گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازارهای جهانی

شناسایی چشم‌انداز بازار نفت وطلا زیر سایه اومیکرون

کدخبر: ۴۵۷۹۸۰
اقتصادنیوز: اگر اوپک تولید نفت را به خاطر عدم قطعیت ناشی از گونه جدید کرونا بالا نبرد، اما بخش تولید گونه جدید را جدی نگیرد، مازاد تقاضای انرژی می‌تواند موجب کاهش قیمت نفت و واکنش مثبت قیمت طلا شود.
شناسایی چشم‌انداز بازار نفت وطلا زیر سایه اومیکرون

به گزارش اقتصادنیوز قیمت طلای جهانی در پایان معاملات روز جمعه روی 1792 دلار قرار داشت، تحلیل‌گران معتقد بودند با شیوع گونه جدید ویروس کرونا قیمت طلا شانسی برای بازگشت به بالای مرز 1800 دلار خواهد داشت، اما این اتفاق تا ظهر امروز نیافتاده بود. قیمت فلز گرانبها در ساعت 12 و 35 دقیقه عصر به وقت ایران در حوالی 1798 دلار نوسان می‌کرد.

حذف ناگهانی حمایت‌های اقتصادی منطقی نیست

مقامات بانک مرکزی اروپا می‌گویند در ناحیه یورو تورم نگران‌کننده‌ترین عامل برای پیشرفت اقتصادی است، با این حال معتقدند حذف هرگرونه اقدام حمایتی باید با رویکرد محتطانه‌ای انجام شود و حذف ناگهانی حمایت‌ها می‌تواند موجب بازگشت اقتصاد به سمت عقب شود. آن‌ها امیدوارند که گونه جدید ویروس کرونا ضربه جدی به فرایند رشد اقتصادی وراد نکند، زیرا طی چند دوره، اقتصاد به نوعی با ضربه‌های ناشی از ورود گونه‌های جدید وفق پیدا کرده است.

اما کرونای جدید از مجرای دیگری نیز می‌تواند بر روندهای قیمتی تاثیر بگذارد و آن مجرای انرژی است، برخی معتقدند که عدم قطعیتی که اومیکرون به وجود آورده است موجب خواهد شد، اوپک اهداف خود در جهت افزایش تولید نفت در ماه ژانویه (دی و بهمن) را متوقف کند و سهمیه تولید خود را ثابت نگه دارد، در صورتی که تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی و افزایش تولید جدی نباشد و تقاضا برای انرژی کاهش نیابد، اما اوپک به واسطه برآوردهای خود در مورد عدم قطعیت با این تقاضای فزاینده همراهی نکند، مازار تقاضا می‌تواند دوباره موجب رشد قیمت انرژی شود و قیمت طلا نیز در واکنش به این امر تغییراتی مثبت را به ثبت رساند.

قیمت بیت کوین و اتریوم افزایش یافت

تغییرات قیمتی بیت کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بود و قیمت این ارز دیجیتال در ساعت 12 و 41 دقیه عصر به وقت ایران 57 هزار و 405 دلار گزارش می‌شد. سرمایه بازار بیت کوین به 1.08 تریلیون دلار رسیده بود و بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته حدود 8 درصد اختلاف داشتند.

بیت کوین

قیمت اتریوم نیز مانند بیت کوین تغییراتی مثبت را در 24 ساعت گذشته به ثبت رسانده بود و در حوالی 4 هزار و 329 دلار قرار داشت. سرمایه بازار اتریوم 513 میلیار دلار و اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته حدود 9.5 درصد گزارش می‌شد.

قیمت اومیکرون 500 درصد رشد کرد

تاثیر شیوع گونه جدید ویروس کرونا بر بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی منفی بود و باعث افت قیمت ارزهای دیجیتال مهم دنیا در روز گذشته شد، اما یک ارز دیجیتال با سرمایه پایین در واکنش به شیوع کرونای اومیکرون رشد قابل توجهی داشت. بعد از اینکه سازمان بهداشت جهانی نام گونه جدید ویروس کرونا را مشابه نام یک ارز دیجیتال انتخاب کرد، قیمت این رمزارز (اومیکرون) شروع به رشد کرد و طی چند روز حدود 500 درصد بالا رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید