گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

بحران بورس تهران عمیق‌تر شد /شپنا صدرنشین شد

کدخبر: ۴۴۹۸۷۹
اقتصادنیوز: امروز شاخص کل برای سومین روز پی در پی نزول کرد و کانال 1.4 میلیونی را از دست داد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات دومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 23 هزار و 640 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 384 هزار واحد رسید. 

بورس

سومین روز نزولی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در 20 دقیقه ابتدایی به کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. روند نزولی شاخص ادامه یافت و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 23 هزار و 640 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 384 هزار و 118 واحد رسید.

پس از ریزش 13 هزار واحدی روز چهارشنبه و سقوط 28 هزار واحدی در روز شنبه، این سومین روز نزولی پیاپی بازار سهام است. شاخص در مجموع این 3 روز بیش از 65 هزار واحد پائین آمده است.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 7 هزار و 927 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 380 هزار و 157 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 280 واحد نزول کرد و به رقم 19 هزار و 676 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 56 نماد رشد قیمت داشتند که 38 نماد بورسی و 18 نماد فرابورسی بودند. همچنین 429 نماد کاهش قیمت داشتند که 304 نماد بورسی و 125 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 11 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 87 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ششمین روز خروج نقدینگی

روز دوشنبه برای ششمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 678 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع 6 روز اخیر بیش از 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

از جیب دولت به مزرعه‌داران بیت‌کوین/در اکوایران ببینید:

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، آریان (شرکت پارس آریان) و فجهان (شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «پارس»، «شپدیس» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «کالا»، «اپال» و «انرژی3» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «ذوب» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «غصینو» و «حآفرین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و فسبزوار و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، توسن و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه قرمزپوش بازار

امروز قیمت سهام تمام نمادهای پالایشی گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت. شپنا، شبریز، شراز، شتران، شبندر، شسپا، شپاس، شاوان، ونفت و شبهرن همگی قرمزپوش شدند. 

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد افت کرد و در رقم 196 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به شنبه 46 درصد افزایش یافت و 521 میلیارد تومان شد. 

نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف‌ خرید 122 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای کالا (شرکت بورس کالای ایران) و کماسه (شرکت تأمین ماسه ریخته‌گری) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به نماد شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 51 میلیارد تومانی داشت. پس از شفن، شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک) و وسرضوی (شرکت سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 39 هزار و 553 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 153 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به 34 هزار و 437 میلیارد تومان رسید که 87 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 58 میلیارد تومان رسید. این کمترین رقم ارزش معاملات خرد در 82 روز کاری اخیر از 29 خرداد ماه تاکنون است. 

شپنا و خودرو صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 131 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد های‌وب و لپاری در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو (ایران خودرو) با تعداد 310 میلیون و 297 هزار و 583 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. کرمان و وبصادر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید