آینده ترکیه با ریاست جمهوری قلیچدار اوغلو

اردوغان قدرت را واگذار می کند؟

کدخبر: ۵۶۹۲۲۵
اقتصادنیوز: برخلاف آنچه اوغلو و و ائتلاف تحت رهبری‌اش درباره اعمال تغییرات در نهادهای سیاسی ترکیه و اصلاحات قانون اساسی این کشور اعلام کردند، این تغییرات به آسانی محقق نخواهند شد. طبیعتا اعضای حزب عدالت و توسعه در صورت از دست دادن قوه مجربه، سایر نهادها را به راحتی واگذار نخواهند کرد.
 اردوغان قدرت را واگذار می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شواهد نشان می‌دهد که به واسطه حضور قلیچ دار اوغلو، پیروزی اردوغان در این کارزار دشوار است. تصور چنین رخدادی شاید دشوار و به‌سان تخلیل باشد، بویژه درباره چهره‌ای باشد که از سال 2003 قدرت را در اختیار داشت و از توان خود برای تضعیف مخالفانش استفاده کرده است.

دردسرهای سلطان برای عبور از گاندی ترکیه

با این همه، آنگونه که استیون کوک با انتشار یادداشتی در فارین پالسی نوشته  با لحاظ کردن واقعیت هایی چون حاکم بودن حزب عدالت و توسعه بر ساختار قوه قضائیه و بازسازی ساختار ارتش توسط رئیس جمهوری ترکیه، شاید زلزله ای چون 6 فوریه برای کنار رفتن اردوغان لازم است.

بازگشت به گذشته‌ای که وجود نداشت!

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که اگر قلیچ دار اوغلو پیروز کارزار شود، آینده سیاست داخلی و خارجی ترکیه را چگونه می توان ترسیم کرد؟ در پاسخ برخی از مفسران ترک و غربی بر این باورند که ترکیه می تواند به کشوری دموکراتیک، مرفه و آماده عضویت در اتحادیه اروپا و همسو با متحدانش در ناتو تبدیل شود. پس ترکیه این توان را خواهد داشت تا به گذشته ای بازگردد که هرگز وجود نداشته است.

موانع پایین کشیدن اردوغان از قدرت /اگر سلطان شکست بخورد...

با این حال هستند کسانی که با اشاره به اعضای حزب اتحاد ملت تحت رهبری اوغلو که ائتلافی ایدئولوژیک متشکل از چپ های میانه، سوسیال دموکرات ها و ناسویونالیست ها است، می گویند که هنوز نمی توان چشم انداز ریاست رقیب اردوغان را پیش بینی کرد.

آزمایش DNA هویت واقعی «صدام» را فاش کرد

برخلاف آنچه اوغلو و و ائتلاف تحت رهبری اش درباره اعمال تغییرات در نهادهای سیاسی ترکیه و اصلاحات قانون اساسی این کشور اعلام کردند، این تغییرات به آسانی محقق نخواهند شد. طبیعتا اعضای حزب عدالت و توسعه پس از دست دادن قوه مجربه، سایر نهادها را به راحتی واگذار نخواهند کرد. چنین رخدادی موجب خواهد شد تا ترکیه ناچار شود تا در عرصه سیاسی هزینه بالایی را بپردازد و درگیر تنش های سیاسی شود.

اردوغان و انتخابات ترکیه

موانع پیش روی رقیب اردوغان!

بنا به گزارش اکوایران، آنگونه که کوک نوشته، دلایلی وجود دارد که با استناد بدان ها شاید بتوان تصور کرد که اوغلو 74 ساله قادر است ساختار سیاسی عادلانه تر و دموکراتیک تری را تعریف کند. همانگونه که بسیاری از ناظران تاکید دارند هنوز ماحصل و نحوه رهبری اوغلو مشخص نیست با این همه او در جایگاه رهبر اپوزسیون و در قامت سیاستمداری مسئول و در عین حال دموکرات فعالیت دارد. با این حال سوال این است که از کجا باید بدانیم که اوغلو بعد از رسیدن به پست ریاست به سان اردوغان به چهره ای تمامیت خواه تبدیل نخواهد شد بالاخص آن که او با رقبایی چون حزب عدالت و توسعه و متحدش جنبش ملی گرا روبرو خواهد بود.

پیش بینی سرنوشت لیر بعد از انتخابات ترکیه /میراث تلخ اردوغان!

در این میان حتی اگر اوغلو بخواهد به وعده اتحاد ملت مبنی بر حذف ریاست اجرایی عمل کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که معاون جاه طلبش یعنی امام اوغلو، با این تصمیم موافقت کنند. امام اوغلو در بسیاری از موارد به سان اردوغان عمل کرده است.

امروزحزب اتحاد ملت در عرصه هایی چون آزادی اندیشه، عقیده و بیان وعده های بسیاری را داده با این همه مشخص نیست که ایا این وعده ها درباره ناسیونالیست های کرد و گولونیست ها هم اجرایی خواهد شد. گزاره بعدی هم این است که اوغلو و متحدانش درباره پناهجویان سوری چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

اوغلو درباب مسئله کردها، مساله ای که از زمان تاسیس جمهوری در این کشور به یک درام سیاسی تبدیل شده، تغییرات مثبتی را در حزب خود رهبری کرده با این همه به نظر می رسد که راه حل سیاسی خلاقانه ای ندارد.

زمانی که صحبت از سیاست خارجی هم می شود، اتحاد ملت، سیاست های کنونی را به چالش کشیده و می گویند که به این ماجراجویی ها پایان خواهند داد.با این همه به نظر می رسد که اتحاد ملت می خواهد که فرایند الحاق به اتحادیه اروپا را از سرگرفته و ترکیه را متعهد به تبعیت از تصمیم های دادگاه اروپایی حقوق بشری کند.

نباید منتظر معجزه بود

براساس پلت فرم تدوین شده توسط این حزب، این گروه همچنین قصد دارند تا برای بازگردان اس 400 های روس ها و گرفتن اف-35 آمریکایی ها نیز گام هایی جدی بردارد. در این میان اوغلو عادی سازی روابط با دولت سوریه را هم در اولویت قرار داده و بر حمایت از حقوق ترک های مستقر در شمال قبرس تاکید دارد. طبیعتا چنین خواسته هایی روابط آنکارا با اتحادیه اروپا را پیچیده تر خواهد کرد.

نکته جالب این است که در پلت فرم حزب اتحاد ملت اشاره ای به ایالات متحده نشده، احتمالا به این دلیل که ترک ها به سیاست خارجی این کشور( آمریکا) دیدگاهی منفی دارند. سیاستمداران ترک چون اوغلو هم این نگاه را تقویت کردند چرا که از آن سود می برند.

نکته قابل توجه آن است که اوغلو در ده سال گذشته دوبار به واشنگتن سفر داشته و هر دو بار این احساس ایجاد شده که تلاش های او برای بی اهمیت جلوه دادن این سفرها یا پنهان نگاه داشتنشان دشوار است.

ترک ها از اردوغان و رویکرد مستبدانه اش خسته اند. پس اگر او شکست بخورد، طبیعتا آنها خوشحال خواهند شد اما هیچکس نباید انتظار داشته باشد که با رفتن «سلطان» همه چیز در ترکیه خوب شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید