پیش بینی بورس در هفته آینده؛

2 سوی متفاوت در بورس + نمودار

کدخبر: ۳۷۷۰۳۵
شاخص کل بورس در سه روز ابتدایی هفته گذشته 98 هزار واحد رشد کرد و در دو روز پایانی معاملاتی هفته بر مدار تعدیل و اصلاح حرکت کرد. آیا بورس پس از تعدیل 2 روزه، در هفته پیش رو روند پرشتاب صعودی خود را پی خواهد گرفت یا به سطح مقاومت رسیده و بیش از این بالا نخواهد رفت؟
 2 سوی متفاوت در بورس + نمودار

به گزارش اقتصاد نیوز، در هفته گذشته شاخص کل در مجموع 103 هزار واحد بالا آمد. شاخص کل از ابتدای هفته روندی صعودی داشت و در سه روز ابتدایی 98 هزار واحد رشد کرد. اما در روز سه‌شنبه از شتاب آن کاسته شد و تنها 7 هزار واحد بالا آمد. در نهایت تنها در روز چهارشنبه شاخص بورس افت کرد، افت اندک 2 هزار واحدی که در مقایسه با رقم یک میلیون و 470 هزار واحدی شاخص، رقم ناچیزی به شمار می‌رود. سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟ آیا پس از تعدیل 2 روزه، روند پرشتاب صعودی خود را پی خواهد گرفت یا به سطح مقاومت رسیده و بیش از این بالا نخواهد رفت؟

بازدهی 7.6 درصدی بورس

شاخص کل در پایان هفته گذشته در رقم یک میلیون و 470 هزار واحد ایستاد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیشین 7.6 درصد رشد کرد. بازدهی بورس همچنان بیش از بازارهای ارز و سکه است. بازدهی سکه در هفته گذشته درصد و بازدهی دلار درصد بود.

 بالاترین رقم شاخص در هفته دوم آذرماه، یک میلیون و 473 هزار واحد بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد که بالاترین رقم شاخص بورس از ابتدای آبان ماه به این سو است.

روند هفته بورس

شاخص هم‌ وزن بر قله فصل پائیز

شاخص کل هم‌وزن در تمام روزهای هفته گذشته روندی صعودی داشت و در روز چهارشنبه به رقم 423 هزار واحد رسید که بالاترین رقم از ابتدای پائیز تاکنون است. شاخص هم‌وزن در این روز نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل 28 هزار واحد بالاتر ایستاد و رشد 7 درصدی را ثبت کرد. قرار گرفتن شاخص هم‌وزن بر قله نیمه دوم سال خبری خوش برای سهام‌داران است و نشان می‌دهد اغلب سهم‌های بازار رشد قیمت داشته‌اند.

روند هفته بورس

پیش بینی بورس هفته

روندهای درونی بازار در 3 روز ابتدایی هفته پیش صعودی بودند. اما در دو روز پایانی هفته از شتاب و هیجان بازار کاسته شد. در مجموع بورس دو روند متفاوت را طی کرد تا دو روی امیدوارکننده و نگران کننده داشته باشد.

روی امیدوارکننده

یکم؛ رشد ارزش معاملات 

در معاملات هفته گذشته، ارزش معاملات کل بازار سهام رکورد نیمه دوم سال را شکست و در روز چهارشنبه بر قله 31 هزار میلیارد تومانی ایستاد. در 4 روز ابتدایی هفته رقم ارزش کل معاملات بالاتر از 22 هزار میلیارد بود که رقمی قابل قبول برای بازار سرمایه ایران است. رشد ارزش معاملات بازار نشان دهنده افزایش نقدشوندگی و افزایش عمق بازار است.  

روندهای هفته بورس

دوم؛ ورود پول حقیقی

در هفته گذشته مجموع رقم خالص پول حقیقی ورودی به بورس هزار و 39 میلیارد تومان بود. در 3 روز ابتدایی هفته، خالص پول حقیقی ورودی به بورس مثبت بود اما در دو روز آخر هفته شاهد خروج پول‌های حقیقی از بازار بودیم.

رقم قابل توجه تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در هفته گذشته برای فعالان بازار سهام امیدوارکننده است و می‌توان آن را بازگشت سهام‌داران خرد و حقیقی به بورس تلقی کرد. ورود پول‌های حقیقی می‌تواند تقاضای بازار را افزایش دهد و موجب رشد شاخص بورس شود.

روندهای هفته بورس

سوم؛ مازاد تقاضا در بازار

امیدوارکننده‌ترین خبر برای سهام‌داران و فعالان بازار این است که بورس در تمامی روزهای هفته پیش با مازاد تقاضا همراه بود. ارزش صف‌های خرید در کل هفته بیش از ارزش صف‌های فروش بود. در این هفته رکورد مازاد تقاضا در نیمه دوم سال هم شکسته شد. در روز یکشنبه ارزش مازاد تقاضای بازار 2 هزار و 374 میلیارد تومان بود.

چهارم؛ کاهش عرضه‌ها در پایان هفته

همچنین یکی از اتفاقات مثبت روز چهارشنبه، کاهش ارزش صف‌های فروش بود. در حالی که در 4 روز ابتدایی هفته روند تغییرات آن صعودی بود، در این روز 37 درصد کاهش یافت.

روندهای هفته بورس

روی نگران کننده

یکم؛ افت ارزش معاملات خرد در پایان هفته

ارزش معاملات خرد بورس در 4 روز ابتدایی هفته روندی صعودی داشت، اما در روز چهارشنبه 659 میلیارد تومان کمتر از روز قبل شد و افت 3 درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد در آخرین روز هفته 19 هزار و 419 میلیارد تومان بود که رقم قابل قبولی محسوب می‌شود اما افت آن در روزی که ارزش معاملات کل بازار رشد 32 درصدی را ثبت کرد نشانه مثبتی برای بورس تهران نیست.

روندهای هفته بورس

دوم؛ خروج پول حقیقی در 2 روز پایانی هفته

اتفاق نگران کننده دیگر خروج پول‌های حقیقی در دو روز پایانی هفته گذشته است. در مجموع این دو روز 814 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. اگر این روند در ابتدای هفته آینده هم ادامه یابد می‌تواند عاملی برای نزول بازار شود.

سوم؛ روند نزولی ارزش صف‌های خرید

علاوه بر این در هفته گذشته تقاضای بازار روندی نزولی داشت. هرچند که ارزش تقاضای کل بیش از عرضه‌ها بود، اما ارزش صف‌های خرید روندی نزولی داشت. در روز یکشنبه ارزش صف‌های خرید 2 هزار و 948 میلیارد تومان بود و در آخرین روز کاری هفته ارزش آن هزار و 104 میلیارد تومان بود.

روندهای هفته بورس

نگاه تحلیل گران

در مجموع روند کلی هفته گذشته مثبت بوده است، اما در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برخی روندهای بازار در جهت نزول بازار حرکت کردند. برخی تحلیل‌گران آن را تعدیل و اصلاح می‌نامند و معتقدند بورس بعد از هر صعود به تعدیل هم نیاز دارد و متوسط قیمت سهام شرکت‌ها نمی‌تواند همیشه روندی صعودی داشته باشد. این گروه معتقدند بورس همگام با تورم رشد خواهد کرد. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند سهم‌های شرکت‌های کامودیتی محور که پیشران بازار هستند بیش از میزان رشد قیمت‌های جهانی و رشد قیمت ارز صعود کرده‌اند و به اصلاح بیشتری نیاز دارند، در نتیجه بورس به سقف مقاومت رسیده و تعدیل خواهد شد.


»»» بیشتر بخوانید؛ 

رکوردهای بورس در هفته دوم آذر

بازدهی ۲۱درصدی بورس در سه هفته؛ ورود ۳ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان پول به بورس


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید