در گزارش اقتصادنیوز بررسی شد

ابهامات مسئولیت جدید سپاه در پایتخت!

کدخبر: ۴۴۸۸۴۳
اقتصادنیوز :‌معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت:‌از حضور نهادهای انقلابی مانند: سپاه، بسیج، ستاد اجرایی و بنیاد علوی به عنوان نهادهایی که علاقه‌مند به کمک به حل مشکلات اجتماعی شهر تهران هستند نام برد و گفت این نهادها بدون آنکه وظیفه قانونی‌شان باشد اما به واسطه تکلیف اجتماعی پای کار آمدند.
ابهامات مسئولیت جدید سپاه در پایتخت!

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته امین توکلی زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد قرارگاه خاتم به حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کند.

او از حضور نهادهای انقلابی مانند سپاه، بسیج، ستاد اجرایی و بنیاد علوی به عنوان نهادهایی که علاقه‌مند به کمک به حل مشکلات اجتماعی شهر تهران هستند نام می برد و می گوید: این نهادها بدون آنکه وظیفه قانونی‌شان باشد اما به واسطه تکلیف اجتماعی پای کار آمدند.

قرارگاه خاتم هم برنامه‌های محله‌محور داشته و با کمک مساجد و ائمه جمعه موضوع «کفالت اجتماعی» را دنبال می‌کند. ورود قرارگاه خاتم الانبیا به مسائل اجتماعی پایتخت برای آنانکه با شرح وظایف این قرارگاه آشنا هستند کمی عجیب است.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر چهارم می‌گوید: «شاید معاون شهرداری به اشتباه از خاتم الانبیا نام برده قرارگاه خاتم وظایف و ماموریت‌هایش در حوزه ساخت و ساز و عمران کشور تعریف می‌شود و تاکنون نیز عملکرد خوب و موفقی در این حوزه داشته و حاصل تلاش‌هایش در تهران تونل‌های مترو، بزرگراه‌ها و … بوده است. اما اینکه ماموریت تازه‌ای به آن محول شده باشد یا من از آن آگاه نیستم یا معاون شهردار به طور دقیق این موضوع را بیان نکردند.»

او معتقد است: «سپاه می‌تواند با محوریت بسیج در کنار سازمان‌های مردم نهاد به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود کند. همانطور که در تمام این سال‌ها از ظرفیت مساجد و بسیج در این حوزه‌ها استفاده شده است و افراد متخصص نیز  در این حوزه وجود دارند. در همین موضوع واکسیناسیون کرونا، بسیج به خوبی کمک نهادهای مسئول آمد.»

قناعتی اما از حضور سپاه در حوزه آسیب‌های اجتماعی تهران ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «موضوع آسیب‌های اجتماعی در تهران ابعاد پنهان و پیدای زیادی دارد و شاید به صلاح سپاه نبود که به این موضوع ورود مستقیم کند.»

هرچند که می‌توانست ظرفیت‌های فرهنگی خود را در اختیار مدیریت شهر قرار دهد اما اینکه متولی‌گری آن را به عهده بگیرد و خروجی موفقی نداشته باشد درست نیست. به هرحال این نگاه شورا و شهرداریست که گمان کرده می‌تواند مشکلات اجتماعی شهر را با این مجموعه کاهش دهد. اما سپاه مجموعه‌ای اثرگذار است که امیدواریم در این مسئولیت نیز بتواند به حل مشکلات شهر کمک کند.»

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای ششم شهر تهران هم معتقد است: «قرارگاه خاتم مسئولیت‌های سخت‌افزاری دارد و در بحث ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی سپاه دارای قرارگاه خاتم الاوصیا، بقیه‌الله فرهنگی، اوج و سراج است و احتمالا در حوزه نرم افزاری از این قرارگاه‌ها استفاده می‌شود و در حوزه سخت‌افزاری که نیاز به زیرساخت و خدمات ساخت و ساز است از ظرفیت‌های خاتم الانبیا استفاده می‌شود هرچند هنوز درخصوص قرارگاه اجتماعی شهرداری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از جزییات اطلاعی ندارد و به زودی در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

او تاکید می‌کند: «قرارگاه یعنی استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای حل چالش‌ها از نیروی انتظامی، بهزیستی و بخش‌های مختلف دولت تا ظرفیت‌های بخش خصوصی و مردمی باید با نگاه باز به این قضایا توجه کنیم تا کار ناقص انجام نشود.»

باید منتظر ماند و دید ورود سپاه به روند مقابله با آسیب‌های اجتماعی چه نتایجی به همراه خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید