واکنش قیمت سکه به بازگشت طلا به زیر 1800 دلار

کاهش دامنه نوسان قیمت دلار و سکه

کدخبر: ۴۳۵۷۱۷
قیمت دلار با نوسان جزئی نسبت به روز گذشته روی 27 هزار و 700 تومان قرار گرفت. قیمت سکه به بازگشت طلا به زیر 1800 دلار واکنش ضعیفی نشان داد.
کاهش دامنه نوسان قیمت دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار در معاملات روز گذشته تا 27 هزار و 950 تومان بالا رفت و در آخرین ساعات معاملات روز گذشته روی 27 هزار و 730 تومان قرار گرفت.

قیمت دلار در شروع معاملات امروز قدری افت کرد و روی 27 هزار و 650 تومان قرار گرفت.

قیمت دلار در ساعت 11 و 40 دقیقه صبح به وقت ایران روی 27 هزار و 700 تومان قرار داشت.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

از عواملی که قیمت دلار را به صورت کوتاه مدت و از مجرای تاثیرات روانی بر انتظارات فعالان بازار تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توان به چند مورد اشاره کرد. مهم‌ترین آن‌ها اخبار مذاکرات احیای برجام است. مورد دیگر اظهار نظرهای وزاری دولت جدید است. مثلا در شبکه‌های اطلاع رسانی معاملات دلار این خبر مطرح شد که وزیر پیشنهادی نفت برنامه‌های اصلی خود را بر مقابله با تحریم و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرده است.

به نظر می رسد اظهارنظرهایی که با اقتصاد باز زاویه دارند تا حدی انتظارات افزایشی در بازار را تقویت می‌کنند. مورد بعدی عرضه دلار در بازار متشکل است. بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از منابع ارزی خود مقدار عرضه دلار متشکل را تا حدی کنترل کند و از این طریق نوسان قیمت دلار را تعدیل کند. اما در بلند مدت درآمدهای ارزی کشور که بستگی زیادی به روابط تجاری و آینده مذاکرت دارد، مقدار عرضه را تعیین خواهد کرد. مورد مهم دیگر کسری بودجه دولت و سیاست مقابله با این کسری بودجه است. در صورتی که مخارج دولت کاهش نیابد، درآمدها افزایش نیابد، سیستم مالیاتی تغییر جدی نکند و بنا باشد کسری بودجه از طریق چاپ پول یا مالیات تورمی تامین شود، قیمت ارز همراه با نرخ تورم رشد خواهد کرد.

واکنش قیمت سکه به بازگشت طلا به زیر 1800 دلار

قیمت سکه امامی معاملات روز گذشته را با قیمت 12 میلیون و 280 هزار تومان آغاز کرد، رشد قیمت سکه تحت تاثیر عبور طلا از مرز 1800 دلار و افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد. قیمت سکه در طول معاملات روز گذشته کاهش یافت و در آخرین ساعات معاملات روز گذشته روی 12 میلیون و 100 هزار تومان قرار گرفت.

بازار سکه

حباب سکه چقدر شد؟

طلای جهانی در آخرین ساعات معاملات روز گذشته مرز 1800 دلار را از دست داد و تا ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ایران زیر این مرز قرار داشت. قیمت دلار نیز در شروع معاملات امروز از عصر روز گذشته پایین‌تر بود. قیمت سکه در شروع معاملات امروز روی 12 میلیون و 100 هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه در ادامه قدری رشد کرد و در ساعت 11 و 20 دقیقه صبح، بالای نرخ عصر روز گذشته و روی 12 میلیون و 140 هزار تومان قرار گرفت. قیمت دلار در این مقطع 27 هزار و 700 تومان و قیمت طلای جهانی 1794 تومان بود. انداره حباب سکه با این حساب 3.75 درصد به دست می‌آمد. مشاهده می‌شود اندازه حباب سکه با مقادیر حدود 6 و 7 درصدی که بعد از افت ناگهانی طلا اتفاق افتاده بود، فاصله گرفته است.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز نسبت به عصر روز گذشته افت کرد، اما دوباره افزایش یافت. قیمت سکه امامی نیز رفتاری مشابه دلار داشت. به نظر می‌رسد چندین عامل نوسان قیمت دلار در کوتاه مدت را موجب می‌شوند، اما احتمالا روند بلند مدت قیمت دلار به سیاست دولت جدید در مورد روابط تجاری خارجی و نحوه مقابله با کسری بودجه بستگی خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید