در آستانه جنگ جدید نفتکش ها بین ایران و آمریکا هستیم؟

کدخبر: ۵۷۰۴۵۶
رای الیوم نوشت: قایق های ایرانی دو روز گذشته در پاسخ به ربایش یک نفتکش ایرانی توسط آمریکا، یک نفتکش این کشور را در خلیج عمان توقیف و وادار به حرکت به سمت یکی از بنادر ایرانی کردند.
 در آستانه جنگ جدید نفتکش ها بین ایران و آمریکا هستیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا، عبدالباری عطوان با اشاره به این موضوع نوشته است: این همان جنگ کشتی ها و نفتکش ها بین آمریکا و ایران است که با قدرت در حال بازگشت به آب های دریای عرب است و احتمال رویارویی دریایی یا حتی هوایی بین دو کشور را بالا می برد.

ایران هیچ گونه تلاش آمریکا  و اسرائیل را برای تهدید کشتی ها و نفتکش هایش در هیچ کجا علی الخصوص در نزدیکی مرزهایش برنمی تابد . مثال های زیادی وجود دارد که این حقیقت را تایید می کند که مهمترین آنها در سال ۲۰۱۹ میلادی رخ داد؛ جایی که ایران در واکنش به رهگیری نفتکش خود در مسیر سوریه توسط یک نفتکش انگلیسی در تنگه جبل الطارق، دو نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد و تنها پس از آزادی توفتکش بازداشت شده خود، آنها را رها کرد. علاوه بر این سال ۲۰۲۲ نیز ایران در پاسخ به توقیف یک نفتکش خود توسط نیروی دریایی یونان که با چراغ سبز آمریکا رخ داده بود، دو کشتی یونانی را فورا توقیف کرد و تا زمانی که نفتکش ایرانی آزاد نشد، دو کشتی یونانی را هم آزاد نکرد.

آمریکا این دزدی دریایی را علیه نفتکش ها و کشتی های ایرانی تحت بهانه اجرای تحریم های تحمیلی خود علیه ایران اعمال می کند در حالی که دولتش فراموش می کند که این آنها بودند که از توافق هسته ای با ایران خارج شدند.

تسلیم کردن ایران و وادار کردن آن به بازگشت به توافق هسته ای علی رغم امتیازات بزرگ، معضل بزرگی است که آمریکا گریبانگیر آن شده است ومهمتر از آن نتایج عکس تحریم هاست طوری که ایران نرخ غنی سازی اورانیوم را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داده و درآستانه یک کشور هسته ای قرار گرفته و صادرات نفتی خود را به ۲۵۰ هزار بشکه در روز یعنی به همان حجم پیش از تحریم های آمریکا، افزایش داده است.

زمانی که موشک های ایرانی بهترین پهپاد آمریکا یعنی «گلوبال هاوک» را به دلیل نقض حریم هوایی ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی ساقط کردند، آمریکا جنگ پهپادها بر فراز آب های خلیج(فارس) را باخت و مطمئنا این کشور هرگز در جنگ نفکش ها هم به پیروزی نخواهد رسید زیرا آغازگر ربایش و تعدی بوده و پایگاهها و متحدانش در فلسطین اشغالی را در معرض تهدید وجودی قرار خواهد داد.

توقیف این نفتکش آمریکایی به عنوان پاسخی تلافی جویانه فوری از سوی ایران، قواعد درگیری های دریایی در آب های خلیج (فارس) و برج العرب را تغییر خواهد داد و تا زمانی که کشتی ربوده شده ایران بدون هیچ کم و کاستی بازنگردد، خبری از آزادی آن نفتکش هم نخواهد بود.

این پاسخ  محکم و قاطعانه ایران پیامی قوی به آمریکا است که نسبت به بازی با آتش هشدار می دهد و تاکیدی بر اعتماد به نفس و توان نظامی ایران در زمین، دریا و هوا است و قطعا این پیام به آمریکا رسیده است و هرگونه تلاش برای نادیده گرفتن آن از جانب آمریکا عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.

 

تیتر یک
کارگزاری مفید