نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 30 دی‌ماه آغاز هر دهه

ایران تخلفات آمریکا را فاش کرد /نارضایتی پزشکان از مالیات

کدخبر: ۳۸۶۸۸۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات30دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: پیش‌نویس قانون جدید بازار سرمایه تهیه شد
ایران تخلفات آمریکا را فاش کرد /نارضایتی پزشکان از مالیات

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

30 دی 1350؛ پزشکان از نحوه دریافت مالیات راضی نیستند

پزشکان از نحوه اخذ مالیات راضی نیستند و اکثرا عقیده دارند مقررات مالیاتی پزشکان باید تغییر کند. به‌دنبال انتشار خبر تنظیم طرح جدید مالیات پزشکان خبرنگار اطلاعات با چند تن از پزشکان گفت‌و‌گو کرد.

دکتر خوشنویس متخصص اعصاب در این مورد گفت: در طرح جدید باید تماس پزشک با ماموران مالیاتی به کلی قطع شود. وی اضافه کرد: نحوه اخذ مالیات فعلی بر مبنای «دید زدن» ممیز مالیاتی درست مثل این است که مامور برق به جای تشخیص مقدار برق مصرفی از روی کنتور با چند مرتبه مراجعه و مشاهده اینکه آیا چراغ روشن است یا نیست، میزان برق مرضی را حدس بزند.

در‌حال‌حاضر سرنوشت اطباء و تمام کسبه عملا دست ممیز است.دکتر خوشنویس پیشنهاد می‌کند که برای اخذ مالیات پزشکان مثل بعضی از کشورها روی هر نسخه متناسب با ویزیت هر پزشک تمبر زده شود و داروخانه‌ها نیز فقط موظف به پیچیدن نسخه تمبردار باشند. در مورد اعمال جراحی نیز با رجوع به‌صورت حساب بیمارستان‌ها میزان مالیات تعیین شود.

دکتر حسین پارسا نیز در این مورد اظهار کرد: دولت باید به پزشک اعتماد داشته باشد و خود پزشک رقم مالیات را تعیین کند و همان‌ گونه که گواهی پزشک به واسطه اعتماد به وی برای دستگاه‌ها معتبر است، رقمی هم که پزشک تعیین می‌کند باید اعتبار داشته باشد.

خانم دکتر ریکابیت منصور پزشک اطفال نیز روش فعلی اخذ مالیات را نامعقول می‌داند و عقیده دارد با وجود اینکه مبلغ مالیاتی که پزشکان در ایران می‌پرازند نسبت به کشورهای دیگر فوق‌العاده کم است، معذلک عدالت در این مورد اجرا نمی‌شود به این معنی که مثلا پزشک اطفال و داخلی به همان میزانی مالیات می‌دهد که یک جراح می‌دهد. وی اضافه می‌کندبه‌نظر من باید پزشکان به سه درجه پایین، متوسط و بالا تقسیم شوند و برای هر دسته یک رقم معینی تعیین شود.

بانک جهانی برنامه‌ریزی پنج ساله می‌کند

به قرار اطلاع در مذاکراتی که بین مک نامارا، رئیس بانک جهانی و خداداد فرمانفرمائیان، مدیرعامل سازمان برنامه در سفر اخیر وی به آمریکا صورت گرفته، بانک جهانی در صدد است که همزمان با اجرای برنامه عمرانی پنجم در ایران، یک برنامه‌ریزی پنج ساله نیز در بانک جهانی به‌عمل آورد.

از طرف دیگر اعتماد بانک جهانی به اجرای برنامه عمرانی پنجم به‌طور کامل طب شده است که خود در انجام هدف‌های برنامه پنجم کمک موثری خواهد بود.

به موجب گزارش‌های دریافت‌شده، در دوره اجرای برنامه عمرانی پنجم کشور حدود 500 میلیون دلار بودجه پیش‌بینی شده است و با مذاکراتی که در مسافرت اخیر مدیرعامل  سازمان برنامه با سرمایه‌گذاران آمریکایی به عمل آمده است حدود دو سوم از این بودجه از طرف بخش خصوصی آمریکا تامین خواهد شد و بدین ترتیب سرمایه‌گذاران آمریکایی در برنامه عمرانی پنجم سهم عمده را به عهده خواهند گرفت.

30 دی 1360؛ ایران تخلفات مکرر آمریکا از بیانیه الجزایر را افشا کرد

دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تخلفات آمریکا در اجرای مفاد بیانیه الجزایر شکایتی تسلیم دادگاه لاهه کرده است.

مهندس بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی ضمن این مطلب گفت: آمریکا تخلفات زیادی در اجرای بیانیه الجزایر داشته است و بسیاری از اموال و دارایی‌های ایران را پس نداده و با وجود آنکه براساس بیانیه امضا شده قرار بوده در فرصتی کوتاه صورت اموال و دارایی‌های شاه معدوم در آمریکا را به ایران بدهد، از انجام این وظیفه خودداری کرده است.

به گفته نبوی که مسوول دفتر هماهنگی اجرای بیانیه الجزایر نیز هست، آمریکا باید اموال شاه معدوم و بستگانش را در آمریکا توقیف می‌کرد؛ درحالی‌که این کار نیز انجام نگرفته است.

آسوشیتدپرس نیز از هلند گزارش داد: منابع دادگاه لاهه دیروز گفتند: پس از گذشت یک سال از بازگشت گرون‌گان‌های آمریکایی از تهران دادگاه حل اختلاف ایران و آمریکا مجموعا 3200 ادعانامه علیه ایران در رابطه با بحران گرونگان‌گیری دریافت داشته که آخرین ادعانامه‌ها روز سه‌شنبه به دادگاه رسیده است.

30 دی 1370؛ وزیر صنایع سنگین بار دیگر خواستار ارز تک‌نرخی شد

وزیر صنایع سنگین در سومین روز سمینار بررسی مسائل شبکه بانک‌های صادرات ایران اولین اقدام در جهت حل مسائل اقتصادی و صنعتی کشور را اتخاذ سیاست تک‌نرخی ارز دانست.

محمد هادی‌نژاد حسینیان گفت: هدف ما این است که مسائل صنعت را حل کنیم و این امر با از بین بردن مشکلات اقتصادی کشور و از میان برداشتن سیستم چندنرخی ارز امکان‌پذیر است.

وی افزود: با حل مساله ارز صنعت کشور به سودآوری و درآمد ارزی بیشتری دست خواهد یافت؛ چراکه بر روی درآمدهای نفتی در صحنه بین‌المللی هر لحظه کنترل‌های بیشتری صورت می‌گیرد و کشاورزی نیز به‌دلیل محدودیت تنها قادر به تامین نیازهای داخلی خواهد بود، بنابراین چیزی که موجب درآمد ارزی خواهد شد صنعت است، لذا باید با برنامه‌ریزی بیشتر و انتخاب سیاست‌های مناسب مشکلات صنعت را حل کنیم.

زیمنس نیروگاه قشم را می‌سازد

دکتر شمس اردکانی، معاون وزارت معادن و فلزات و رئیس منطقه آزاد قشم در جمع بیش از 60 تن از مسوولان و صاحبان صنایع آلمان در «بن» گفت: منطقه آزاد قشم مرکزی برای تجارت بین‌المللی در منطقه خاورمیانه و آسیا است.

وی افزود: جزیره قشم از امکانات بسیار استثنایی و اقتصادی برخوردار است. برای مثال ذخایر گاز و انرژی در قشم بیش از ذخایر گاز الجزایر است و قیمت انرژی مصرفی در آن بسیار کمتر از سایر نقاط جهان است.

دکتر شمس‌ اردکانی با توجه به اینکه بیش از 30 درصد هزینه تولید صنعتی هزینه‌های تامین انرژی است، گفت: هزینه تامین انرژی صنایع در قشم فقط 2 تا 3 درصد هزینه تولید را دربرمی‌گیرد و بدین ترتیب صنعت در منطقه آزاد قشم 28 درصد کمتر از صنایع در آلمان انرژی خواهد داشت.

شمس اردکانی ادامه داد: از طریق منطقه آزاد قشم صاحبان صنایع و تجار بین‌المللی می‌توانند به تمامی بازارهای ایران، پاکستان، افغانستان، جمهوری شوروی سابق و نیز کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در کوتاه‌ترین مدت و با کمترین هزینه راه یابند.

وی اضافه کرد: قیمت برق در منطقه آزاد قشم بسیار ارزان و هر کیلو وات ساعت حدود 2 سنت است. شرکت زیمنس نیروگاه قشم را می‌سازد. یک پل هوایی سه کیلومتری نیز جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند.  

ورود خودرو از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ایران آزاد شد

ورود انواع اتومبیل‌های مدل میتسوبیشی، سوبارو، تویوتا، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، فولکس واگن، هوندا، پژو و مدل 400 ولوو از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ایران آزاد اعلام شد.

محمد چراغی وابسته کار کشورمان در دوبی گفت: به موجب تسهیلات جدید دولت جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان مقیم کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ویژه امارات عربی متحده، در طول اقامت در این کشورها می‌توانند یک دستگاه اتومبیل سواری از مدل‌های اعلام شده خریداری و به ایران ارسال کنند.

به گفته وی همچنین برای رفاه کارگران ایرانی شاغل در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، دولت تصویب کرده است که کارگران علاوه بر ورود یک دستگاه اتومبیل سواری مجاز خواهند بود، هر سال دو دستگاه وانت‌بار و یا اتوبوس به کشور ارسال کنند. وی در مورد احتمال افزایش قیمت اتومبیل در بازار امارات گفت: دو کمپانی وارد کننده اتومبیل‌های ژاپنی در دوبی از جمله گالانت و سوبارو و نرخ اتومبیل‌های خود را افزایش دادند که با هشدار وابستگی کار مبنی بر جلوگیری از صدور مجوز برای ورود این نوع خودروها به ایران، شرکت‌های مذکور قیمت‌های خود را تعدیل کردند.

وابسته کار کشورمان در دوبی در مورد هزینه حمل اتومبیل‌ها به بندرعباس اظهار کرد: طی توافق با یک شرکت کشتیرانی خارجی در دوبی، اتومبیل‌های خریداری شده، با یک دوم هزینه حمل اعلام شده از سوی شرکت کشتیرانی والفجر به بندرعباس حمل خواهد شد.

30 دی 1380؛ خاتمی: عزم دولت برای استاندارد کردن سوخت خودروها جدی است

رئیس‌جمهوری از «خودروها» به عنوان «بزرگ‌ترین عامل» آلایندگی هوا در کشور نام برد و عزم دولت برای استاندارد کردن سوخت خودروهای در دست ساخت و در حال حرکت را مورد تاکید قرار داد.

سیدمحمد خاتمی هنگام بازدید از مرکز شماره یک مکانیزه معاینه فنی خودروها در تهران اظهار کرد: از این پس تمامی خودروهای تولیدی کشور، از استانداردهای مناسب در زمینه سوخت برخوردارند و سوخت خودروهای موجود نیز با توزیع بنزین بدون سرب از ماه آینده در سراسر کشور و افزایش مراکز معاینه فنی خودروها، ضابطه‌مند و استاندارد می‌شود.

وی با عذرخواهی از کسانی که برای انجام معاینه فنی خودروهای خود در مراکز مربوطه «معطل» می‌شوند، اعلام کرد: با دو نوبته شدن فعالیت چهار مرکز کنونی معاینه فنی خودروها در تهران از هفته آینده و راه‌اندازی دو مرکز جدید معاینه خودروها تا یک ماه دیگر مشکل تاخیر در معاینه فنی خودروها برطرف می‌شود.

مالیات 10 درصدی تولید خودرو از سال آینده حذف می‌شود

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: با تک نرخی شدن ارز در سال آینده، مالیات 10 درصدی خودرو که مربوط به تبصره 35 بودجه است، حذف می‌شود.

مهندس رضا ویسه افزود: با حذف مالیات یاد شده، بهای خودروهای تولیدی که میزان سهم ساخت داخل آنها زیاد است، کاهش می‌یابد و در مقابل خودروسازانی که به صورت «قطعات منفصله کامل» (فول سی‌کی‌دی) تولید می‌کنند، با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

وی افزود: با متوازن شدن وضعیت عرضه و تقاضای خودرو از سال آینده، بهای آن را بازار تعیین می‌کند و قیمت تکلیفی بر آن حاکم نخواهد بود.

وی تصریح کرد: نسبت رشد قیمت خودرو در کشور نسبت به تورم کمتر است و دلیل آن عرضه زیاد خودرو در بازار است.

ویسه با بیان اینکه واردات خودرو هیچ کمکی به توسعه صنعت خودرو کشور نمی‌کند، افزود: برای گسترش صنعت خودرو باید شرایط رقابتی در تولیدکنندگان داخلی فراهم شود. این شرایط سبب بهبود رقابت، قیمت، کیفیت تولیدات و رضایت مشتری خواهد شد.

وی گفت: پیش‌نویس برنامه توسعه صنعت خودرو تدوین شده و اکنون در وزارت صنایع و معادن در دست بررسی است، بخش‌هایی از آن نیز تصویب شده که سیاست‌های تشویقی صادرات خودرو و قطعات آن و همچنین متعهد بودن خودروسازان برای تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش شده، از آن جمله است.

پیش‌نویس قانون جدید بازار سرمایه تهیه شد

طهماسب مظاهری در همایش مدیران کل امور اقتصادی و دارایی گفت: تبصره‌های دائمی بودجه به صورت یک قانون 4 ساله به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی دیگر از برنامه‌های در دست تدوین وزارت اقتصاد را تهیه پیش‌‌نویس قانون بازار سرمایه برشمرد و از مدیران کل وزارت اقتصاد و همه کارشناسان و خبرگان اقتصادی خواست تا در جهت تکمیل و تکامل این قانون، نظرات اصلاحی خود را ارائه نمایند تا در آن زمینه هم بتوان در کوتاه‌ترین فرصت، قانونی کامل و خوب و روزآمد تدوین نمود.

وی درباره مفاسد اقتصادی، افزود: بحث اصلی برای جلوگیری و پیشگیری از این گونه مفاسد با ارائه لایحه مبارزه با پولشویی (تطهیر پول)، اصلاح قانون محاسبات عمومی و ... کامل خواهد شد. این در حالی است که ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی دولت نیز با دبیری وزیر اقتصاد فعال می‌باشد.

  • اطلاعات 30 دی 1350
  • اطلاعات 30 دی 1360
  • اطلاعات 30 دی 1370
  • اطلاعات 30 دی 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید