حکایت بازار خودرو در هفته ای که گذشت

بازار خودرو جوش آورد /گذر سمند EF7 از مرز نیم‌ میلیارد تومان!

کدخبر: ۵۵۷۳۸۷
اقتصادنیوز: بازار خودرو طی یک هفته ای که گذشته شاهد رالی قیمت ها بود. محصولات پرتیراژ شرکت های خودروساز که بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص می دهند در پایان هفته اول اسفندماه سال جاری رکوردهای قیمتی خود را جا به جا کردند.
بازار خودرو جوش آورد /گذر سمند EF7 از مرز نیم‌ میلیارد تومان!

به گزارش اقتصادنیوز  دلیل این رشد قیمت را باید در حوالی میان فردوسی جست و جو کرد. همانند بیش از چهارسالی که از تحریم های اقتصادی می گذرد همچنان نخ قیمت بازاری خودروها به نرخ ارز گره خورده است.

بنابراین در زمان هایی که تلاطم نرخ ارز افزایش می یابد قیمت خودرو در بازار نیز جهش هایی را به خود می بیند. البته از کنار نحوی عرضه شرکت های خودروساز نیز نمی توان به راحتی گذشت. خودروسازان برخی از محصولات خود را به بورس کالا برده اند و برخی را نیز از مسیر قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار می دهند. البته هر دو نحوی فروش در یک نکته مشترک است و آن فروش قطره چکانی است. شاید مدیران خودروساز ادعا کنند روند عرضه آنها قطره چکانی نیست اما آمارهای ارائه شده پیز دیگری می گویند. به طور مثال ایران خودرو در هفته ای که گذشته 10 هزار دستگاه پژو 207 با گیربکس دستی را روی تابلوی بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار داد اما بیش از چهار برابر تیراژ عرضه متقاضی وجود داشت. با توجه به مثال بیان شده تیراژ عرضه در برابر حجم تقاضا قطره چکانی محسوب می شود. این مساله درباره فروش بورسی خودرو است که متقاضیان باید تمام قیمت پایه خودرو را در حساب های خود ذخیره کنند چنانچه این محاسبه درباره فروش هایی که از مسیر قرعه کشی می گذرد، بررسی شود عرضه قطره چکانی به نسبت حجم تقاضا بیش از پیش خود را نشان می دهد. از تورم انتظاری نیز نمی توان گذشت. درست است که متقاضی زیادی در بازار خودرو وجود ندارد اما نگاه تورمی فروشندگان به اینده سبب می شود تا قیمت خودروهای در اختیار خود را افزایش دهند. با توجه به وضعیت حاکم بر بازار و ایده های نصفه و نیمه وزارت صمت بعید به نظر می رسد قیمت ها به این زودی ها ارام بگیرند.  

قیمت انواع دنا یکسان قد کشید

دنا با گیربکس دستی و همین خودرو با گیربکس اتوماتیک در هفته اول اسفندماه رشدی حدود 9.5 درصدی را به خود دیدند. در پایان هفته ای که گذشت دنا با گیربکس دستی حول و حوش 690 میلیون تومان قیمت خورد و دنا با گیربکس اتومات نیز از سوی فروشندگان با قیمت 860 میلیون تومان قابل خریداری بود. 

3s

سمند با موتور EF7 پیچ نیم میلیارد تومانی را رد کرد 

سمند LX با موتور EF7 انتهای هفته منتهی به 27 بهمن ماه با قیمتی حوالی 475 میلیون تومان به کار خود پایان داد. اما طی یک هفته رشدی حدود 36 میلیون تومانی را تجربه کرد و به نوعی جایگاه خود را در باشگاه خودروهای نیم میلیارد تومانی تثبیت کرد.

42

شاهین در نزدیکی 600 میلیون تومان خیمه زد 

شاهین قیمت خود را در بازار در پایان اولین هفته از اسفندماه تا نزیک های 600 میلیون تومان بالا آورد. این خودروی که مدیران سایپا قصد دارند با افزایش تیراژ سهم بیشتری از بازار را با آن تصاحب کنند با قیمتی حدود 595 میلیون تومان در دستری خریداران قرار دارد. با توجه به این قیمت می توان گفت شاهین یک نفس تا 600 میلیون تومانی شدن فاصله دارد. قیمت شاهین طی یک هفته حول و حوش 5.3 درصد رشد کرد. 

کوییک R با گیربکس دستی و کوییک معمولی نیز به ترتیب با رشدی 11 درصدی و رشد 9 درصدی هفته ای که گذشت را به پایان رساندند. 

1s

تیبا هاچ بک، تیبا صندوقدار و ساینا را جا گذاشت

بررسی قیمت خودروهایی که عنوان کف بازاری را یکد می کشند و هنوز مدل 1401 آنها در بازار موجود است نشان می دهد تیبا 2 عنوان بیشترین رشد قیمت را در بازه یک هفته ای به نام خود ثبت کرد. این محصول هاپ بک (بدون صندوق عقب) طی یک هفته حدود 6.7 درصد قیمت خود را افزایش داد. پشت سر تیبا 2 در جاده افزایش قیمت تیبا صندوق دار با رشدی حدود 6.4 درصد و ساینا با رشدی حوالی 6.3 درصد حضور دارند. 

2s

رشد بیش از 4 درصدی هایما S7 پلاس 

خانواده هایما تنها خانواده خودرویی است که در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ می شود. در شرایطی که هایما S8 هنوز آن طور که باید و شاید در بازار رویت نشده هایما S7 پلاس به نوعی یکه تاز این خانواده در بازار خودرو محسوب می شود. این خودرو در پایان هفته ای که گذشت با قیمتی حدود یک میلیارد و 585 میلیون تومان در بازار حضور داشت.

5s

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید