به گزارش اکوایران، امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعود شد و در 5 دقیقه ابتدایی شاخص کل و شاخص هم وزن رشد کردند اما تحت فشار عرضه‌ها هر دو شاخص شروع به نزول کردند و این روند تا پایان ادامه یافت. در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهارشنبه 4 هزار و 94 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 498 هزار و 509 واحد رسید. بدین ترتیب مرز مهم یک میلیون و 500 هزار واحدی شکسته شد و شاخص پس از 2 ماه به کانال 1.4 میلیونی بازگشت.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات امروز 2 هزار و 688 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 415 هزار و 830 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 91 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 44 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 176 نماد رشد قیمت داشتند و 434 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هجدهمین روز متوالی منفی شد و 355 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای دی (بانک دی) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «فملی» و «میدکو» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «فولاد»، «مبین» و «شبریز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «غصینو» و «فغدیر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «دماوند» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و فمراد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

مازاد عرضه در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 120  میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 76 درصد افت کرد و در رقم 26 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد لسرما (شرکت سرما آفرین) با صف‌ خرید 13 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لسرما، نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار) و خچرخش (شرکت چرخشگر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از وساپا، نمادهای غنوش، فتوسا، غدشت و دانا بیشترین صف فروش داشتند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 735 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 12 هزار و 252 میلیارد تومان بود که 73 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 848 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سال جاری است. 

در معاملات امروز نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 76 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، میدکو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وکار و فمراد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 598 میلیون و 265 هزار و 36 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خساپا و وکار نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس