سکوت دولتی درباره مسمویت دانش‌آموزان شکست

کدخبر: ۵۵۸۶۹۱
جزییات پرونده مسمویت دانش‌آموزان در 3 ماه گذشته را بررسی شد.
سکوت دولتی درباره مسمویت دانش‌آموزان شکست

روز گذشته، روز پرکاری بود برای حمله‌کنندگان به مدارس؛ آنهایی که هنوز مشخص نشده چگونه و از چه طریقی دانش‌آموزان به خصوص دختران را مسموم می‌کنند. 2 مدرسه در فردیس کرج، 7 مدرسه در اردبیل، حداقل 3 مدرسه در تهران، یک مدرسه در کرمانشاه و چند مدرسه هم در قم، آماری بود که حمله‌کنندگان به مدارس دیروز از خود به جا گذاشتند. در شهر تهران، برخی مدارس در محله‌های تهرانسر، تهرانپارس و نارمک مورد هدف مسموم‌کنندگان قرار گرفتند.

دانشگاه علوم پزشکی قم، گزارش کرده که از میان دانش‌آموزان مسموم ‌شده در این شهر، 12 تن کارشان به بستری شدن در بیمارستان رسیده است. در فردیس هم 84 دانش‌آموز راهی بیمارستان شدند.

در همین حال شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز گذشته اعلام کرد که «تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را دیروز (چهارشنبه) از یک منبع موثق دریافت کردم.» او همچنین تاکید کرده که «درباره تعداد کشته‌شدگان این حادثه آماری ندارم و باید وزارت آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کند.»

هر چند از تعداد شهرهای درگیر با این موضوع آمار دقیقی اعلام نشده است، اما آماری که «اعتمادآنلاین» با بررسی خبرهای موجود در خبرگزاری‌های رسمی به دست آورده، حکایت از درگیر شدن «10 استان» با این موضوع دارد و در مجموع «58 مدرسه» مورد هدف حمله‌کنندگان قرار گرفته است؛ البته تا عصر دیروز. اما با توجه به روند افزایشی این اقدامات در روزهای گذشته به خصوص دیروز، این احتمال وجود دارد که این آمار در هفته آینده بالا برود.

با این وجود سه‌شنبه گذشته، «عبدالعلی رحیمی‌مظفری»، نماینده سروستان در مجلس، در تذکر خود تاکید کرد که 15 شهر درگیر با این سریال مسمومیت‌ها هستند. اما ساعتی بعد «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس از او انتقاد کرد و گفت که تعداد شهرهای درگیر 15 عدد نیست و دو شهر هستند و خواستار اصلاح این آمار از سوی رحیمی شد. در واکنش به سخنان قالیباف، رحیمی هم صحبت‌های خود مبنی بر 15 شهر را پس گرفت، اما گفت آمار شهرهای درگیر بیش از 2 شهر است.

 

شکستن سکوت مقامات دولتی

اما با بالا گرفتن این اقدامات و سریالی شدن مسمومیت‌ها، دیروز بالاخره مقامات دولتی و به خصوص ابراهیم رییسی سکوت خود را شکست و درباره مسمومیت دانش‌آموزان دستوراتی را صادر کرد. 

ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت که دیروز برگزار شد، به احمد وحیدی، وزیر کشور دستور داد تا هر چه سریع‌تر «موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس را رسیدگی و ریشه‌یابی» کند. رییس دولت سیزدهم همچنین از وزیر کشور خواسته در این زمینه «اطلاع‌رسانی مستند و مستمر» انجام دهد تا نگرانی خانواده‌ها رفع شود.

 

اطلاع‌رسانی فقط از راه وزارت کشور

با این وجود و با گذشت بیش از 3 ماه از سریال مسمومیت‌ها، مقامات مسوول در اظهارنظرهای رسمی خود، هنوز حرفی از مجریان و کارگردان یا کارگردانان این سریال مطرح نکرده‌اند. 

ابراهیم رییسی همچنین تاکید کرده وزارتخانه‌های بهداشت، اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری می‌کنند.

رییسی در بخش دیگری از سخنانش اطلاع‌رسانی در این مورد را محدود به «وزارت کشور» کرده و گفته اطلاع‌رسانی تنها باید از این طریق باشد. 

 

فارس: سه نفر بازداشت شدند؛ وزیر کشور: کذب است

اما از صبح دیروز که سکانس‌های جدیدی از سریال مسمومیت‌ها در حال اجرا بود، خبرگزاری فارس، مدعی شد که نهادهای امنیتی، 3 نفر را در ارتباط با این موضوع بازداشت کرده‌اند. این خبرگزاری حتی خط و ربط این سه نفر را هم مشخص کرده و نوشته بود که آنها مرتبط با «جریان نفاق» هستند. در ادبیات مرسوم میان امنیتی‌ها، به «گروهک مجاهدین خلق» یا همان «منافقین»، «جریان نفاق» گفته می‌شود.

عصر دیروز که وزیران کشور و آموزش و پرورش در ساختمان میدان فاطمی وزارت کشور نشست خبری مشترکی در همین زمینه برگزار کردند، احمد وحیدی خبر فارس را تکذیب کرد و گفت که «اخیرا درباره این مساله مطالب مختلفی بیان می‌شود که همه کذب است؛ اینکه گفته شد دستگیری داشته‌ایم، این‌طور نیست ولی دستگاه‌های اطلاعاتی ماجرا را دنبال می‌کنند و نتیجه اینکه کسانی که موثر بوده یا اگر وابسته به گروهک‌ها باشند، الان اطلاعی نداریم، اطلاع‌رسانی می‌شود.»

این سخنان وزیر کشور مبنی بر عدم اطلاع از هویت عاملان در حالی مطرح می‌شود که چند روزنامه‌ از جمله روزنامه دولت، «ایران» و برخی روزنامه‌های محافظه‌کار مانند همشهری، کارگردان و مجریان سریال مسمومیت‌ها را «منافقین» معرفی کرده‌اند. در همین حال هیچ گروهی نیز تاکنون مسوولیت این اقدامات را بر عهده نگرفته است.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش درباره عوامل و علت تاکید کرده که «طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون عامل خاصی هنوز یافته نشده که مثلا بگوییم یک ماده خاصی بوده و بر اثر آن ماده رخ داده است؛ لذا تاکنون گزارش قطعی از ماده خاصی بوده، نداشتیم.» این در حالی است که سه‌شنبه، علیرضا منادی‌سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس در اظهاراتی تاکید کرد که «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.2 (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.» 

 

عامل؟ مشخص نیست!

وحیدی در ادامه سخنانش گفت: «اینکه گفته می‌شود این واقعه یک ماجراجویی شخصی، داخلی یا احیانا عوامل بیرون از مدرسه بوده یا نه، باید بگوییم مساله تحت بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی است و نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد ولی مواردی پیدا نشده که بتوان قاطعانه گفت مربوط به عامل مشخصی است.»

وزیر کشور همچنین نتیجه‌ای که از جلسه مشترک با «وزیر آموزش و پرورش»، «مسوولان وزارت بهداشت، پدافند غیرعامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استانداران» داشت، ‌چند استان درگیر را این‌گونه بیان کرد که بیشتر ناشی از «استرس و نگرانی» بوده است: «بیش از 90 درصد از آنچه تحت عنوان عارضه برای فرزندان عزیزمان بود، عوامل خارجی نبوده و بیشتر استرس و نگرانی‌هایی بوده که بر اثر طرح این موضوع پیش آمده بود.»

 

اگر این اتفاق برای دختر شما می‌افتاد چه کاری می‌کردید؟

در همین حال روز گذشته سریال مسمومیت دانش‌آموزان دختر در صحن مجلس مورد مناقشه برخی نمایندگان قرار گرفت؛ مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد و چگنی در تذکری گفت که «دختربچه‌های مظلوم و معصوم در دبستان‌ها در حال پرپر شدن هستند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا فقط تمرکز روی بودجه است؟ ما امروز مشکل امنیتی داریم...اگر دختر خود شما بود نیز این‌گونه رفتار می‌کردید؟ چرا باید مجلس هیچ واکنشی به این موضوع نشان ندهد.» با پایان این تذکر، «محمدتقی نقدعلی» از نمایندگان تندروی مجلس مقابل محمودوند قرار گرفت و درباره موضوع تذ  کر او سخنانی خطاب به محمودوند بیان کرد؛ مشخص نیست نقدعلی به محمودوند چه گفته که نماینده خرم‌آباد با صدای بلند رو به نماینده خمینی‌شهر گفت: «شما که معلم اخلاق هستید اگر این اتفاق برای دختر شما می‌افتاد چه کاری می‌کردید؟» او در حال ادامه دادن سخنانش بود که تعدادی از نمایندگان اطراف او تجمع کردند و سعی در آرام کردن او داشتند. 

 

انتقاد نایب‌رییس فراکسیون انقلاب مجلس از ضعف در اشراف اطلاعاتی 

محسن پیرهادی، نایب‌رییس فراکسیون انقلاب مجلس، در نوشته‌ای با انتقاد از دستگاه‌های امنیتی، تاکید کرد که «اشراف اطلاعاتی روی پروژه ناامن‌سازی در مدارس ضعیف بوده و باید جدی‌تر پیگیری شود. برخی مسوولان در پیگیری و برخورد با عوامل برهم زننده امنیت دانش‌آموزان در مدارس کوتاهی کردند و شکل‌گیری احساس ناامنی میان دانش‌آموزان و والدین غیرقابل تحمل است و باید سریعا مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.» نماینده تهران در این متن که در اختیار «ایسنا» قرار داده، نوشته: «استمرار و تکرار این حادثه ... زیبنده کشور نیست.» او در بخش دیگری از این نوشته، باز هم از نحوه برخورد با سریال مسمومیت‌ها انتقاد کرده است: «علل درنگ، ورود ضعیف و عدم پرداختن جدی مسوولان ذی‌ربط به این موضوع باید بررسی شود، باید روشن شود که چرا اتفاق تکرارشونده‌ای که هم جان و سلامت دختران سرزمین‌مان و هم امنیت کشور را نشانه گرفته، در گزارشات اولیه جدی تلقی نشده است؟»

در حالی که طبق اخبار رسانه‌ها نخستین مورد از مسمومیت در مدارس نهم آذرماه منتشر شده، پیرهادی نوشته: «قریب به دو ماه از ثبت اولین گزارش بروز مسمومیت در مدارس دخترانه قم می‌گذرد، تکرار حادثه و استمرار مسمومیت دختران دانش‌آموز به چند شهر دیگر از جمله بروجرد و شهر پردیس در روزهای اخیر هرگونه شائبه در مورد غیر عمدی بودن آن را رد کرده است.»

او پیگیری سریال مسمومیت‌ها از سوی «دولت، مجلس، دادستانی، نهادهای امنیتی و فراجا» را نشانه «جدیت» دستگاه‌های «نظارتی– امنیتی و انتظامی و قضایی» در این خصوص دانسته است، اما در عین حال گفته که «اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع در مورد این موضوع به مردم می‌تواند هم در آگاه‌سازی جامعه و هم در رفع نگرانی خانواده‌هایی که با این معضل دست به گریبان شده‌اند یا حتی احتمال می‌دهند فرزندان‌شان مورد آسیب قرار گیرند، اقدامی ضروری است.»

 

دشمن مانند هواپیمای اوکراینی می‌خواهد موج‌سواری کند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد، نایب‌رییس فراکسیون انقلاب تاکید کرده «هر لحظه درنگ در داخل برای گفت‌وگو با مردم در این موضوع، میدان دادن به جمع متکثر و متعدد در خارج‌نشین است که سعی در ناراضی‌تراشی در داخل کشور را دارند.»

او با نمونه آوردن از برخی حوادث نظیر «سقوط هواپیمای اوکراینی و ماجرای فوت مهسا امینی» نوشته که این حوادث نشان داده‌اند، «استراتژی معاندان نظام استفاده از هر سوژه‌ای برای موج‌سواری در جهت دشمنی و عملیات رسانه‌ای در کشور است، به همین دلیل فرصت‌گیری از آنها در حفط وحدت و انسجام ملی اصلی اساسی است.»

سرعت گرفتن صدور دستورات

چهارشنبه که سریال مسمومیت‌ها سرعت گرفت، صدور دستور بابت پیگیری از سوی مقامات رسمی هم سرعت گرفت؛ با این وجود لااقل پنجشنبه و جمعه به خاطر تعطیلی مدارس، خبری از قسمت بعدی این سریال نیست، اما باید منتظر ماند و دید در این دو روز چه اقداماتی برای شنبه بدون مسمومیت صورت می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید