خاموش شده‌اند.

یک کانال تلگرامی مرتبط با واگنر در روز دوشنبه یک فایل صوتی کوتاه را منتشر کرد که به ادعای این کانال از پریگوژین است. در این صوت گفته می‌شود که هدف از شورش واگنر، بسیج‌کردن جامعه روسیه علیه خائنین بود و همچنین از شنوندگان درخواست حمایت کرد.

شویگو هیچ اشاره‌ای به تعداد نیروهای واگنر که با وزارت دفاع قرارداد امضا کرده‌اند، نکرد. پریگوژین شویگو را به تلاش برای نابودی واگنر متهم کرده بود. سربازان واگنر نقشی کلیدی در جنگ اوکراین، به ویژه در نبرد بر سر شهر شرقی باخموت ایفا کردند.

نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که میراث پریگوژین در روسیه در حال از بین رفتن است. روز جمعه، روزنامه ایزوستیا گزارش داد که عملیات‌های رسانه‌ای او در روسیه در حال بسته‌شدن بوده و وب‌سایت‌های متعلق به گروه رسانه‌ای پتریوت نیز توسط مقامات مسدود شده است.

ارتش اوکراین همچنان به حملات متقابل خود با هدف پس‌گرفتن بخش‌هایی از جنوب و شرق اوکراین که توسط نیروهای روسی اشغال شده است، ادامه می‌دهد. پوتین در ماه سپتامبر اعلام کرد که روسیه در حال ضمیمه‌کردن چهار منطقه اوکراین است؛ با اینکه حتی نیروهایش کنترل کامل این مناطق را در دست ندارند.

روز دوشنبه، رئیس‌جمهور در یک نشست تلویزیونی با الا پامفیلووا، رئیس کمیته مرکزی انتخابات روسیه گفت که برنامه‌هایی برای برگزاری انتخابات منطقه‌ای در مناطق اشغالی اوکراین در دست است؛ اما در صورت بدترشدن اوضاع ممکن است رأی‌گیری به تعویق بیفتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید