نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۵ فروردین

پیکر مرحوم محسن نوربخش تشییع شد

کدخبر: ۴۸۴۷۴۹
اقتصادنیوز: خبرهای مهم روزنامه های ۵ فروردین ماه به این شرح است:
پیکر مرحوم  محسن نوربخش تشییع شد

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.

شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

سایت «اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

همچنین در اکوایران ببینید : بذر اقتصادی انقلاب 57؛ اصلاحاتی که علیه شاه شد

پنجم فروردین 1352

زعفران به کیلویی 1350 تومان رسید

مصرف زعفران، خلال بادام و خلال پسته به مناسبت اربعین و همچنین هم‌زمان شدن روز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) بالا رفته و با وجود اینکه بازار تهران در یک حالت نیمه تعطیل به‌سر می‌برد، معهذا عطاری‌های سبزه میدان بازار نسبتا خوبی دارند.

زعفران که بازارش از اول محرم گرم شده است، هم‌اکنون بازار بارونقی دارد. انواع زعفران دسته، خاک و سرقلم می‌باشد که در قائنات، بیرجند، فردوس، گناباد، کاخک، قائن و بجستان به عمل می‌آید.

قیمت زعفران در حال حاضر کیلویی 1200 تا 1350 تومان است. مغز بادام و مغز پسته نیز مصرفش به همین مناسبت بالا رفته و همچنین هل و گلاب بازار خوبی دارد.

خلال بادام کیلویی 220 ریال، خلال پسته قزوینی کیلویی 450 ریال و خلال پسته اصفهانی کیلویی 350 ریال است. هل هندوستان هر کیلو 530 ریال و انواع گلاب کاشان از کیلویی 30 تا 70 ریال به فروش می‌رسد.

 

اولین قرارداد بازرگانی ایران و چین امضا می‌شود

وزیر اقتصاد ایران هفته آینده در راس یک هیات مهم اقتصادی و بازرگانی به چین کمونیست می‌رود.

اعضای هیات اقتصادی و بازرگانی ایران طی اقامت خود در چین کمونیست علاوه‌بر مذاکرات و ملاقات‌هایی که با مقامات اقتصادی و بازرگانی این کشور خواهند داشت از تاسیسات صنعتی چین و مراکز اقتصادی این کشور بازدید خواهند کرد و به احتمال قوی در پایان دیدار و مذاکرات خود با مقامات چین کمونیست یک موافقتنامه بازرگانی که در حقیقت اولین قرارداد بازرگانی با این کشور است به امضا خواهد رسید.

مقدمات این موافقتنامه اوایل فروردین سال گذشته هنگامی که اولین هیات عالیرتبه بازرگانی چین کمونیست به ریاست آقای «چین چیه» پس از برقرار روابط سیاسی بین دو کشور به ایران آمد فراهم شده است.

از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود که پایه و نحوه گسترش مبادلات بازرگانی بین ایران و چین و اولین قرارداد بازرگانی دو کشور کم و بیش براساس قراردادهای مشابهی باشد که ظرف یکی دو سال اخیر با کشورهای بلوک شرق به امضا رسیده است و نحوه مبادلات روی اکثر اقلام کالاهای بین دو کشور به صورت پایاپای صورت گیرد مگر در موارد استثنایی ازجمله نفت و پتروشیمی که برای این مواد خریدار فراوان با ارزهای معتبر وجود دارد.

چنانچه توافق‌هایی برای صدور این مواد بین دو کشور صورت گیرد، از اساس معاملات پایاپای مجزا بوده و به صورت ارزی خواهد بود.

پس از برقراری ارتباط سیاسی در ماه اوت 1971 محدودیت‌های بازرگانی لغو شده است و انجام معاملات بازرگانی با توجه به مقررات عمومی صادرات و واردات مجاز شناخته شد.

چین با 800 میلیون جمعیت و 90 هزار میلیون دلار تولیدات صنعتی و خدمات و 75 هزار میلیون دلار محصول غله (حدود 240 میلیون تن) قادر است مبادلات بازرگانی وسیعی با کشورها داشته باشد.

جمع کل صادرات این کشور به موجب آخرین آماری که در دست است، 2016 میلیون دلار و جمع واردات این کشور 2260 میلیون دلار بوده است.

 

پنجم فروردین 1382

پیکر مرحوم دکتر محسن نوربخش تشییع شد

پیکر مرحوم دکتر سیدمحسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز (چهارم فروردین) از مقابل ساختمان قبلی بانک مرکزی تا میدان امام خمینی تشییع شد.

آیت‌الله توسلی و حجت‌الاسلام والمسلمین امام جمارانی نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری در مراسم تشییع جنازه مرحوم دکتر نوربخش شرکت داشتند.

دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری، اعضای هیات دولت، چند تن از نمایندگان مجلس، مدیران عامل بانک‌ها، تعدادی از معاونان، مدیران و کارکنان بانک مرکزی در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم تشییع پیکر مرحوم نوربخش جمع زیادی از آشنایان، دوستان، همکاران و بستگان این مرحوم نیز شرکت داشتند.

دکتر سیدمحسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه بر اثر عارضه بیماری قلبی در سن 54 سالگی درگذشت.

مرحوم نوربخش از دوران کودکی دچار عارضه رماتیسم قلبی بود.

 

پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت دکتر نوربخش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه در پیامی درگذشت مرحوم دکتر محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به رئیس‌جمهوری و هیات وزیران و خانواده این مرحوم تسلیت گفتند.

متن کامل پیام مقام معظم رهبری بدین شرح است:

جناب آقای خاتمی، ریاست جمهوری اسلامی ایران

درگذشت تاسف‌انگیز فقید سعید جناب آقای دکتر محسن نوربخش را که از مدیران ارشد و پرسابقه جمهوری اسلامی ایران بودند، به جنابعالی و هیات محترم وزیران و به خانواده محترم و گرامی ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان محترمشان مسئلت می‌کنم.

 

سیدمحمد خاتمی درگذشت دکتر نوربخش را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری در پیامی درگذشت دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی را به ملت، دولت و خانواده داغدارش تسلیت گفت.

متن پیام رئیس‌جمهوری به این شرح است:

خدمتگزار صدیق، دانشمند توانای ملت بزرگوار ایران، برادر عزیزم دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی به دیدار معبود شتافت.

فقدان این عزیز خسارتی بزرگ برای همه ما است، اما در برابر تقدیر حضرت پروردگار خاضعانه تسلیم هستیم. خدمت بی‌نظیر او در همه لحظه‌های سخت و آسانی که بر این کشور گذشت، هیچ گاه از یادها نخواهد رفت.

من این مصیبت سنگین را به مادر پرهیزگار و همسر وفادار و بافرهنگ او و به فرزندان ارجمند و شایسته‌اش و به ملت و دولت ایران تسلیت عرض می‌کنم.

برای آن فقید سعید از درگاه خداوند منان علو درجات و برای همه بازماندگان معزز صبر و اجرا طلب می‌کنم.

رئیس‌جمهوری همچنین یکشنبه شب با حضور در منزل مرحوم نوربخش با خانواده وی ابراز همدردی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید