اجرای برنامه ویژه شهرداری در منطقه 13

ادعای عجیب معاون زاکانی درباره زباله گردان تهران!

کدخبر: ۵۲۲۱۵۱
​اقتصادنیوز: معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران مدعی شد زباله گردی در منطقه 13 حذف شده است .
ادعای عجیب معاون زاکانی درباره زباله گردان تهران!

به گزارش اقتصادنیوز ، کودکان زباله‌گرد یکی از موضوعاتی است که این روزها در قرارگاه اجتماعی شهر تهران به آن پرداخته می شود. مدیران شهری می‌گویند،می‌خواهند زنجیره زباله گردی را به صفر نزدیک کنند. احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران دراین خصوص توضیح می دهد : شهرداری در پی آن است که زنجیره زباله گردی را که پشت آن، مافیای قدرتمند پسماند قرار دارد، به عدد صفر نزدیک کند. این کار، گردش مالی بسیار بالایی دارد و عده ای، جویای کار هستند ممکن است به هر دلیلی جذب این حوزه شوند. قرار بر این بود که شهرداری تهران، 8 مرکز مکانیزه موثر در حوزه تفکیک زباله یا MRF ایجاد کند که تاکنون 4 مرکز افتتاح شده است و مابقی، به زودی در دسترس خواهد بود. این باعث می‌شود تا بیش از 80 درصد، دست مافیا از رسیدن به زباله خشک قطع شود.

او ادامه می دهد :  شهرداری چند هزار خودرو برای جمع آوری زباله ها به صورت تفکیک شده از مبدا درب منازل در نظر گرفته است، با راه‌افتادن این طرح و با همکاری شهروندان، تفکیک زباله از مبدا به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد و دیگر چیزی به نام زباله خشک در سطل های زباله وجود نخواهد داشت. اینگونه، سطل های زباله بزرگ هم در شهر معنایی نخواهند داشت و وجود این ها چنان کم می شود که زباله گرد، دیگر این طلای کثیف را در اختیار نخواهد داشت. شهرداری تهران، سازمان خدمات شهری و مجموعه هایی که دست اندر کار این مسئله هستند به جد این موضوع را دنبال می کنند؛ اما فرهنگ سازی و در پی آن راه اندازی MRF، در چند ماه آینده مسئله زباله گردی را حل خواهد کرد.

احمدی صدر معتقد است: باید با مافیایی که زباله گردها را ساماندهی می کنند نیز به صورت قانونی برخورد شود، دستگاه قضا و پلیس باید با این افراد برخورد کنند. این کار غیر قانونی است، یعنی به کارگیری کودکان زیر 18 سال که مشخصا جرم است و دستگاه قضا می تواند به راحتی با آن برخورد کند  در کلان شهرهای بزرگ دنیا، حاکمیت یک پارچه شهری وجود دارد؛ ولی در تهران شرایط اینگونه نیست و هر کدام از دستگاه ها و نهادها کار خودشان را می کنند. این تحت اختیار نبودن برخی امور زیر نظر شهرداری، باعث به وجود آمدن برخی مشکلات می شود.

در دوره گذشته مدیریت شهری هم  بخشنامه ای برای  مقابله با به کارگیری کودکان در فرآیند جمع آوری پسماند تهران صادر شده بود ،اما بخشنامه چاره این مشکل نبود . زهرا شمس احسان، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران  در مورد سرانجام دستور شهردار پیشین مبنی بر ممنوعیت استفاده از کودکان توسط پیمانکاران حوزه پسماند، می‌گوید: ممنوعیت بهره‌کشی از کودکان موضوعی است که در قوانین کشور به صراحت به آن اشاره شده است، بگونه‌ای که ماد‌ه‌‌ 79 قانون کار به صراحت اشتغال به کار کودکان زیر 15 سال را ممنوع دانسته است و برای متخلفین هم جرائمی در نظر گرفته است. طبق ماده 84 قانون کار برای مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوانان زیان آور است، حداقل سن کار 18 سال تمام عنوان شده، تشخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است. با این تعاریف استفاده از کودکان در حوزه پسماند سنخیتی با قوانین ندارد و بخصوص با توجه به آسیب هایی که در حوزه های مختلف در پی دارد، باید به شکل جدی تری به آن پرداخت.

شمس احسان ادامه می دهد : ابلاغ شهردار پیشین تهران دارای نکات مثبتی بود، اما در همان دوره نیز به دلایلی که برای ما روشن نیست مفاد آن پیگیری نشد. یکی از دلایل این موضوع شاید اکثریت غیرایرانی کودکان زباله‌گرد است .

 محمد امین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران می گوید:موضوع زباله گردی با نوع مدیریت پسماند و تغییر و تحولی که در حوزه پسماند انجام می شود کاملا درهم آمیخته است و قابل تفکیک نیست. اگر نتوانیم نظام جمع آوری پسماند را مدیریت کنیم نمی توانیم زباله گردی را قطع کنیم. اتفاقی که در معاونت خدمات شهری افتاده این است که سه منطقه با هم نوع نگرش به پسماند یعنی پیمانکاریش را عوض می کنند و پیمانکاری   صفر تا صد می شود و اگر این اتفاق بیافتد و واسطه ها از بین برود و نتوانند واسطه بگذارند می شود زباله گردی را کاملا مدیریت کرد و این اتفاق در منطقه 13 به صفر رسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند  هم به تازگی ابراز امیدواری کرده که تا دو ماه و نیم آینده در 11 منطقه شهر تهران، زباله‌گرد به‌معنای شبکه هدفمندی که تحت پوشش اسم‌های مختلف مثل مافیا فعالیت می‌کنند، حذف می‌شود.

 محمدمهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند  درباره برنامه‌هایی که در این مدت برای کاش زباله‌گردی انجام شده است می گوید:‌ در سه محور فعالیت‌های خود را تعریف کردیم. نخست کاهش تولید که جزو وظایف شهرداری نیست اما به عنوان یک سیاست بالادستی، آن را در نظر گرفته‌ایم و با تولیدکنندگان مذاکراتی انجام می‌دهیم و همچنین تغییر سبک زندگی و تغییر رفتار شهروندان در حوزه مدیریت پسماند خانگی را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بحث تفکیک زباله در مبدأ و کاهش دفن برنامه دیگری است که در این حوزه پیگیری می‌شود، می گوید:طی مذاکراتی که با معاون شهردار داشتیم هدف‌گذاری شده تا زیر 30 درصد دفن داشته باشیم. اکنون بیش از 75 درصد دفن مستقیم پسماند داریم و این عدد در شهر تهران حدود 60 درصد است ،علت‌ها و موضوعات را در این حوزه بررسی و شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم در نحوه واگذاری قراردادهایمان که همان واگذاری پهنه‌های MRF (ایستگاه میانی پسماند) به سرمایه‌گذار است همه این موارد را حل کنیم؛ به طور مثال موضوع مخزن، تفکیک پسماند در مبدأ و انتقال پسماند تا خط‌های پردازش همه در یک بسته واحد دیده شده و به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه قراردادهایی که در دوره مدیریت قبلی بسته شده چهار پهنه MRF بوده که یکی از پهنه‌ها یک ماه و نیم است که در کوهک فعالیت می‌کند، می گوید:‌ منطقه 22 که یک ماه است به پیمانکار واگذار شده و اکنون شاید زیر پنج درصد زباله‌گرد وجود داشته باشد؛ یعنی شبکه هدفمند جمع‌آوری ضایعات از طریق کودکان کار حذف شده است. در برخی مناطق دیگر که پهنه‌های MRF داخل آن است با شهردار مذاکره کردیم و پذیرفتند که نگاه درآمدی به این حوزه نداشته باشیم و اهمیت این موضوع برایشان خیلی زیاد بود و سعی کردیم زودتر از موعد با بازگشایی کارخانه MRF بتوانیم این پهنه‌ها را تحویل همان سرمایه‌گذار دهیم و شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌گردها بسترسازی کند. در منطقه هشت و منطقه 13 شبکه هدفمند زباله‌گرد نداریم مگر این که کسی از سر نیاز سر مخزن برود و چیزی را بردارد.

عزیزی اضافه می کند:‌در مناطق چهار و 15 اکنون زیر 40درصد شبکه زباله‌گرد وجود دارد و تمام تلاشمان را می‌کنیم با همکاری دادستانی ناحیه 37 و عوامل انتظامی این شبکه را از میان برداریم. اینکه تاکیدات دستگاه‌‌های حاکمیتی در این حوزه زیاد است، درست است و جزو سیاست‌های سازمان مدیریت پسماند نیز وجود دارد. بسیاری از این موارد را خودمان به استاندار و سازمان محیط زیست گزارش می‌دهیم و در صدد این هستیم که در شهرداری تهران این موضوعات را از ریشه حل کنیم و با واگذاری درست، منافع پیمانکار و سرمایه‌گذار لحاظ شود تا دیگر تمایلی نداشته باشند سر مخزن بروند و زباله را از مخزن جمع‌آوری کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند  تاکید می کند:به جرأت می‌توانم بگویم تا دو ماه و نیم آینده نباید در 11 منطقه زباله‌گرد داشته باشیم. زباله‌گرد یعنی شبکه هدفمندی که تحت پوشش اسم‌های مختلف از جمله مافیا فعالیت می‌کند. اکنون درگیری‌ها و توقیف خودرو زیاد است و به‌صورت شبانه‌روز، شبکه غیرمجازی که در شهر کار می‌کنند را با همکاری عوامل پلیس انتظامی جمع‌آوری می‌کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه در حال حذف سیستم سنتی جمع‌آوری پسماند از سطح شهر هستیم، می گوید : روش نوینی از نحوه واگذاری کار به بخش خصوصی را در قالب سرمایه‌گذاری در دستور کار داریم. در یکسری از مناطق پهنه‌های MRF داشتیم که این اتفاق می‌افتد مثل مناطق پنج، هفت، هشت، 12، 13، 15، 16، 21 و 22 این کار انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید